Gå til innhold

[Løst]Endre "frame rate" på kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å endre "frame rate" på de HD-kameraene som selges i 5-10.000 kroners klassen i dag? Hvis jeg f.eks. vil filme med 50 bilder i sekundet i steden for 25? Og når vi først er inne på slikt, hva med "shutter speed"?

Hei

På Canon sin HG10, HV10, HF10 + 20, 30 og 40-serie vet jeg at dette går an. Der kan du velge om du vil filme i 50i eller 25p. Jeg ser at bildet blir mer lyst i 25p samt at det hakker litt mer. Samtidig går det smoothere om man igjen velger 1/25 sek shutter speed ved 25p enn om den står på 1/50 sek som standard mens du bruker 25p. Jeg er ikke veldig god på akkurat dette, men synes fargene blir litt mer filmaktige når man har 25p. Det er noe rart med det. Spesiellt når man bruker cine gamma som også er på disse nye canon HD kameraene. Da får man flere detaljer i skyggeområdene og litt mindre kontrast. Jeg oppfatter det som større dynamisk range selv om det antakeligvis bare er alterert range (forskøvet i en retning).

Lenke til kommentar
. CineMode..... Jeg oppfatter det som større dynamisk range selv om det antakeligvis bare er alterert range (forskøvet i en retning).

Skulder på gammakurven, så man får mindre kontrast, men mer detaljer i "svart" og "hvit". F.eks. nysnø i solskinn mot en svart fjellvegg.

Lenke til kommentar
På Canon sin HG10, HV10, HF10 + 20, 30 og 40-serie vet jeg at dette går an. Der kan du velge om du vil filme i 50i eller 25p.

Det blir vel like mange hele bilder per sekund med 50i og 25p, så var ikke akkurat det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
På Canon sin HG10, HV10, HF10 + 20, 30 og 40-serie vet jeg at dette går an. Der kan du velge om du vil filme i 50i eller 25p.

Det blir vel like mange hele bilder per sekund med 50i og 25p, så var ikke akkurat det jeg lurte på :)

Hehe, prøver en gang til.

På Canon HG10 og mange av de liknende modellene, så kan man filme med shutterspeed ned til 1/6 sekund. De andre steg er: 1/12, 1/25, 1/50, 1/120 (ja 120 ikke 100), 1/200 1/500 1/1000 og 1/2000. Det kan være behov for et eksternt ND filter dersom man er ute i ekstremt lyse omgivelser som sol og snø.

Lenke til kommentar

Hehe, prøver en gang til.

På Canon HG10 og mange av de liknende modellene, så kan man filme med shutterspeed ned til 1/6 sekund. De andre steg er: 1/12, 1/25, 1/50, 1/120 (ja 120 ikke 100), 1/200 1/500 1/1000 og 1/2000. Det kan være behov for et eksternt ND filter dersom man er ute i ekstremt lyse omgivelser som sol og snø.

Oki. Takk for svar om shutter (som jeg også lurte på) :) Men "shutter speed" er ikke det samme som "frame rate". Noen som vet noe ang. innstilling av "frame rate" på videokamera?

Lenke til kommentar

Det så ikke dumt ut. Men ser ut som det det bare finnes med 30/60p og ikke 25/50p. Det er vel ikke helt bra hvis jeg f.eks. skal ha filmen min over på PAL DVD. Kan få problemer med synk har jeg lest.

Du kan i så fall brenne Blue-raykvalitet på vanlig DVD og spille av i f.eks. PS3. Mange andre muligheter oxo, for visning av 1920x1080.

Eller lage NTSC DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...