Niddy Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Kan man trene Jogging/Cardio samtidig som styrketrening, og bør det i såfall være før eller etter styrketrening? Det viktigste for meg foreløpig er å bygge muskler, men jeg ønsker også å få en bedre kropp, jeg startet for et par dager siden å spise svært sunt. Og det blir havregryn/4korn samt frukt 3 ganger om dagen. Uten sukker. Har noen erfaringer med dette, eller kilder på det ene eller andre? Og bør det puttes på forskjellige dager, eller kan jeg trene samme dag? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg spurte om det samme i denne tråden. Du kan jo lese litt der Ellers kan jeg si følgende: Det har litt å si hvordan du formulerer deg. Du kan fint gjøre cardio (fettforbrenning) og styrketrening (løfte vekter) samtidig, men da vil du ikke få større muskler. Du kan: - Gå på bulk (få større muskler av styrketrening) og drive kondisjonstrening samtidig. Bare husk på at du forbrenner litt kcal på kondistrening så da må du spise ekstra. - Slanke deg (ligge i kcal underskudd) og drive styrketrening samtidig. Du vil ikke få større muskler men du vil ta vare på det du har. - Slanke deg og drive kondisjonstrening. Dette er en god match, her hjelper kondisjonstreningen på slankingen. Du kan ikke: - Slanke deg og få mer muskler samtidig. (Være i kcal underskudd og kcal overskudd samtidig). Så sett ut ifra hva du egentlig mente, styrketrening som i selve styrketreningen, eller styrketrening som i få mer muskler/styrke. Og cardio som slanking eller cardio som kondisjonstrening. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Med andre ord, jeg kan ikke bare spise kjempe sunt men få nok næring, trene masse styrke. Få større muskler (sterkere?) og gå ned i fettmengde? Forbrenner jeg ikke fett når jeg trener styrke? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Du bruker jo masse kcal, og du vil svette osv, når du tar styrke. Men det du mister av dette er bare maten du har fått i deg den dagen på en måte. Du vil ikke miste fett på kroppen av det, om ikke du spiser mindre enn du bruker totalt (ligger i underskudd). Du kan _ikke_ være i overskudd og underskudd i kcal samtidig. Overskudd er mer musker, underskudd er mindre fett. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Så hvis jeg bare skal trene styrke, kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg får i meg den næringen jeg trenger til treninga? Frokost: Havregryn/4korn + melk (ca 150-200g) 1 kopp Kaffe 1 glass appelsinjuice/eplejuice Møllers Totalt (Kost tilskudd) Lunch: 3 brødskiver med skinke 2 glass melk Middag: Vanlig norsk kost (med salat/grønnsaker dersom det er) Kvelds: Havregryn/4korn + melk (ca 150-200g) 1 kopp grønn-te Utover det får jeg i meg frukt dersom det er tilgjengelig, vanligvis vil det si en ca 5 frukt om dagen; epler, bananer, pærer Det er det jeg spiser nå, men jeg tror ikke jeg spiser nok med tanke på at jeg er 185 og veier 90 kilo, og er temmelig slank. Hvor flink må jeg være med kostholdet dersom jeg bare skal øke styrke? Kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg får i meg nok proteiner etter trening? Og hvor mye proteiner er anbefalt etter trening, vet at doseringen på proteinshaker er 45g vanligvis. Burde jeg bare spise mye mye mye mer, og så trene like hardt og mye som før, deretter når jeg har oppnådd noe av det jeg ønsker, satse på deffing? Og hvor lang tid må jeg regne med til deffing? Endret 22. april 2009 av Niddy Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Alt går egentlig på totalmengde. Vil du ØKE i styrke, så spis MER enn du trenger (3500kcal hver dag), det har ikke noe å si egentlig om du får i deg alt dette på ett måltid eller 6, men det fins sikkert fordeler med å dele det opp, og du greier ikke å få ned 3500kcal om du ikke bare spiser fett. Regner med du som alle andre blir sulten også om du ikke spiser. Her anbefaler jeg et daglig inntak på 180g protein (eller mer). Om du vil MISTE FETT, da kan du ikke bli sterkere samtidig, og det du må gjøre er å ligge i UNDERSKUDD (ca. 2500-2700kcal hver dag), og her kan det nok lønne seg å dele opp måltidene. For å beholde musklene dine anbefaler jeg her et daglig inntak på 270g protein(eller mer). Dette proteinet tilsvarer 1080 kcal. Det kan i mange tilfeller lønne seg å spise mindre enn 100g karbohydrat hver dag, og da kan du få de resterende kcal fra fett. Uansett hva du velger, drikk mye vann, spis sundt, ta tran (essensielle fettsyrer, veldig viktig). Lenke til kommentar
donald66 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 vis han fks trener styrke trening mandag og onsdag.. og løping (fettforbrenning) tirsdag og fredag hadde ikke det funka fett da? ^^ Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 jogging MÅ først. har du prøvd å jogge når bein, armer etc. er totalt kjørt? ingen god følelse.. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jogging etter styrketrening brenner mer fett....så nei, jogging MÅ ikke være først. Jeg trener styrke 3 ganger i uka og kardio 2-3 ganger i uka. Er på andre runde med Stronglift og kjører kardio mellom dagene + etter. Ca 10-15 min etter styrke og 30-40 min på kardio dagene. Men det er sant som det sies tidligere her, du må enten bulke eller deffe. Jeg er på kaloriunderskudd nå og satser på å beholde muskelmaske og miste fett + holde meg jevn på styrke, kanskje litt opp til og med. Begynn å planlegg spisingen mer dag for dag så er det mye lettere å få i seg det du trenger, uansett om du er på over eller underskudd kcal. Men kosthold har utrolig mye å si for framgang, så gjør det riktig fra starten av ! Lenke til kommentar
J0A Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Så hvis jeg bare skal trene styrke, kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg får i meg den næringen jeg trenger til treninga? Frokost: Havregryn/4korn + melk (ca 150-200g) 1 kopp Kaffe 1 glass appelsinjuice/eplejuice Møllers Totalt (Kost tilskudd) Lunch: 3 brødskiver med skinke 2 glass melk Middag: Vanlig norsk kost (med salat/grønnsaker dersom det er) Kvelds: Havregryn/4korn + melk (ca 150-200g) 1 kopp grønn-te Utover det får jeg i meg frukt dersom det er tilgjengelig, vanligvis vil det si en ca 5 frukt om dagen; epler, bananer, pærer Det er det jeg spiser nå, men jeg tror ikke jeg spiser nok med tanke på at jeg er 185 og veier 90 kilo, og er temmelig slank. Hvor flink må jeg være med kostholdet dersom jeg bare skal øke styrke? Kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg får i meg nok proteiner etter trening? Og hvor mye proteiner er anbefalt etter trening, vet at doseringen på proteinshaker er 45g vanligvis. Burde jeg bare spise mye mye mye mer, og så trene like hardt og mye som før, deretter når jeg har oppnådd noe av det jeg ønsker, satse på deffing? Og hvor lang tid må jeg regne med til deffing? www.iwantsixpackabs.com - meld deg inn å les - mange gode tips om spising og trening. Lenke til kommentar
littlebig Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Du bruker jo masse kcal, og du vil svette osv, når du tar styrke. Men det du mister av dette er bare maten du har fått i deg den dagen på en måte. Du vil ikke miste fett på kroppen av det, om ikke du spiser mindre enn du bruker totalt (ligger i underskudd). Du kan _ikke_ være i overskudd og underskudd i kcal samtidig. Overskudd er mer musker, underskudd er mindre fett. hvordan vet du at du er i overskudd eller underskudd? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hadde elsket en forklaring på dette. Hvis man spiser nok til å få muskler, men kun akkurat. Og samtidig legger ut på en joggetur for å brenne litt fett. Hvorfor går det ikke? Jeg har kun trent i ca et par måneder og synes jeg mister fett og får större muskler. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Om du er i underskudd vil du miste kg, og vice verca. Hvor mye fett har du littlebig? Altså, om du har ganske lite fett og er slank/gjennomsnittlig så kan du gange din vekt(kg) med 34. Dette er din basalforbrenning, også kalt hvilekcal - den mengden kcal du bruker på å gå rundt, sove, gå til skolen, og slikt. Om du vil bygge muskler må du ligge i overskudd, gjerne 300-600kcal over dette. Om du veier ca. 70kg og har nokså lite fett på kroppen, kan du gjøre regnestykket slik: 70kg*34kcal = 2380 = din basalforbrenning. vil du bulke (legge på deg) konsumerer du(får du i deg/spiser du) 2600-3000 kcal hver dag da. Og dette kan du justere ettersom hvor mye du trener osv. Sykler du og forbrenner 300kcal der må du spise 300kcal for å veie opp. Det samme gjelder for slanking, vil du gå ned i vekt så ligg et par hundre (gjerne 20-28kcal per kg totalt) i underskudd. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Hadde elsket en forklaring på dette. Hvis man spiser nok til å få muskler, men kun akkurat. Og samtidig legger ut på en joggetur for å brenne litt fett. Hvorfor går det ikke? Jeg har kun trent i ca et par måneder og synes jeg mister fett og får större muskler. Jeg tror det er fysisk mulig å miste fett og bygge muskler over samme periode, men dette mer på å slanke seg mandag - bulke tirsdag - slanke seg onsdag - bulke torsdag osv osv. Det går ikke an å gjøre det HELT samtidig, for mer vekt er overskudd, mindre vekt er underskudd. Det skal gå å gjøre fettet om til muskler om man er sykelig overvektig, men det tror jeg ikke du er. Det du opplever er kanskje en muskeløkning, som gjør at fettet ser mindre ut, og fettet blir strukket ut når musklene vokser, så det ser ut som du har mindre fett. Men en ting er sikkert, om du øker i vekt har du økt i muskler (om du trener styrke) pga overskuddsenergien blir først lagret som muskler og så som fett. Det er derfor vi ofte sier at økt fett% er den beste måten å se om du har økt i muskler på. Den aller beste måten er å kjøpe en fettklype og måle fett%, og å finne ut fettfri kroppsmasse, altså din vekt når kiloene fett er trukket fra. Denne kan du måle uke til uke, og har den økt, har du økt i muskler. Fettet har ingenting å si. Du kan ligge i et lite overskudd, som gjør at du kunne ha bygget større muskler, men pga det som er streket under lenger oppe vil du ikke legge på deg fett. Det de fleste gjør er å ligge i større overskudd enn de trenger for musklene så de bygger effektivt og heller går på deff senere. Endret 6. mai 2009 av NwLife2 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Takker Ingen grunn til å være så utrivelig. Veier akkurat 70kg og har lite fett. Hvis jeg ligger 300-600kcal over, vil jeg bare få mer muskler, eller også litt ekstra fett? Edit: Fikk svar i ditt nye innlegg. Takk! Endret 6. mai 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Var ikk meningen å være utrivelig, hvor mener du jeg er det? Edit: Når musklene er bygget og du har mer overskudd igjen vil dette bli til fett ja. Endret 6. mai 2009 av NwLife2 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Okei, tenkte på "littlebig". Da går jeg såklart for overskudd, så eventuelt deff senere. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Brukeren som postet over deg heter littlebig Og jeg snakket til han akkurat da, hehe. Ville ikke under noen omstendigheter gitt noen kallenavn basert på deres utseendet. Ville uansett vært ironisk, når du mest sannsynlig er mye større enn meg Vil anbefale overskudd ja! Lenke til kommentar
littlebig Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Om du er i underskudd vil du miste kg, og vice verca. Hvor mye fett har du littlebig? Altså, om du har ganske lite fett og er slank/gjennomsnittlig så kan du gange din vekt(kg) med 34. Dette er din basalforbrenning, også kalt hvilekcal - den mengden kcal du bruker på å gå rundt, sove, gå til skolen, og slikt. Om du vil bygge muskler må du ligge i overskudd, gjerne 300-600kcal over dette. Om du veier ca. 70kg og har nokså lite fett på kroppen, kan du gjøre regnestykket slik: 70kg*34kcal = 2380 = din basalforbrenning. vil du bulke (legge på deg) konsumerer du(får du i deg/spiser du) 2600-3000 kcal hver dag da. Og dette kan du justere ettersom hvor mye du trener osv. Sykler du og forbrenner 300kcal der må du spise 300kcal for å veie opp. Det samme gjelder for slanking, vil du gå ned i vekt så ligg et par hundre (gjerne 20-28kcal per kg totalt) i underskudd. veier akkuratt nå 58,8 kg, men jeg lurer på hvordan jeg kan følge me på hvor mange kcal jeg får imeg iløpet av dagen 58,8*34=1999,2 må jeg se på matvarene for å få skjekket hvor mye kcal jeg får imeg? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jepp, det må du. På alle matvarer (ikke alltid på brød og annen ferskvare, men du kan finne det ut på nett, f.eks. på www.matvaretabellen.no) står det næringsinnhold per 100g. Dvs det du får i deg av forskjellige stoffer og energi om du spiser 100g av varen. Om du spiser 50g halverer du alle verdiene, f.eks. Det er bare fett, protein og karbohydrat som gir energi til kroppen. Protein/karbohydrat gir 4kcal per g, fett gir over dobbelt så mye, 9kcal per g. Totalsummen av den mengden energi/kcal disse 3 gir er det som står oppgitt som antall kcal i varen. F.eks. kunne dette stått på en vare: Innhold per 100g: Protein 20g Karbohydrat 50g Fett 30g Kcal 550 (20*4 + 50*4 + 30*9) Om du vil kan du skrive opp et grovt overslag av det du spiser på en vanlig dag her, så skal jeg regne ut et CA. anslag kcal for deg. Om du vil ligge i overskudd trenger du ca. 2500kcal hver dag, og om du vil slanke deg bør du ligge i ca. 1500kcal hver dag, samt trene litt forbrenning. Oppklarte det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå