erlingj Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei, Jeg er i fast jobb hos et IT-firma i Oslo, og de har selvfølgelig mitt skattekort (Del 1). Nå ser det ut til at jeg kommer til å søke om permisjon i 6 mnd. og reise til utlandet. Der vil jeg gjøre en jobb for et norsk firma under oppholdet. Dvs. at lønn blir utbetalt fra Norge. Jeg vil ikke motta lønn fra min faste arbeidsgiver under permisjonen. Kan jeg bestille et nytt skattekort og levere del 1 til den midlertidige arbeidsgiveren? Eller bør jeg benytte del 2 (biarbeidsgiver), som så trekker 36% skatt av biinntekt? Etter endt opphold i utlandet vil jeg gå tilbake til vanlig arbeidsforhold som tidligere. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Dr_Ost Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Min erfaring er at du leverer del to hos biarbeidsgiver. Om du ønsker å trekke noe annet enn 36% er nok ditt lokale ligningskontor behjelpelig med ny del to. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Bestill kopi av skattekortet ditt på skatteetaten.no og lever del 1 til din nye arbeidsgiver. Lenke til kommentar
erlingj Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Bestill kopi av skattekortet ditt på skatteetaten.no og lever del 1 til din nye arbeidsgiver. Poenget er at min "nye" arbeidsgiver til være temporær (kun for de 6 mnd. jeg har permisjon). Dersom jeg leverer del 2 (biarbeidsgiver) vil jeg få "svi" med 36% skatt. Så det beste vil være å kunne levere del 1 i denne 6 mnd. perioden. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det er jo akkurat det jeg foreslår, og det er også det som er mest riktig. Lenke til kommentar
erlingj Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Det er jo akkurat det jeg foreslår, og det er også det som er mest riktig. Fikk sjekket med skatteetaten nå: Jeg kan bestille nytt skattekort levere del 1 til ny midlertidig hovedarbeidsgiver. Dersom jeg f.eks gjør litt jobb for min "gamle", så skal de bruke del 2 (36% skatt). Jeg var bare litt usikker på om det var lovlig å ha to skattekort ute på en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå