Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Project Splitwheel - vær med å lage en sportsbil


Anbefalte innlegg

I januar i år startet et 2-årig onlineprosjekt som skal resultere i byggingen av en konseptsportsbil, basert på idéene til deltagerne. Og deltagerne er de som vil være med, du, meg, hvem som helst. Det er ingen annen "startavgift" enn din egen innsats/interesse/deltagelse. Så har noen av dere glupe idéer til teknisk oppbygging, motorvalg, hvor mange seter, utseende eller andre relevante momenter, så hiv dere med på http://www.splitwheel.com/. Prosjektspråket er engelsk.

 

Prosjektet er i utgangspunktet uavhengig av produsenter, men Project Splitwheel har fått en avtale med sportsbilprodusenten Caterham, som skal bygge konseptbilen. Er denne konseptbilen realistisk nok og i tråd med Caterhams egne tanker om sportsbiler (de lager nå kun Superseven i ulike varianter), så kan det faktisk hende at Caterham vurderer å sette bilen i produksjon. De lover ingenting, men muligheten finnes altså.

 

Prosjektet er allerede godt i gang, det er allerede presentert flere spennende idéer på prosjektets forum. Det spriker selvsagt i alle retninger, de fleste har sine egne meninger om hva en sportsbil egentlig er for noe. Ett av forslagene er dette norske utkastet (mitt), en sær og lav (108 cm) 2+1-seters coupé med en potent boksermotor (Subaru?) bak forakslingen og bakhjulsdrift:

sel0904216.jpg

sel0904217.jpg

sel0904215.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det midtre setet er et barnesete, med kortere seterygg, og sitteputa kan derfor være plassert litt høyere enn i de andre setene. Så det er slett ikke umulig å få plass både girkasse, mellomaksel og diff. Det blir litt trangt, men det skal jo være det i sportsbiler.

Lenke til kommentar
den avkuttede hekken må du gjøre noe med - alt for stor luftmotstand.

Du får lese deg opp litt om såkalt Kamm-tail, oppkalt etter aerodynamikeren Wunibald Kamm, som var den første som foreslo avkuttede hekker for å redusere luftmotstanden. Den avkuttede hekken med skarpe kanter lager en dråpeformet lomme av luft bak bilen som faktisk bidrar til å redusere luftmotstanden tilsvarende det en laaang dråpeformet hekk ville gitt, men selvsagt uten den vektøkning en sånn lang hekk representerer.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback

 

ideal-teardrop-comparo.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...