Gå til innhold

Passer kjøleren til hovedkort og kabinett?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal til å bestille ASUS P6T Deluxe V2 og Netshop Miditower,"Telamon II". Vil Thermalright ULTRA120 Extreme passe inn her?

(Noen som foresten vet om det er mulig å ta av den fæle netshoplogoen på kabinettet?)

Edit: Ser ut som kjøleren ikke passer på Socket 1366. Da får jeg heller kjøpe Prolimatech Megahalems. Vil denne passe til hovedkort og kabinett? :p

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt skeptisk med tanke på de viftene på kabinettdøra.

Kabinettet:

Bredde : 200 mm

Høyde : 430 mm

Dybde : 460 mm

Viftedimensjoner:

Bredde : 130 mm

Høyde : 158.7 mm

Dybde : 74.0 mm

Dvs at du har 41,3mm å gå på, og på den avstanden skal du få plass til avstandsstykker på hovedkort, hovedkortet og en kabinettdør, samt viftene i den.

Jeg har et LianLi A10B, og jeg turte ikke kjøpe en så høy kjøler. Viste seg at det var ganske smart, da jeg ikke har mange mm å gå på...

Prøv deg på en litt mindre kjøler. Kanskje Noctua U9F finnes ennå?

Tydelig at du har planer om å legge litt penger i pc'n, hvorfor ikke satse på et kvalitetskabinett? Er man fornøyd med dem, har man de i mange mange år. LianLi A10B anbefales på det sterkeste, de ser bra ut, og de termiske egenskapene er solide. Støynivå er også koselig lavt. I tillegg plass til 2 strømforsyninger i bunn, ganske praktisk hvis man har behov for mer strøm etterhvert. Da kan man kjøpe 2 litt mindre og billige, fremfor å kaste den gamle og hoste opp 1200kr for en ny og stor.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

For det første finnes både TRUE, Noctua etc i egen versjon med fester for 1366 sokkel. Så det er intet problem.

Når det gjelder plassproblemet i høyden, er det kun når man velger å ha vifter i øverste plass i kabinettdøra det er problem. Vifte der vil uansett ha minimal hensikt, da CPU-kjøler vil blokkere luftstrømmen. Bunnkort og mellomstykker tar ikke så veldig mye plass av bredden, vi snakker vel om ca 1 cm (kanskje 1,5 cm).

Men Antec Three Hundred til ca 80 kr mer er et alternativ (godt sådant). Den er faktisk 0,5 cm bredere, og har en plassering av vifte i sidedør som ikke kommer i konflikt med CPU-kjøler. Ellers er kabinettet omtrent identisk i størrelse med Telamon II.

Men har du ikke tenkt å drive med ekstrem overklokking, så klarer du deg nok med en langt rimeligere kjøler. Ja skal du ikke overklokke i det hele, så fungerer garantert standardkjøler. Det finnes også 1366 kit til greie kjølere som Cooler Master Hyper 212, Xigmatek HDT-D1284 m.fl.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Å ha en CPU-vifte på nesten 800 gram i et stående kabinett kan også by på problemer over tid. Det vil etterhvert bli mer og mere vekt på nedre del av CPU, og dermed også mindre og mindre kjølefunksjon for den øverste delen av CPU.

Hvis du i tillegg ikke er av typen som skal "briefe" med vifta gjennom vinduer etc så ser jeg ikke poenget med så stor vifte...

Lenke til kommentar

Jeg ser på testen hw har gjort av 920 cpuen at den klokker veldig bra, så jeg tenkte å dra den litt opp ihvertfall. Grunnen til at jeg vil ha litt størrelse på kjøleren er for å få maskinen så stille som mulig. Da er det greit å kunne putte på en egen 120mm vifte :)

Hvis det finnes noen mindre kjølere som har mulighet for dette så tar jeg gjerne imot forslag.

Jeg ser på Cooler Master Hyper 212 og det ser ut som det er mulig på denne. Litt dumt at netshop ikke har den, men det får jeg tåle :p

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Å ha en CPU-vifte på nesten 800 gram i et stående kabinett kan også by på problemer over tid. Det vil etterhvert bli mer og mere vekt på nedre del av CPU, og dermed også mindre og mindre kjølefunksjon for den øverste delen av CPU.

Hvis du i tillegg ikke er av typen som skal "briefe" med vifta gjennom vinduer etc så ser jeg ikke poenget med så stor vifte...

Hvorfor ikke. Kjølere som TRUE, Noctua, Hyper 212 og flere med 12 cm vifte gir effektiv kjøling kombinert med svært lite støy. Personlig kunne jeg ikke tenke meg annet en skikkelige CPU-kjølere, og det regner jeg ikke 350 - 400 grams kjølere med små vifter som alternativ en gang.

Og jeg har ikke sett at det er noe problem med "vektforskyvning" på de 800 grams kjølerene jeg har (de har et par års brukstid), og jeg har ikke lest om dette som problem noe sted. Så selv om "tyngdeloven" logisk skulle tilsi noe slikt, så må du nok dokumentere en slik påstand med kilder.

Jeg ser på testen hw har gjort av 920 cpuen at den klokker veldig bra, så jeg tenkte å dra den litt opp ihvertfall. Grunnen til at jeg vil ha litt størrelse på kjøleren er for å få maskinen så stille som mulig. Da er det greit å kunne putte på en egen 120mm vifte :)

Hvis det finnes noen mindre kjølere som har mulighet for dette så tar jeg gjerne imot forslag.

Jeg ser på Cooler Master Hyper 212 og det ser ut som det er mulig på denne. Litt dumt at netshop ikke har den, men det får jeg tåle :p

Forstår det, jeg har selv noen slikt monstrum av kjølere i 2 av mine PC-er, Scythe Ninja og Noctua NH-U12P. Det er heller ikke plassproblem i Antec Sonata og Cooler Master Cavalier 3, som er de aktuelle kabinettene. Så så lenge det er et kabinett uten vifteplass i sidedøren direkte der CPU er, går alle aktuelle kjølere.

Og det er en god del av aktuelle kjølere med 12 cm vifte, der vifta eventuelt kan byttes ut.

Og Hyper 212 er faktisk 2 mm høyere enn TRUE, Noctua NH-U12P har identisk høyde, Scythe Ninja 2 er 6 mm lavere.

Frostytech har meget god oversikt over kjølere, med støy og kjøleevne.

Men som sagt med Antec Three Hundred har du 5 mm mer å gå på, og ingen vifte som kommer direkte mot CPU (i døra). Antec Sonata kabinettet mitt er akkurat like bredt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...