Independence Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei, jeg er ikke noen dataekspert, men i går åpna jeg opp pcen for å støvsuge, og etter å ha fjerna 4 kg med støv, tenkte jeg jeg bare skulle undersøke RAM brikkene, jeg tok de to ut og satte de inn igjen (2*512). Mens jeg støvsugde tror jeg at jeg løsna viftebladet fra vifta over prosessoren, så denne sitter ikke ordentlig på, og jeg tror ikke vifta fungerer lengre. Uansett, etter at jeg skrudde på pcen etter opprensingen har det gått SINNSYKT tregt, nettleseren (Firefox og Explorer), starte programmer (Office, Winamp), laste sider, alt går så sinnsykt tregt. Jeg sjekket at RAM var 1 GB og det var det. Så hva er problemet? Hvis jeg ødela vifta over prosessoren kan dette gjøre at pcen går mye tregere? Eneste løsningen jeg kan se for meg er at prosessoren går på lavhastighet fordi den ikke har nok kjøling? Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Prossesoren går treigt fordi den kansje er overopphetet ? Vil anbefale deg å bare la pcen stå av inntil du har fikset deg ny vifte. å Støvsuge pcen kan i mange tilfeller ødelegge komponenter eller andre ting. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Skaff deg definitivt ny CPU-vifte før du bruker PCn noe mer... Lenke til kommentar
Independence Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Skaff deg definitivt ny CPU-vifte før du bruker PCn noe mer... Så årsaken til at pcen går tregt er fordi prosessoren er overopphetet? Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 vel , det er noe vi antar fordi du oppgir at cpu viften ble ødelagt når du støvsuget. samtidlig oppgir du at du kan se at det er 1gb ram som står i. dermed er det mest sannsynlig cpuen som blir for varm pga ødelagt vifte. og dermed sinker farten i alt du gjør på den Lenke til kommentar
Independence Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 vel , det er noe vi antar fordi du oppgir at cpu viften ble ødelagt når du støvsuget. samtidlig oppgir du at du kan se at det er 1gb ram som står i. dermed er det mest sannsynlig cpuen som blir for varm pga ødelagt vifte. og dermed sinker farten i alt du gjør på den Okey den er god kompis, var det jeg tenkte meg. Men vet du om alle cpu vifter er standard? Kan jeg kjøpe hvilken som helst eller må jeg finne ut nøyaktig hvilken som passer denne cpuen? Er det kjølepasta man bruker mellom vifta og prosessoren? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Finn ut hva slags brikkesett som er på hovedkortet/CPU. Er det Intel/AMD? Hva slags prosessor? Ikke veldig mange typer å velge mellom "egentlig", men veldig viktig uansett at det er til riktig type. Lenke til kommentar
Independence Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Finn ut hva slags brikkesett som er på hovedkortet/CPU. Er det Intel/AMD? Hva slags prosessor? Ikke veldig mange typer å velge mellom "egentlig", men veldig viktig uansett at det er til riktig type. Jeg gikk på ebay og fant denne, som passer nøyaktig i størrelse, og PIN. Er vel ikke noe mer som man skal ta hensyn til? http://cgi.ebay.com/3-Pin-60mm-CPU-Heat-Si...1QQcmdZViewItem Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Du må si hva slags prosessor du har. At den har 3 pinner sier ingenting om den passer eller ikke. Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Går fint å støvsuge en pc, men berører du munnstykket til støvsugeren på komponenter, så risikerer du å gi komponenten statisk elektrisitet. Og da er det gjort! Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Går fint å støvsuge en pc, men berører du munnstykket til støvsugeren på komponenter, så risikerer du å gi komponenten statisk elektrisitet. Og da er det gjort! Ja, men man bør sørge for å holde fast viften når man gjør det (samme om man bruker trykkluft) så den ikke spinner helt vilt eller faller av som det skjedde her. Endret 22. april 2009 av Pengu Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Går fint å støvsuge en pc, men berører du munnstykket til støvsugeren på komponenter, så risikerer du å gi komponenten statisk elektrisitet. Og da er det gjort! Ja, men man bør sørge for å holde fast viften når man gjør det (samme om man bruker trykkluft) så den ikke spinner helt vilt eller faller av som det skjedde her. Lurt det også Lenke til kommentar
larswey Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 i tillegg til at en vifte fungerer som en motor, så koble ut vifter fra hk før du støvsuger de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå