Gå til innhold

Feil med vare, har man krav på ny vare til same pris?

Anbefalte innlegg

har en vare som det er feil med. Produsent har sakt at den skal kasseres og at jeg skal få ny. men butikkeier sier at jeg bare får bruktpris for den varen med feil. er dette rett? Har jeg ikke krav på en vare av samme verdi? og at hvis jeg skal ha en dyrere modell så betaler jeg bare mellomlegget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ut fra forbrukerkjøpsloven har du krav på "tilsvarende ting" ved omlevering (som dette tilfellet synes å handle om). Altså går det ikke på pris, men egenskapene til tingen du hadde, og tingen selger ønsker å bytte til. Ofte har ikke selger noe som er fullstendig identisk dersom tingen du hadde ikke lenger er i sortimentet; i de tilfellene skal det gå i din favør og du vil ende opp med en ny ting med bedre spesifikasjoner (med andre ord, du kan aldri få omlevert til en ting som har dårligere egenskaper enn den du hadde fra før). Dersom du ønsker å "kjøpe deg opp" til noe bedre er det som regel ikke noe problem, men det avhenger av hva slags praksisk selger har.

Kort svar på spørsmålet ditt: Nei, du har ikke krav på en ny vare til samme pris som din kostet da den var ny (dersom det er snakk om omlevering, og ikke heving av kjøp).

Lenke til kommentar

Men selger har ikke inne en modell som var tilsvarende inne og jeg måtte få dem til å å ta inn en ny som jeg valgte.

Selger sier da at jeg ikke kan få avslag av den verdien som den forige kostet og at jeg bare fik brukt pris for den.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Men selger har ikke inne en modell som var tilsvarende inne og jeg måtte få dem til å å ta inn en ny som jeg valgte.

Selger sier da at jeg ikke kan få avslag av den verdien som den forige kostet og at jeg bare fik brukt pris for den.

Etter forbrukerkjøpsloven § 49 (2) kan du kreve tilbakebetalt det du betalte - altså kjøpesummen, og etter § 50 (2) i tillegg renter fra dagen da du reklamerte på mangelen.

Etter §50 (1), Skal kjøper "gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den". Selger kan dermed f.eks. kreve å holde tilbake 20% av kjøpesummen hvis kjøpet heves etter ett år på noe som forventes å nyttes i 5 år. Men kjøper skal ikke gi vederlag for verditap på varen. En laptop synker i verdi med mer enn 20% det første året, men dette er altså irrelevant.

Men, hvis selger krever et slikt vederlag for nytte, så sier §50 (2) at selger må betale rente fra den dag selger mottok betalingen. Mao rente for alle de månedene du har hatt laptopen.

Dette vil i de fleste tilfeller gjøre at dere går opp i opp, altså at du har krav på ca tilsvarende sum som du betalte ved kjøp.

Lenke til kommentar

Det skal også påpekes at ved omlevering har du krav på fabrikkny vare. Dette har FTU slått fast i flere vedtak. Prisen på varen er ikke viktig, men at produktet er det samme eller tilnærmet likt det du hadde er viktig. Dersom de ikke kan ordne dette, så har du krav på å heve kjøpet. Selger kan da trekke deg for bruksnytte. Bruksnytten regnes ut i fra hvor lenge et produkt kan renges å være i bruk. De aller fleste produkter har en brukstid på fem år, men enkelte varer kan ha både kortere og lengre. Trekker selger for bruksnytte kan du som andre her sier kreve rente på kjøpssummen fra kjøpsdato.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Meg bekjent så ska du ikke måtte betale noen ting for en omlevert vare. Hvis selger bare kan skaffe til veie en vare som er bedre enn den du hadde så er ikke dette ditt problem, men selgers. Selger har vel i dette tilfellet valg mellom å omlevere til en bedre vare og ta ekstrakostnaden selv. Eller kan han heve kjøpet og da blir kravet ditt regnet ut som påpekt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...