Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pollti har tatt pengene mine!

peaced

Anbefalte innlegg

hei alle sammen.

i forbindelse med en voldtekt i fjor ble det tatt beslag i penger hos meg, da politiet tilfeldigvis oppdaget et mindre parti narkotikum. Disse pengene er ikke tatt i forbindelse med siktelsen om oppbevaring, men er noe jeg liksom på en eller annen måta har skaffet på ulovlig vis. Saken er at politijuristen ikke helt vet hva det er, og derfor ikke har kommet opp med noen siktelse ennå. Spørsmålet mitt er: hvor lenge kan påtalemakta sitte på denne saken uten å foreta seg noe? Bør dette anmeldes som tyveri? Er det noe annet jeg kan gjøre for å tvinge en oppheving?

Takker for all hjelp!

Edit: Kan legge til at dette snart er 1 år siden. :(

Endret av peaced
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og enda viktigere: Nøyaktig hvor stort var partiet med narkotika? (Politiets tall. Ikke skriv åpent her om du mener det var et annet tall enn det de har skrevet ned ;) )

Virker som de mistenker salg her nemlig og da inndrar de pengene. En tidligere bekjent av meg var i en lignende situasjon. Det du må gjøre er å sannsynliggjøre at pengene kommer fra andre, legale kilder.

Da vil de bli utlevert. For min bekjent så løste det seg ved at han fikk sin advokat til å troppe opp med kvittering på et båtsalg han hadde gjort noen dager i forveien.

Lenke til kommentar

Politiet har full legitimitet i å beslaglegge midler som kommer fra straffbarehandlinger osv.

Snakk med politijuristen, og ta med dokumentasjon på at det ikke kommer fra en straffbarhandling. Du burde også sette opp et skikkelig brev som forklarer hvor pengene kom fra. Event. ta det opp med advokaten din hvis du har fått tildelt en.

Lenke til kommentar

Mulig det er sånn egentlig, men det er ikke slik det fungerer i det virkelige liv. Blir du tatt med narkotika og et stort beløp penger så beslaglegger de pengene og du får dem først tilbake når du sannsyliggjør at det er fra lovlig virksomhet. Det er en grunn til at kriminelle kjøper kvitteringer og spillekuponger og sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...