Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg schizofren?

Gjest Guest_gutt_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gutt_*

Først vil jeg bare si at jeg har en bruker her men dette er ikke noe jeg har lyst til å ha hengende over min egen profil. Jeg begynte nylig med høyere utdanning, og nå i det siste har jeg begynt å få igjen et gammelt problem som jeg av og til hadde som barn.

Hvis jeg da satt lenge alene uten noe spesielt å gjøre, og gjerne hvis det var ganske stille rundt meg, begynte jeg å føle at stillheten ble helt utrolig intens og vanskelig å takle. Ganske vanskelig å forklare, men det føltes litt som om det ble et veldig trykk rundt meg på grunn av stillheten. Hvis noe lagde en lyd, som at jeg selv satte albuen på bordet eller at det knirket i en dør eller noe sånt, så var det akkurat som om lydene gjorde narr av meg. Det var som om lydene var ekle med meg, de føltes aggressive.

I tillegg var det som om alle tanker jeg gjorde meg oppi hodet, og etterhvert som at dette skjedde oftere var de gjerne noe som "herregud hvorfor skjer dette igjen, hva skal jeg gjøre for å stoppe dette" osv, og alle disse tankene hørte jeg også som om de gjorde narr av meg. For å oppsummere kom jeg i en slags tilstand der det føltes som om absolutt alt rundt meg, inkludert mine egne tanker, var skremmende. Dette stoppet alltid når jeg begynte å høre stemmen til en person, og jeg har i grunn siden ikke tatt det opp med noen.

Nå har det i det siste begynt å få det samme problemet når jeg tar eksamener ol. Alt føles negativ, alle tanker føles dumme, og det føles helt ærlig som om det sitter en person ved siden av meg hele tiden under prøven og gjentar alt jeg tenker og skriver spydig. Alle lyder, som når noen hoster eller flytter på en stol er også veldig ekle.

Helt ærlig aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med det, men for øyeblikket hadde det vært nok å bare høre om noen andre har hatt noen lignende opplevelser eller kan tenke seg hva det skyldes.

-g20

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du ville hatt godt av å prate med en psykolog. Det trenger ikke nødvendigvis være noe alvorlig galt, men det kan være allright å prate med noen helt uforpliktet som lytter med et profesjonelt øre. Mange studier har gratis psykologtilbud, ville sjekket det opp om jeg var deg.

Lenke til kommentar

du har mest sannsynlig anlegg for å få schizofreni. så langt virker det ikke som om du lider av en psykose, men du kan nok lett utvikle det hvis du ikke får dette behandlet. dess lengre du går uten hjelp dess større sjanse for at du utvikler en slags psykose.

få hjelp så fort som mulig, så skal du nok se at ting ordner seg. det er mange som opplever lignende ting, men det ordner seg som regel så lenge man får behandling før det utvikler seg til å bli noe verre.

og enda schizofreni høres veldig skummelt ut så er det viktig å merke seg at det er fullt mulig å fungere i dagliglivet til tross for at en har schizofreni. hverdagen blir riktignok litt tyngre, men psykoser blir ofte fremstilt litt for negativt gjennom media. folk som har psykoser fungerer som regel helt greit - de har jobber, venner og samboere.

lykke til :)

Lenke til kommentar

nå har jeg gjort litt research og funnet noen gode tips jeg kan gi deg!

ta tran. snublet over det på wikipedia når jeg leste om prodromal (tidlig stadie av psykose), og der sto det at fish oil (tran) var en svært effektiv måte å forhindre psykise lidelser på, og det gjaldt både depresjon og schizofreni. jeg tok en nærmere titt og fant to artikler som bekreftet dette.

Dr Amminger says the subjects were given 1.5 grams of fish oil per day, similar to the range which can be reached with a very fish-heavy diet.

He says there was a marked difference between the group taking fish oil, and the group that was not, in terms of developing the signs of schizophrenia.

"When we followed the people up a year later we saw that about 5 per cent in the omega-3 group developed psychosis, and there were 28 per cent in the placebo group," he said.

dette eksperimentet ble utført med mennesker som allerede viste tegn til å kunne utvikle psykose. de hadde en såkalt prodromal, hvilket du kanskje har.

http://www.abc.net.au/news/stories/2007/11/29/2104923.htm

http://ezinearticles.com/?Fish-Oil-in-Trea...s&id=393536

så gjør deg selv en enorm tjeneste nå med en gang og kjøp en flaske tran NU! :)

Lenke til kommentar
Gjest meg igjen

Takk for svar alle 3!

Skal absolutt kjøpe meg en flaske tran, har jo ikke lyst til å utvikle en psykisk lidelse. Bra tips ;)

Lydene har et ekkopreg ja, hadde faktisk tenkt til å nevne det men jeg glemte det akkurat da, betyr det noe?

Men jeg skal ringe og bestille en time hos psykolog uansett tror jeg, skolen min har et ganske bra tilbud for studenter!

Lenke til kommentar

Når man går så langt ned i illusjonen som mulig så vil etterhvert egoet svekkes, ditt normale "forsvar" ovenfor omverdenen er borte og alt blir mer intenst ettersom vanetenkingen er fraværende. Egoet er dumt, treigt og det hele forholder seg for det meste til en grammatikalsk sirup.

Omverden er og blir ganske så jævlig, men få ser denne siden ettersom det er relativt unormalt og esoterisk.

Hva den moderne tidsalder har å tilby er piller..

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Tja, ønsker ikke å skrive en bok, men de fleste ser kronen på livets tre som kunnskap (da'at), men kommer man hit så er det ingenting og egentlig alt personifisert ved Choronzon. Denne "skikkelsen" tyr aldri til direkte angrep og virker umåtelig dum av åpenbare grunner, i dette vakuumet finnes ingen hjelpemidler eller skytsengel.

Hele denne opplevelsen kan like så gjerne kalles galskap av den schizofrene sorten, men jeg er mer old school og kaller det noe annet :)

Edit: Hvilken avgrunn trådstarter er nærme vites ei, det er fire av de på livets tre. De som lurer på mer rundt avgrunnene, kan lese hva Colin Low har å si, skal ikke kapre tråden med mer mumbojumbo.

Edit II: Tar off topic på PM.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Ontopic:

Trådstarteren spør om han er schizofren basert på symptomene han beskriver.

Svaret er NEI.

Quoted for truth.

Men trådstarter spør også om andre har lignende opplevelser.

Svaret der er JA.

Så trådstarter er ikke alene...!

Men følg de gode rådene og ta kontakt med psykolog/lege/helsesøster eller whatever studiestedet/lokalsamfunnet kan hoste opp.

Og vær klar for en spennende tid der du faktisk skal bli bedre kjent med deg selv.

Det finnes masse lure triks og strategier for å beholde kontrollen og dempe "lyder/følelser/stemmer" inni ditt eget hode.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når du har det slik som du beskriver trådstarter så ville jeg holdt meg unna dop, da regner jeg også med hasj o.l.

Selv er jeg rimelig sensitiv ovenfor omgivelsene, som f.eks. på kveldstid så hører jeg godt en LCD-TV og forholdet mellom sort og lysstyrken i pipinga. Alle lyder blir sterkere når hjernen og den normale tankemåten mister sitt grep, tror ikke dop som kan forsterke slik som sagt er lurt, hvis det først går galt kan det gå riktig ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...