Gå til innhold

WD blir grønnere

Anbefalte innlegg

Jeg ville heller investert mest i 2,5" hvis jeg var WD siden markedet for stasjonære maskiner minker. 3,5" er jo greit for eksterne, men 5,25" tror jeg aldri noe på. Desuten vil det jo være større sansynlighet for feil i den med flere og større plater.

Beg to differ. Markedet for 2,5" snurredisker vil forsvinne før 3,5" snurredisker av den enkle grunnen at pris pr kapasitet er mye høyere der, og derfor vil de tidligere bli utkonkurert av SSD på pris der. Slik jeg ser for meg utviklingen vil 2,5" snurredisker være utryddet eller veldig nære om 1,5-2 år. De vil overleve en stund i "lav kost, liten formfaktor, og høy kapasitet"-markedet, men der ytelse eller sikkerhet blir relevant blir de knust av SSD. Den sikreste måten for harddiskprodusenter å overleve noen år til er å investere mest mulig innsats på sine sterke sider (høy kapasitet med lav ytelse og lav pris), og heller slutte å kjempe i en tapt kamp om ytelse.

Med antallet folk som begynner å få fler TB media hjemme, alltid økende behov for lagringsplass og backup, og "cloud computing" vil det være et stort marked for disker med høy kapasitet men som ikke krever mye (tilfeldig) ytelse. Sekvensiell ytelse på en 5,25" 3000RPM disk vil alikevell være tilfredsstillende for masselagring.

1500kr for en 8-10GB 5,25" disk tror jeg blir å være litt håpefull Simen1, men 3000-4000 kanskje? Var det ikke slik at i 3,5" disker er motor + hoder + chassis + elektronikk ca 400kr, og 400kr pr TB? Om vi forutsetter litt høyere kostnader for det mekaniske (600?) i en 5,25" og samme pris pr TB for platene, så blir 8TB = 3800kr. Det er fortsatt mye billigere en man kan få med 3,5" disker. Jeg hadde lett kjøpt 3 slike og satt i RAID-5.

Når det gjelder plassen til å putte slike i har jo de aller fleste kabinetter i dag fortsatt en del 5,25" brønner.

En av de jeg bor med har faktisk en 5,25" harddisk fra 90-tallet liggende (tror det er 4GB), får se om jeg kanskje kan få tatt bilde av den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wd har jeg lite sans for. makan til plagsomme disker skal du lete lenge etter. har ett par eksterne disker og det er utrolig irriterende at de slår seg av når det passer de, og på igjen sporadisk noe som fører til at når jeg åpner visse programmer eller tømmer søppeldunken bruker de 7-8 sekunder på å slå seg på i tillegg til at alt annet som kjører fryser i mellom tiden.

pfft, forbanna tull. neste eksterne disk blir samsung, eneste diskene som er stille nok. wd er bare til mer bry enn det er verdt.

at de blir grønnere bryr jeg meg lite om, blir aldri en ny wd her på huset.

Dette gjelder jo mange eksterene disker, seagate også gjør det samme feks. Det er ikke uvanslig at eksterne disker spinner ned etter en relativt kort tid. WD GP er også stillere enn samsung-disker.

AtW

Lenke til kommentar
Sorry... nei jeg ser ingen rotasjonshastighet sort på hvitt noen steder. Jeg regnet bare med at de lå i samme sjiktet som de andre GP-diskene. Jeg er helt enig i at de burde oppgitt rotasjonshastigheten.

Finnes det ikke noen måte å lese av rotasjonshastigheten på? Hadde hw-no fortsatt hatt litt tæl så hadde noen laget en artikkel der man tok av lokket og målte rpm med et digitalt tachometer. "Vi avdekker gp-diskenes hemmelighet!" Men neida. Det er sikkert for mye jobb for dagens "journalister".

Hw.no har jo lydmålerutstyr, mye enklere å bare måle frekvensen, og da slipper man å ødelegge disken også, er det en topp på 90Hz er det 5400, er det en topp på 120 Hz er det 7200, 71.5 for 4300 rpm

AtW

Lenke til kommentar
En av de jeg bor med har faktisk en 5,25" harddisk fra 90-tallet liggende (tror det er 4GB), får se om jeg kanskje kan få tatt bilde av den :p

Jeg fant en sånn for 4-5 år siden og demonterte den. Den var "full-høyde" (DVD-rom stasjoner er "halv høyde" i følge eldgamle standarder). Den jeg demonterte var på 4,5 GB og hadde hele 11 plater. Magnetene til lesearm-"motoren" gjør seg fortsatt glimrende som kjøleskapmagneter. Resten er sendt til gjenvinning for lenge siden.

Angående prisen så tror jeg vi 600 kr for chassiet (inkludert faste ting) er realistisk, men plateprisen tror jeg vil være omtrent den samme som for platene i 3,5" disker selv om kapasiteten per plate vil være omtrent dobbelt så stor. Med andre ord ca 200 kr TB. Da snakker vi om ca 2600 kr for 10 TB. Tallet 1500 kr var nok litt urealistisk ja. Jeg tenkte ikke så mye over det før jeg slang det ut. Grunnet dårligere konkurranse i 5,25"-markedet (både mot sluttkunder og deleprodusenter) så tror jeg de 3-4000 kr for 8TB du sa er ganske realistisk om diskene hadde nådd markedet i dag.

Lenke til kommentar

Veldig skeptisk til disse grønne diskene...

Bare tenk hva de gjør for å sette ned effektforbruket, det er jo en grunn til at konkurentene ikke gjør det så kreaftig. Jeg er veldig redd levetiden og sjansen for at hdd skal få skade ved eventuelt rist osv. er ganske stor :<

Endret av MMDE
Lenke til kommentar
Veldig skeptisk til disse grønne diskene...

Bare tenk hva de gjør for å sette ned effektforbruket, det er jo en grunn til at konkurentene ikke gjør det så kreaftig. Jeg er veldig redd levetiden og sjansen for at hdd skal få skade ved eventuelt rist osv. er ganske stor :<

Hvorfor skulle den tåle mindre rystelser og få lavere levetid pga lavere effekt? Det går mye i at disken idler fort, har lengre søketid, og lavere rotasjonshastighet.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det lar seg gjøre i praksis å ha dynamisk rotasjonshastighet siden lesehodene er optimalisert for en viss avstand til platene. Dersom hastigheten endres så endres også avstanden på grunn av aerodynamikken rundt lesearmen. Hvis det lar seg gjøre så tror jeg det vil få betydelige konsekvenser for blant annet lagringstetthet.

Navnet Intellispeed tror jeg bare er en stor dekkoperasjon fra WD sin side. De later til å ha følgende filosofi: "Jo mer vi sprer forvirring og usikkerhet rundt rotasjonshastigehten jo mer positivt vil folk tro om den" "Intellispeed høres intelligent ut".

Lenke til kommentar

Jeg har en 1tb WD GP i min HTPC og den er alle tiders. Merkbart kjøligere enn 300gb seagaten jeg hadde i den før og mer stillegående.

Ytelse på disken driter jeg i ettersom den kun brukes til å drive HTPC-en og lagre/spille av blu-ray-rips.

Lenke til kommentar
slik jeg har skjønnt det så handler GP akkurat om dynamisk hastighet, ikke større hastighet enn den man trenger for og utføre det man skal

Det er feil, GP kjører på konstant hastighet, og 5400 rpm, dvs de har gjort det hittil på alle modeller der jeg faktisk har sett det målt, kan hende de endrer strategi senere.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...