Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

stor aldersforskjell i forhold. hvorfor er det så "æsj" ?


Anbefalte innlegg

alfred97:

Likte historien din :) Du virker som en ærlig og oppriktig fyr, selv om ditt tilfelle lett kan få deg til å virke pedofil.

Jaha, virker jeg pedofil fordi jeg ventet til hun var lovlig før jeg gikk med på noen form for seksuell aktivitet, eller fordi jeg ikke var villig til å droppe henne bare på grunn av et tall? :)

 

Fra morens synspunkt, skjønner jeg at hun ikke godtok det. Hun tenkte kanskje også på familien sitt rykte... Din alder er alt for høy for en 15-åring uansett hvor godt dere gikk ilag, desverre.

Tja, der er vi vel midt i hovedspørsmålet for denne tråden - hvorfor kan man med så stor grad av sikkerhet påstå at en 24-åring i ethvert tilfelle er for gammel for ei jente på 15-16, uten å ta hensyn til hvor godt de trives sammen? Hvor skal grensen gå, og hvorfor skal den gå akkurat der? Det er ikke så enkelt å svare på, noe vi lett kan fastslå ved å observere at enhver diskusjon om temaet preges av subjektiv, ubegrunnet synsing. Første steg mot en felles forståelse er nok at folk er nøye med å begrunne påstandene sine i stedet for å si "jeg syns". :)

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du virker som en ærlig og oppriktig fyr, selv om ditt tilfelle lett kan få deg til å virke pedofil.

Synes du skal være forsiktig med å bruke ordet "pedofil". Lær deg ihvertfall betydningen av det først:

 

Fra Wikipedia: "Pedofili er en parafili der personen er seksuelt tiltrukket primært eller utelukkende til prepubertale eller peripubertale barn."

Lenke til kommentar
Er det nokon som tykjer det er feil at ein gut på 18 er sammen med ei jente på 15?

Så lenge forholdet preges av gjensidig respekt og tillit, så klarer jeg ikke å se noen verdens ting som skulle være galt med det. Vær imidlertid oppmerksom på at jentas foreldre kan stelle i stand mye bråk siden jenta verken er myndig eller lovlig...

Lenke til kommentar

Så lenge begge partene har det godt sammen i forholdet så er det vel ett fett hvor gamle dem er... så lenge dem er gamle nokk til å slike valg (rundt 15-17 ca.). Og om den elste parten er en tillitsperson (lærer, trener osv) ovenfor den andre parten så burde kanskje grense være 18 siden det er lettere og missbruke slike forhold.

 

 

Hvis dere ser noen i 50 årene gående vanlig ( ikke hånd i hånd eller lignende) sammen med noen i 20 årene. Tenker dere mor og sønn, far og datter, eller tenker dere Gammle gris med ung jente, gammel dame og ung boytoy?

Lenke til kommentar
Er det nokon som tykjer det er feil at ein gut på 18 er sammen med ei jente på 15?

Det varierer fra tilfelle til tilfelle, men min generelle holdning til det er at det er greit - så lenge forholdet er av kjærlighet til hverandre, og ingen presses til noe de ikke vil (spesielt jenta, selvsagt). Uansett bør man holde seg til jenta er 16 med et seksuelt forhold, mener nå jeg.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

I land som har 18 års grense så blir folk helt gale om noen har sex med noen som er en uke under 18.

 

I norge så er de fleste ok med det så lenge personen er over 16... foruten foreldrene.

 

I land som har 15, eller 14. Er folk der ok med at man har sex med noen som er så unge?

 

 

Minnste alderen som folk er ok med. Den som de syntes det blir ekkelt og feil om personen er yngere enn. Henger den altid sammen med landets lavalder?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Interessant emne dette. Jeg har selv vært i forhold med menn som er 10-15 år eldre enn meg, nå har det snudd fullstendinbg, noe jeg hadde problemer med å godta selv en stund. Nå har jeg bare insett at alder er relativt, og kjærligheten rar... er 35 år og har en kjæreste på 20. Høres horribelt ut, men det funker. Og jada, til tider merkes aldersforskjellen, mn vi er de vi er. han er den han er og henger med sine jevnaldrene kompiser og jeg med mine venenr, og til tider blander vi oss, og alle er happy med situasjonen :) Alle forhold har sine utfordringer :)

Lenke til kommentar
Interessant emne dette. Jeg har selv vært i forhold med menn som er 10-15 år eldre enn meg, nå har det snudd fullstendinbg, noe jeg hadde problemer med å godta selv en stund. Nå har jeg bare insett at alder er relativt, og kjærligheten rar... er 35 år og har en kjæreste på 20. Høres horribelt ut, men det funker. Og jada, til tider merkes aldersforskjellen, mn vi er de vi er. han er den han er og henger med sine jevnaldrene kompiser og jeg med mine venenr, og til tider blander vi oss, og alle er happy med situasjonen :) Alle forhold har sine utfordringer :)

Ja du er heldig. Får håpe jeg også får en ung guttevalp på kroken, når jeg blir 35 år. Flott jobbet! :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Interessant emne dette. Jeg har selv vært i forhold med menn som er 10-15 år eldre enn meg, nå har det snudd fullstendinbg, noe jeg hadde problemer med å godta selv en stund. Nå har jeg bare insett at alder er relativt, og kjærligheten rar... er 35 år og har en kjæreste på 20. Høres horribelt ut, men det funker. Og jada, til tider merkes aldersforskjellen, mn vi er de vi er. han er den han er og henger med sine jevnaldrene kompiser og jeg med mine venenr, og til tider blander vi oss, og alle er happy med situasjonen :) Alle forhold har sine utfordringer :)

Ja du er heldig. Får håpe jeg også får en ung guttevalp på kroken, når jeg blir 35 år. Flott jobbet! :)

 

Hehe... er vel sjanser for at du allerede er etablert på det tidspuntet, men joda er helt klart hyggelig.

Og strengt tatt så var det han som fikk meg på kroken :)

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som syntes 16-17 og 19-20 blir litt feil? Altså 92 og 89 modeller.

Her ser vi det klassiske eksemplet på det jeg skrev lengre opp i denne tråden angående subjektiv synsing.

Kanskje du kan fortelle oss litt om hvorfor du mener dette?

 

Du må selvfølgelig få lov til å synes hva du vil, men når du legger frem en påstand uten å begrunne den, så har ikke vi andre noen forutsetninger for å være enige eller uenige i logikken som fører frem til konklusjonen, og da bidrar det ikke så mye til en interessant debatt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Guest_Lykkelig_*
Man skal vel helst tenke litt framover, og når dama er 30 år er mannen 60, når hun er 40 er han 70. Forskjellen på dem vil øke og øke, både når det gjelder utseende og energi (helse). Vil ei dame på 40 ha en 70 år gammel mann?

 

Tilsvarende hvis ei dame på 40 finner seg en mann på 30. Når hun er 40 er hun fjong og søt, men som 55-åring ser hun mer ut som et takras (ops), mens mannen er bare 45 og rasende kjekk. Han har da draget på 20-åringer på byn. Hvem vil han velge? Men det kan jo gå bra også.

 

Jeg er 30 år yngre en min mann. Ikke noe problem. Han er den kjekkeste, sprekeste, mest sexy mannen jeg vet om. Det finnes mange menn på min egen alder som ikke hadde klart å holde følge med min mann, langt mindre hatt den samme energien.

Vi som finner ekte kjærlighet på utsiden av A4 formatet må ofte forsvare våre følelser for hverandre ovenfor andre.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt personen man forelsker seg i og ikke alderen. Men dette er et altfor vidt utsagn, så jeg vil prøve å skrenke det inn litt:

 

På bakgrunn av alder sier det også noe om mentaliteten til den enkelte. Jeg har for eksempel alltid vært veslevoksen, og da jeg var 14 ble jeg ofte tatt for å være 18-19 i både utseendet og mentaliteten. Selv har jeg i dag problemer med å forstå dette fordi jeg føler at jeg er på et helt annet stadie nå enn jeg var da.

 

Jeg har alltid hatt som en egen regel å ikke rote meg borti jenter som er mer enn 2 år yngre enn meg. Jeg forstår derimot at en på 20 år eller eldre kan bli forelsket i en på 14-15, men dette er vel ikke sosialt akseptert. Personlig syns jeg det er greit at det ikke er det, for en på 20-25 år er mye mer utviklet enn en på 14-15, og når man i en slik alder er det lett å bli påvirket av andre. Det er selvfølgelig en god del 20-åringer med edle hensikter også, så her må man vel strengt tatt bruke litt skjønn.

 

Det er kanskje enkelt å tenke at 15->20/25 tilsvarer 20->25/30, men det er ikke logisk holdbart fordi dette ekskluderer en rekke viktige faktorer som mentalitet, hvilket stadie man er på i livet og andre ting. Interesser kan man ha mye av det samme av uansett hvilken alder man er i, men man må heller ikke glemme hva man får lov til og ikke. En på 14-15 får ikke lov til å drikke alkohol eller dra på nattklubber. Det får en på 20-25 lov til. En på 20-25 har kanskje begynt på studier ved et universitet e.l. og er derfor på et mye høyere stadie enn en på 14-15. En 14-15 åring har også til gode å oppleve mye av det 20-åringen allerede har opplevd, og personlig syns jeg det ville vært fryktelig rart å se at dama mi går gjennom og opplever det jeg har vært igjennom "for lengst".

 

Med det sagt, så syns jeg også at man burde vurdere hvert enkelte tilfelle individuelt. For en god del så er det kjærligheten som er gjeldende, mens sexen blir satt til side inntil begge er gamle nok til å hoppe i høyet. Noen er også mer utviklet enn andre, noe som minker den mentale forskjellen. Det jeg egentlig prøver å si her, er vel at mentaliteten er den mest gjeldende faktoren og at det er den man burde gå etter når man snakker om aldersforskjell.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Guest_Anja_*
legger merke til at visse holdninger går igjen både her på forumet og ellers.

 

la oss si at en 20 år gammel jente er sammen med en 50 år gammel mann. hvorfor er det så mange som synes at dette er feil? eller en 15 år gammel jente som er sammen med en 20 åring?

 

hvorfor er man så negativ til store aldersforskjeller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...