Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

stor aldersforskjell i forhold. hvorfor er det så "æsj" ?


Anbefalte innlegg

Ei på 15 og en på 20 er mye mye eklere enn ei på 20 og en på 50.

 

Slik jeg ser det tenker ikke en jente på 15 klart. En jente på 20 er sannsynligvis mer utviklet og tar en beslutning basert på mer fornuftige grunner. En 20 år gammel gutt vil lett kunne manipulere en jente på 15, 15 åringer er små selv om de ikke innrømmer det.

 

EDIT: BEKLAGER leste "enklere" og ikke eklere :( Men lar det stå siden jeg synes jeg fikk formulert det ganske bra.

Endret av TheWankership
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har fint lite med saken å gjøre hva du mener med det du skriver, når ingen kjenner deg her, og det du skriver bryter med retningslinjene våre.

 

Ønsker du å diskutere det videre, registrer deg og send meg en PM, nå er det nok off topic (videre snakk om det her vil bli slettet, så konklusjon: oppfør deg).

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av å skulle dømme alle andre. Jeg kan overhodet ikke se at det at aldersforskjellen er stor er farlig eller galt så lenge det er et harmonisk og sunt forhold som gagner begge parter. Det er det som er sakens kjerne her, hvorvidt et forhold med stor aldersforskjell nødvendigvis betyr at den ene parten utnytter den andre, noe jeg ikke tror. Hvis det ikke er snakk om et destruktivt forhold kan jeg ikke se hvorfor det skal være galt. Påstander som at "det er forkastelig/ekkelt" holder ikke som argumentasjon.

Lenke til kommentar
Gjest udileikar
Skjønner ikke hvorfor det skal være så ekkelt/frastøtende/whatever. Er da vitterlig mange 50-åringer som ser MYE bedre ut enn tjukke og ekle 20-åringer. Blir bare litt ... rart?

 

Det problemet jeg ser er at personene er i helt forskjellige stadier i livet og har vidt forskjellige vennekretser. Et forhold krever jo at man burde sosialisere litt med sin partners venner ihvertfall og når samtlige er på et helt annet sted i livet og (mest sannsynlig) har ganske forskjellige interesser fra deg blir det hele litt rart.

 

Jeg er fortsatt bare litt over halveis til femti (27), men har lyst på en 20 år gammel kjæreste. Og har jeg ikke klart å skaffe meg det før jeg er femit, har jeg sikkert lyst på det fremdeles. Jeg forstår at den eneste sosialt akeptable måten å få livsønsket mitt i oppfyllelse på, er i tillegg å måtte forebli venneløs :tease:

 

PS: Grunnen til venneløsheten er selvsagt at jeg har en uspiselig personlighet og mangler enhver form for humor (men kroppshygienen er overraskende nok upåklagelig).

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Kaya_*
En kompis av meg var sammen med en 12-åring ( :no: ) når han var 16 og de pulte.. Det synes jeg bare er helt forbanna unødvendig.. I mine øyne er en 12 åring alt for ung til å ha sex.. Noen andre synspunkter her inne?

 

Skjendig! En hån mot sedelighetsidealet som vi kaller Gud. :xmas:

 

Landet han kommer fra burde vært nedlagt. I dets burde man reise stor kirke hvor alle er guds barn og som sådanne forskånes fra pubertetsdjevelen :devil:

Lenke til kommentar

For å sette det litt i perspektiv. Når en 50 årig mann gifter seg med en 20 årig kvinne, så vil kvinnen være 40 når mannen er 70. Det er stor sannsynlighet for at hun blir tidlig enke. Er mannen dårlig til å ta vare på seg selv, så har man kanskje også skaffet seg en pleiepasient. Vet ikke om dette hadde fungert så bra i lengden? Personlig vil jeg sette aldersforskjellen ved 10-12 år når begge er over 20 år. Dessuten synes jeg det er noe umodent med en 20 åring som er sammen med en 15 åring.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :)

 

Synes påstandene rundt dette temaet begynner å bli vell vage og oppbrukt.

 

Når man argumenterer med : ulike stadier i livet, ingenting felles, ikke kan sette pris på partnerens venner og omvendt, er to helt vidt forskjellige plasser mentalt, hva om hun vil ha barn og han er ferdig, hva om han/hun dør lenge før deg etc...

 

Så er jo dette noe alle vet og har tenkt på, og de som er i forhold med relativt store aldersforskjeller har jo ikke gått inn i det forholdet nettopp pga. alderen ...??

Men pga. felles intr. og flere av de ''mot argumentene'' som blir presentert.

 

Man må ta høyde for at noen har opplevd mye mer enn andre i ung alder, og noen relativt lite i voksen/høy alder, så om to finner hverandre tross av alder er det jo nettopp intr. livstil etc de har felles.

Og nå snakker jeg om de som er sammen først og fremst pga kjærlighet.

 

Klart det finnes jo alltid folk med forskjellige motiver, men HALLO I LUKEN;

Man kan ikke utelukke helt at folk FAKTISK kan bli glad i hverandre tross aldersforskjeller.

 

Og dette skriver jeg pga jeg nylig har opplevd det selv..

Og det var ikke planlagt, men jeg har aldri hatt det bedre :)

 

Og her er det snakk om 30 års forskjell, og vi har den samme omgangskretsen, samme intr. samme synspunkt, samme tankegang osv osv.

 

Før har jeg bare vært sammen med folk rundt min egen alder, og har aldri vært forelsket på den måten jeg skulle ønske, fordi vi har så å si nada tilfelles.

 

Og alder er relativt, tror det er farlig å dømme folk etter det, har møtt 60'årige 30 åringer, og 12 årige 40 åringer..

 

Alt har med livserfaring og oppfattelse å gjør.. og det har nødvendigvis ikke noe med lengden på livet å gjøre..

 

Men når det er sagt, håper alle finner noen de kan være glad i som er glad i de, uansett alder, rase, kjønn etc. Men seff at begge er voksne til å ta ansvarlige beslutninger om sitt eget ve og vell :)

 

Live Love Laugh!!

Lenke til kommentar

Haha ser for meg at jente på 20 som har en kjæreste på 50. De skal på familiemiddag med 20 åringens foreldre som er like gamle som kjæresten hennes. Kunne t.o.m vært en tidligere venn av foreldrene hennes. Hvor ackward er ikke det. Et sånt forlhold kan umulig være sunt når personene lever i forskjellige perioder av livet, når henne har nådd 40 åra har han kanskje sunket i jorden.

Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å finne 15år gamle jenter som er i nærheten like moden som en 20åring. De jeg har møtt som muligens kunne vært har det etterhvert skint igjennom at dette er mye skuespill og innbilning. Iforhold til livssituasjon er vel dette også på en dårlig start. Først drar han ut og studere og sånt, med en og så når har er ferdig med det er det hennes tur. Hvis noen av dem to prioriterer kjæresten foran utdanning vil jeg si at det er ren skjær idioti.

 

Jeg er ferdig på VGS til sommeren og etter det er det sannsynligvis folkehøgskole, militær og 3 år skole i utlandet. Dvs at i løpet av de 5årene kommer jeg til å modne til en helt annen person, få nye venner og 90% av det jeg har nå vil være borte for alltid. Hvis jeg finner "den rette" nå er nok alt det borte innen jeg er ferdig, det skjer nok bare på film.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å være ærlig: kjærlighet er kjærlighet. Uansett alder. De som tenker på alder er alt for opptatt av ryktet sitt fremfor kjærligheten.. Om en 20 åring elsker en på 50 år som kan være bestefaren hennes: La henne elske bestefar da? Aldersforskjell har ingenting å si. Det å snakke om at det blir ekkelt med tanke på en 20 åring som koser seg med en 50 åring, det blir litt dumt. Elsker man hverandre er det vel ikke noe galt i å ''elske med hverandre'' uansett alder? Det er faktisk noe som kalles privatliv. Hadde jeg elsket en 50 åring hadde jeg retten og sletten driti i om tissen hans kanskje var litt rynkete om jeg virkelig elsket han :-D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Greit for min del at det er store aldersforskjeller, går ikke bort å sier ifra hva jeg mener liksom. Men når det blir så stor aldersforskjell at det kunne vært faren/mora til den andre, da bør det ringe en bjelle.

 

Vet om en kar som var 22 og var sammen med ei på 61, da kunne hun faktisk ha vært bestemora og. Og vet om en kar på 49 som er sammen med ei på 16 år. Men kjærligheten gjør blind, sies det!

Lenke til kommentar

Har riktignok bare skumlest, men er forundret over at ingen har postet den definitive matematiske formelen for godtatt aldersforskjell.

 

H= Høyeste alder
L= Laveste godtatte alder

(H/2)+7=L

 

Min egen alder er 22, og jeg kan dermed innlede forhold til jenter på 18. Under dette ville vært på grensen til sosialt uakseptabelt.

 

Legg også merke til at denne geniale formelen også tar hensyn til at større aldersforskjell blir godtatt etterhvert som man blir eldre. En på 36 kan dermed date en på 25.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg regelen

 

I date under (din alder / 2 + 7), og ikke date over ((din alder - 7) * 2).

 

edit: slik som Tee-zee skriver

 

Men i utgangspunktet syntes jeg ikke alderen i seg selv er et problem. Problemet er at jeg føler stor aldersforskjell ofte betyr: skjørtejegere, gold diggere eller gutter som ikke klarer å få seg på sin egen alder. Dette trenger jo ikke alltid å være sant, man kan jo få et genuint forhold med stor alders forskjell også

 

Ofte tror jeg den ene parten tror det er genuint, mens den andre bare er ute etter sex. For eksempel en gutt på 20, og ei jente på 15, der jenta er forelsket og tror det er "meant to be" osv. Mens gutten er ute etter sex. Mistenker at j17 kanskje har et slikt forhold.

 

En annen tanke er jo at hvis man var 20 år, og møtte noen på 50. Selv om man deler interesser, vil man virkelig bruke tid på en person som brukte kanskje 4 ganger lengre tid (hvis man kun teller fra man er 10 år og opp) på å utvikle seg til en tilsvarende moden person som deg. Sjansen er jo da at man raskt vil vokse fra denne personen, det er vel ingen forblir den samme personen fra de er 20 til de blir 50.

Endret av RandomNumbers
Lenke til kommentar

Mange voksene sier jo at de fortsatt føler seg som en 25 åring mentalt (for dagens unge vil det kanskje være 30 siden folk er så trege med barn osv. nå i dag), og at det kun er kroppen som eldes etter det.. Så en 25-30 åring burde vel fint kunne være sammen med en 50+ åring sånn rent mentalt.

Lenke til kommentar

Jeg liker også den formelen (høyeste alder delt på 2, pluss syv er lik laveste aksepterte alder på den yngste), den viser på en god måte hvordan folk flest (slik jeg ser det) oppfatter akseptert alder på folk i forhold med hverandre.

 

Men jeg synes det blir for dumt å faktisk leve etter denne formelen, og dømme andre etter den. F.eks. når jeg blir 20 år (hvor formelen sier at laveste tillate alder på min kjæreste er 17) kommer jeg ikke til å unngå eller avvise jenter som er under 17, om jeg faktisk finner en jente og blir forelsket i henne. Det høres for meg helt på tryne ut. Igjen, jeg mener at formelen blir mer som en forklaring på hva folk flest (tror jeg) mener er en akseptert aldersforskjell.

 

Kjærlighet har ingen grenser, ei heller aldersgrenser.

 

Det viktigste er at begge er klar over hva de selv vil og ikke blir lurt til noe. Så lenge det er slik ser jeg egentlig ikke noe galt med en hvilken som helst aldersforskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...