Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Enkeltmannsforetak med inntekt under 50,000,- kan jeg trekke fra utgifter?

beeboop

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en fast ansettelse i et firma. I tillegg starter jeg i slutten av 2007 et enkeltmannsforetak som jeg bruker til å fakturere for mindre jobber jeg gjør hjemmefra (blant annet for en tidligere arbeidsgiver). I fjor fakturer jeg for 35.000,- gjennom dette firmaet, i 2007 0,-. Dette blir med andre ord første året jeg skal levere selvangivelse som inkluderer dette firmaet.

I løpet av fjoråret gjorde jeg et estimat og meldte fra likningsetaten om denne ekstra inntekten. Jeg har derfor hatt skattetrekk på lønnen jeg fikk gjennom min faste ansettelse. Moms plikter jeg ikke å betale.

Kan jeg trekke fra utgifter som internett (er nødvendig for arbeidet), relevante magasiner o.l. fra overskuddet fra firmaet? Andre ting jeg eventuelt kan føre med god samvittighet på privat firma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg trekke fra utgifter som internett (er nødvendig for arbeidet), relevante magasiner o.l. fra overskuddet fra firmaet? Andre ting jeg eventuelt kan føre med god samvittighet på privat firma?

Alt som er "utgifter til inntekts ervervelse" kan i utgangspunktet trekkes fra - med enkelte unntak. Internett, telefon, magasiner etc. er ikke noe problem, men husk at det er du som har bevisbyrden dersom du får bokettersyn og de ønsker dokumentasjon på at dette er utgifter til inntekts ervervelse.

Lenke til kommentar

Dette høres jo glimrende ut. Takk for raskt svar! Jeg kom på en sak. Jeg kjøpte ny telefon med abonnement i fjor. Kan jeg trekke fra utgiftene jeg hadde på selve telefonen?

Endret av doobeedoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...