Gå til innhold

[Løst]Kjøpe Deler Til PC

Anbefalte innlegg

Info om min PC:

Hard Drive: Barracuda 7200.7

80Gbytes

Seagate

Memory: 2 x DDR2 512 MB

(DRAM frequency 400.0 MHz)

Main Board: Nvidia

Chipset: nForce 650i Ultra SPP

South Bridget: nForce 650i Ultra MCP

Have 4 x Sata inputslots

Have 4 x Ram inputslots

CPU: Intel Core 2 Duo E6550

Intel x 86 Family 6 Model

15 stepping 11 GenuineIntel

2333MHz

Graphic Card: GeForce 8600GT

256MB DDR3

540MHz core Hard Drive: Barracuda 7200.7

80Gbytes

Seagate

Memory: 2 x DDR2

512 MB

Have 4 x Sata inputslots

Have 4 x Ram inputslots

2333MHz

256MB DDR3

540MHz core

PSU: 450 eller 500 Watt

Kva eg skal:

Eg skal kjøpe ny harddisk og skjermkort. Eg har mykje problem med PCen eg har no som critical errors ved kjøring av krevande program, bluescreen, PCen reagerer av og til ikkje på av/på knappen dvs. ingen reaksjon når ein skal starte PCen. Andre gonger skrur PCen min seg på men får ikkje signal til skjerm.

Eg treng og ein ny DVD brennar.

Eg har hørt at mange har problemer med Skjermkortet som eg har. Eg vil ha ein PC som kjøre krevande spel og program bedre.

Raptor diskar er ein av harddiskane eg har sett på. Er dei verdt det? Eg trur ikkje eg kjem til å kjøpe raptor viss ikkje det er mange fordelar med det. Helst er eg på utkikk etter ein harddisk med stor plass, som er sikker, stillgåande, og sata.

Spørsmål:

Raptor disk verdt pengane?

Kva harddisk er trygg, stille, stor og billig? (iallefall 500GB, 7200rpm)

Kva skjermkort burde eg oppgradere til? (eg er ute etter eit BRA)

Kor mykje pengar bør eg rekne med å måtte ut med for brukbare oppgraderingar?

Er det stor sannsynlegheit for at det er noko gale med strømforsyninga mi?

Kva delar i PCen min bør byttast for å kunne bruke krevande spel ol.?

Kan det at disken min er full/gamal ha noko med problema mine å gjere? (treigheit, freeze screen, dårlig oppstart, bråk ved oppstart)

Er det omtrent det samme kva DVD-brennar eg kjøpe?

Endret av tess0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Info om min PC:

Hard Drive: Barracuda 7200.7

80Gbytes

Seagate

Memory: 2 x DDR2 512 MB

Have 4 x Sata inputslots

Have 4 x Ram inputslots

2333MHz

256MB DDR3

540MHz core Hard Drive: Barracuda 7200.7

80Gbytes

Seagate

Memory: 2 x DDR2

512 MB

Have 4 x Sata inputslots

Have 4 x Ram inputslots

2333MHz

256MB DDR3

540MHz core

PSU: 450 eller 500 Watt

Kva eg skal:

Eg skal kjøpe ny harddisk og skjermkort. Eg har mykje problem med PCen eg har no som critical errors ved kjøring av krevande program, bluescreen, PCen reagerer av og til ikkje på av/på knappen dvs. ingen reaksjon når ein skal starte PCen. Andre gonger skrur PCen min seg på men får ikkje signal til skjerm.

Eg treng og ein ny DVD brennar.

Eg har hørt at mange har problemer med Skjermkortet som eg har. Eg vil ha ein PC som kjøre krevande spel og program bedre.

Raptor diskar er ein av harddiskane eg har sett på. Er dei verdt det? Eg trur ikkje eg kjem til å kjøpe raptor viss ikkje det er mange fordelar med det. Helst er eg på utkikk etter ein harddisk med stor plass, som er sikker, stillgåande, og sata.

Spørsmål:

Raptor disk verdt pengane?

Kva harddisk er trygg, stille, stor og billig? (iallefall 500GB, 7200rpm)

Kva skjermkort burde eg oppgradere til? (eg er ute etter eit BRA)

Kor mykje pengar bør eg rekne med å måtte ut med for brukbare oppgraderingar?

Er det stor sannsynlegheit for at det er noko gale med strømforsyninga mi?

Kva delar i PCen min bør byttast for å kunne bruke krevande spel ol.?

Kan det at disken min er full/gamal ha noko med problema mine å gjere? (treigheit, freeze screen, dårlig oppstart, bråk ved oppstart)

Er det omtrent det samme kva DVD-brennar eg kjøpe?

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men kan prøve å svare på noen av dem.

Et godt skjermkort:

ATI

http://tinyurl.com/cut8fn

eller

NVidia

http://tinyurl.com/cnq6s4

Grei harddisk:

https://prisguiden.no/product.php?productId=78748

Totalt for ny HDD og skjermkort mellom 2-3000 kr, men du får også billigere HDD og skjermkort som har grei ytelse.

Jeg har fire DVD-spillere/brennere sata til ca 250 kr og de funker. Men det er avhengig av behovet sikkert. Til vanlig bruk, spilling og brenning av DVDer og CDer funker det helt greit.

Det er vanskelig å si om det er noe galt med psuen din. Du oppgir ikke merke. Det du kan gjøre, om du har muligheten, er å prøve med en annen psu, og se om problemene blir borte da.

En god PC til spill, har et godt skjermkort og en god cpu, og en psu som kan dra det hele rundt.

Du kan jo se på hva HW.no anbefaler.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=2738

AMD har også gode løsninger som er billigere og ikke så langt etter i ytelse.

F.eks cpu:

https://prisguiden.no/product.php?p...07&cat_id=5

Og hovedkort:

https://prisguiden.no/product.php?p...6&cat_id=10

Nå snakker vi ikke om det aller beste, men en grei PC til spill for en grei penge.

X58 kortene er selvfølgelig de kortene med høyest ytelse, men da snakker vi annen prisklasse.

Lenke til kommentar

Beklager for ikkje oppgitt merke på psu men det står absolutt ingenting på den så fannt det ikkje ut..

Bør eg skifte ut hovudkortet mitt eller fungerer det til det skjermkortene du linket som ligg på 2500,- prisklasse? Og viss eg kjøper ein av desse er det då mogelegheit for å bruke 2 skjermkort ilag? Dette gjev bedre ytelse sant? Eller må dei vere omtrent identiske? Akkuratt skjermkort er det eg veit minst om og er derfor skeptisk til kva som må til for å kjøre spill på max grafikk med OK fps.

nb. skjekk https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1101454&hl=

for alle feilene med min pc, dette kan være nyttig med tanke på kva som kan vere galt / bør byttes ut.

1. Og har CPUen min 2 cores?

2. Har hørt at fleir har hatt problemer med skjermkortet eg har, kan det stemme at dette er grunnen til noen av mine problemer?

Endret av tess0
Lenke til kommentar

@tess0:

Jeg kjører helt akseptabelt spill som Crysis, Call of Duty 4, Call of Duty World at War på en PC med dårligere CPU, bedre skjermkort og mer minne. Det tyder klart at det er skjermkort og minne i tillegg til harddisk du bør gjøre noe med.

Ellers er det slik at en harddisk med lite ledig plass klart gjør en maskin noe tregere. Særlig i og med at du har lite minne (1 GiB), noe som medfører at maskinen bruker en sidevekslingsfil på harddisken som utvidet minne. På en harddisk som trolig er fragmentert så det holder og med lite plass kan denne bli relativt treg.

Når det gjelder harddisk ville jeg vurdert en 750 GB eller 1 TB disk. Det er fordi prisene på disse er på litt over 600 kr for 750 GB og ca 750 for 1 TB. 500 GB koster nesten 500 kr. Samsung Spinpoint F1 er helt greie disker, har selv 5 stk i fra 400 GB til 750 GB. Samsung Spinpoint F1 750 GB er et alternativ, og Samsung Spinpoint F1 1 TB et annet. Raptor koster etter min mening mer enn det smaker, og er ikke det som gir deg mest igjen for pengene nå.

Jeg ville også kjøpt nytt minne, og da et 2 x 2 GiB PC2 6400 sett. Corsair TWIN2X 6400 DDR2 er helt greitt og rimelig minne, ca 400 kr. Å gå fra 1 GiB til 4 GiB (du får nok ikke nytta mer enn 3 GiB, da du sikkert har 32-bit OS, men prisen fra 3 til 4 GiB er neglisjerbar. Og så kommer Windows 7 til høsten.

Når det gjelder skjemkort ville jeg ikke gått for noen av ronron25 sine anbefalinger. Ja, det er gode skjemkort, men f.eks ATI HD 4870 512 MB får du for under 1 500 kr, mens for HD 4890 må du betale ca 500 - 600 kr mer. Ytelsesforskjellen er ikke så stor, særlig ikke på lavere skjermoppløsing, og jeg regner ikke med at du har mer enn 1680 x 1040. PowerColor Radeon HD 4870 er et mulig valg, ellers er også EVGA GeForce 260 GTX 896 MB et mulig valg. Prisen er den samme, 260 GTX er litt svakere.

En 450 til 500 Watts PSU burde holde til dette oppsettet med god margin. Men det avhenger klart på kvaliteten.

Total sum eks DVD-brenner vil være ca 2 500 - 2 700 kr.

Edit:

Et 650i Ultra basert hovedkort har vanligvis ikke muligheten for SLI, dvs to nVidia skjermkort.

Jeg vil pr dato ikke anbefale deg å bytte hovedkort, eller annet enn det mest nødvendige. Du vil ved neste oppgradering om ca 1 år eller 1 1/2 garantert skifte omtrent alt, og da kan man like gjerne gjøre det så billig som mulig og likevel bra.

Alt som er forslått skal passe på hovedkortet ditt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg kjører helt akseptabelt spill som Crysis, Call of Duty 4, Call of Duty World at War på en PC med dårligere CPU, bedre skjermkort og mer minne. Det tyder klart at det er skjermkort og minne i tillegg til harddisk du bør gjøre noe med.

Ellers er det slik at en harddisk med lite ledig plass klart gjør en maskin noe tregere. Særlig i og med at du har lite minne (1 GiB), noe som medfører at maskinen bruker en sidevekslingsfil på harddisken som utvidet minne. På en harddisk som trolig er fragmentert så det holder og med lite plass kan denne bli relativt treg.

Dette stemmer den er fragmentert og ikkje formatert på ein stund og er proppfull uten at eg kan slette noko sjølv om eg har 750GB ekstern lagringsplass.

Når det gjelder harddisk ville jeg vurdert en 750 GB eller 1 TB disk. Det er fordi prisene på disse er på litt over 600 kr for 750 GB og ca 750 for 1 TB. 500 GB koster nesten 500 kr. Samsung Spinpoint F1 er helt greie disker, har selv 5 stk i fra 400 GB til 750 GB. Samsung Spinpoint F1 750 GB er et alternativ, og Samsung Spinpoint F1 1 TB et annet. Raptor koster etter min mening mer enn det smaker, og er ikke det som gir deg mest igjen for pengene nå.

Iogmed at eg har ekstern lagringsplass og trenger masse dobbelt opp kopier for sikkerheit er 750 GB sannsynligvis der eg kjem til å ligge, å dele desse inn sjølvsagt, må berre lære korleis først..

Jeg ville også kjøpt nytt minne, og da et 2 x 2 GiB PC2 6400 sett. Corsair TWIN2X 6400 DDR2 er helt greitt og rimelig minne, ca 400 kr. Å gå fra 1 GiB til 4 GiB (du får nok ikke nytta mer enn 3 GiB, da du sikkert har 32-bit OS, men prisen fra 3 til 4 GiB er neglisjerbar. Og så kommer Windows 7 til høsten.

Betyr det at den 4 GiB vil telle viss eg får Windows 7? Og kor mykje kjem det til å koste, eg har aldri betalt direkte for oprativsystem og er svært skeptisk etter mine erfaringer med Vista.

Endret av tess0
Lenke til kommentar

"Når det gjelder skjemkort ville jeg ikke gått for noen av ronron25 sine anbefalinger. Ja, det er gode skjemkort, men f.eks ATI HD 4870 512 MB får du for under 1 500 kr, mens for HD 4890 må du betale ca 500 - 600 kr mer. Ytelsesforskjellen er ikke så stor, særlig ikke på lavere skjermoppløsing, og jeg regner ikke med at du har mer enn 1680 x 1040." Er en bra vurdering dette som jeg slettes ikke er uenig i :) .

En link til HK ditt:

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/06/1...ce_650i_ultra/3

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

@tess0:

Nå kan nok flere på forumet bekrefte at jeg langt fra er noen Windows fan, Vista har jeg liggende noen OEM DVDer av, som ikke er rørt. Men Windows 7 kjøre jeg faktisk i betaversjon på min T60 bærbare (64 bits), og det virker som et bra og stabilt OS, hvor de fleste barnesykdommene fra Vista er borte. Å kjøpe noe annet en 64-bit framover er bare tull.

Når det gjelder OS vil det trolig koste ca en 1 000 kr for OEM versjon av Premium Home, som er mest aktuelt for der

Men selv med XP 32-bits vil du nytte 3 av 4 GiB og sidevekslingsfil kan fjernes, noe som vil gi bedre ytelse. Og kjøper du 2 x 2 GiB har du til og med muligheten til å oppgradere til ennå mer minne, samt at det har hensikt å gå over til 64-bit OS etterhvert. Men du kan klart kjøpe et 2 x 1 GiB sett til ca 200 og få 3 GiB tilsammen med det du har.

Lenke til kommentar

Eg har to motstridande innteresser eg liker å invistere på langsikt OG spare penger. Uansett så forandre marknaden seg litt for fort, men eg liker tanken på å kjøpe 2 x 2GiB for tanken virker mykje meir tilltrekkandes på meg:)

Eg vil tyne det beste som går ut av dataen min før eg må oppgradere igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

PowerColor Radeon HD 4870 er det eg kjøppte men straumutgangen passar ingenting av dei eg har. Det er lagt opp til 2 6pins utgang men det einaste eg har i min PC er ein 4pin. .

Korleis fikser eg dette?

Endret av tess0
Lenke til kommentar
På hovedkortprodusentens hjemmeside. Ethernet driver/controller.

Ja fann sjølve hovedkort drivaren og fekk med på internett, utfordringa kjem då i at mitt intigrerte lydkort fungerar ikkje sjølv om eg har innstallert drivar til hovedkortet. Eg finn heller inga audio drivar.

Kor får eg tak i det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...