Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diskstrukturen er skadet, og kan ikke leses

Anbefalte innlegg

Etter at jeg startet maskinen min tidligere i dag har denne feilmeldingen dukket opp når jeg prøver å starte enkelte programmer: "Diskstrukturen er skadet, og kan ikke leses". Også ved oppstart prøver maskinen å gjenopprette til et tidligere punkt der Windows skal ha fungert normalt, men det ser ikke ut til å hjelpe særlig.

Jeg kan kjøre en del programmer på vanlig måte, men det er altså noen som ikke vil virke, og masse bry for meg. Selv har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal få diskene i orden, jeg har prøvd blandt annet Advanced System care fra iObit for å fikse registry feil, men heller ikek det har hjulpet.

Maskinen min er en Acer M ettellerannet som kjører på Windoes Vista Home Edition.

Endret av Malakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det smarteste du kan gjøre nå først er å sørge for å ha en backup av alt du skal vil ta vare på.

Deretter ville jeg ha kjørt scandisk eller annet for å se om det er noe feil på hardisken.

Husk at du har 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du åpner en Command prompt (start->kjør(run) og skriv cmd).

skriv så inn "chkdsk C: /F /R" uten "" , dette forutsetter at windows og de programmene du sliter med ligger på C:. Når du gjør dette vil han be om å sette opp en sjekk under neste oppstart, hvilket du svarer ja til. Og så restarter du maskinen.

Dette kan ta LANG tid å fullføre. Opp til flere timer, alt etter hvor stor disken er.

Du bør kanskje vurdere å ta backup av det du har som er viktig på den disken før den eventuelt krepperer helt. Og helst før du gjør det som er beskrevet over, for sikkerhets skyld :)

Endret av black_knight
Lenke til kommentar

Driver ¨tar back up av det lille jeg ikke kan unnvære på den maskinen nå. Den har også kjørt en del disk-sjekk ved oppstart og prøvd å reparere diskene selv, mn som sagt så ser dte ikke ut til å fungere. Jeg skal prøve forslaget ditt så snart back up er ferdig. Om det helle rikek virker så må jeg vel drasse den med meg ned på Elprice å reklamere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...