Gå til innhold

AMD Dragon-plattformen - Tilbud og erfaringer

Karin03

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva som er beste plassen for dette emnet, men regner med at det går greit her.

Jeg, som mange andre for tiden, har tenkt å oppgradere min gamle PC. Og akkurat nå er AMD virkelig i vinden. Spesielt interessant er den nye AMD Dragon plattformen. Denne består av en Phenom II prosessor, et 7-serie chipset og et Radeon HD 48xx skjermkort. En slik plattform vil gi veldig mye ytelse for pengene!

"Dragon" platform technology from AMD is a synthesis of power, strength, and wisdom: the fusion of the AMD Phenom™ II processor, ATI Radeon™ HD 4800 series graphics, AMD 7-series chipsets and AMD software that puts you in control. It's the PC platform designed for high-definition gaming, video processing and entertainment at an affordable price.
Kilde.

Det som jeg også synes er veldig spennende er de annonserte pakkeløsningene som en mener skal komme.

Ved å parre Phenom II med et hovedkort basert på 790GX-brikkesettet og skjermkort i Radeon 4800-serien får man et system AMD har kalt Dragon. Forhåpentligvis vil det komme fine pakkepriser på dette etter hvert.
Kilde.

AMD planlegger å tilby Dragon-pakker med CPU, hovedkort og minne etter hvert, men spesifikt innhold, pris og tilgjengelighet er foreløpig uvisst.
Kilde.

Det er enda uvisst når disse vil komme, derfor tenkte jeg det hadde vært greit med en tråd om dette, der vi kan informere om pakketilbud etterhvert som de kommer, og ikke minst dele erfaringer med egne oppsett.

Jeg er ingen ekspert på området, så håper på mange gode innspill fra dere andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Priskuttet var jo reelt nok, men det ser ikke ut til at vi opplever følgene av det i Norge. Ikke med det første i hvert fall.

Men er det ikke større erfaring med denne plattformen? Vet det er en egen HD48xx og Phenom II tråd, men er likevel interessant å ha en tråd om hele plattformen. Jeg ønsker å høre om overklokkingsresultater, erfaringer, oppsett o.l. fra de som har en dragon plattform.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har bygget og overklokket et Dragon system bestående av X3 720, et Asus M4A78-E(790 GX)og et HD4870(1G). Systemet var lett å klokke med ulåst multi siden cpu'en er en Black Edition og kom lett opp i 3,5Ghz. Systemer er veldig responsivt og ettter noen runder i div. spill som Crysis fant jeg ut at selv om average fps var litt lavere en et Intel system med en E8400@3,5Ghz og samme skjermkort, var minimum fps høyere med AMD. Dette gjorde til at det føltes ut som det var bedre flyt i spillet.

en annen ting med Dragon er AMD Overdrive, et genialt program får overklokking og monitoring av hele pc'n. jeg har alltid hatt trøbbel med overklokking i Windows, men ikke med Overdrive.

Endret av lars_era
Lenke til kommentar
...

Systemer er veldig responsivt og ettter noen runder i div. spill som Crysis fant jeg ut at selv om average fps var litt lavere en et Intel system med en E8400@3,5Ghz og samme skjermkort, var min fps høyere med AMD.

...

Skjønte ikke denne setningen helt, selvom fpsen var litt lavere så var den høyere?

Lenke til kommentar

Jeg tror at han ikke fikk med seg at "min" var en forkortelse for minimum. Jeg stusset også første gang jeg leste setningen.

Men det var uansett gode nyheter. Har nettopp gått til innkjøp av PHII x3 720 + Asus M3A78-T (790GX+750SB) + HD 4870 "Vapor-x" 1GB. Blir spennende å teste hvordan det overklokker. Har du klokket på stock kjøler, lars_era?

Lenke til kommentar

Vurderer selv dette oppsettet etter hvert. Kjører med HD4850 nå å vurderer og bytte ut HK og CPU etterhvert/snart. Men vet ikke hvor mye pengerjeg skal legge i dette enda... da jeg akk. har kjøpt meg ett nytt oppsett. Og 4gb til med ram + litt "oppryddings matriel" imorgen tror jeg.

Lenke til kommentar
Du kan jo vente til etter sommeren og bytte til AM3 og DDR3 med det samme du er i gang.

Veldig sant det du sier der. Men fikk et tilbud nå nettop på en Intel E8400 og et nytt HK som støtter crossfire of DDR3 ram... så spørsmålet er om jeg ikke går for det. Men jeg er fremdeles veldig keen på dette som blir omsnakket i denne tråden :D Og Spørre folk om Intel VS. AMD er som å spørre hva folk helst drikker øl eller sprit.. inegn enighet å få på slike spørsmål.

Lenke til kommentar

Vel, generelle spørsmål om AMD vs Intel er vel stort sett meningsløse. Men i et konkret tilfelle, der en har bruksområde og budsjett så pleier valget mellom AMD og Intel å være greit.

Jeg skulle faktisk akkurat til å kjøpe E8500 + P5Q hovedkort når PHII x3 720BE kom på banen. Etter å ha lest utallige tester gikk jeg for AMD. Den klokker ca like bra (men lettere pga ulåst multiplayer), yter noenlunde likt i spill (men vil yte bedre i spill som støtter flere kjerner), og drar fra i flertrådsoppgaver pga den ekstra kjernen. Og på toppen av det hele kosten den mindre. Så i mitt tilfelle var valget enkelt. Men det kommer jo an på hvor godt tilbud du har fått på Intel-oppsettet. Er prisen god nok kan det godt hende at det vil gi mer for pengene i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Vel, generelle spørsmål om AMD vs Intel er vel stort sett meningsløse. Men i et konkret tilfelle, der en har bruksområde og budsjett så pleier valget mellom AMD og Intel å være greit.

Jeg skulle faktisk akkurat til å kjøpe E8500 + P5Q hovedkort når PHII x3 720BE kom på banen. Etter å ha lest utallige tester gikk jeg for AMD. Den klokker ca like bra (men lettere pga ulåst multiplayer), yter noenlunde likt i spill (men vil yte bedre i spill som støtter flere kjerner), og drar fra i flertrådsoppgaver pga den ekstra kjernen. Og på toppen av det hele kosten den mindre. Så i mitt tilfelle var valget enkelt. Men det kommer jo an på hvor godt tilbud du har fått på Intel-oppsettet. Er prisen god nok kan det godt hende at det vil gi mer for pengene i ditt tilfelle.

Har jo P5Q SE idag, men der finnes det ikke muligheter forog oppgradere med CF etterhvert. Men det finnes det på det nye MSI kortet jeg fått tilbud på. Og som det ser ut så blir det bortimot halvpris på HK og CPU... så vill si det skal lønne seg :) men får se hvor seriøst dette er da. Gir dere beskjed på hva som skjer uansett. Og jeg tror ikke overklokking kommer til og finne sted hos meg på en god stund. Jeg spiller ikke så krevende spill så behovet er ikke helt der enda.

Lenke til kommentar

Om ikke kjøper I7, kan like gått kjøpe AMD. Socet 775 serien har amd cpu ca like rask. og du betaler mindre for samma system for amd en intel.

Bare I7 er raskere en AMD CPU. Aldri komment til kjøpt dual core lengre.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
Om ikke kjøper I7, kan like gått kjøpe AMD. Socet 775 serien har amd cpu ca like rask. og du betaler mindre for samma system for amd en intel.

Bare I7 er raskere en AMD CPU. Aldri komment til kjøpt dual core lengre.

Hmmm.. På tide å legge vekk både flaska og PC-en, eller hva Agrop! :D Her var det mye jeg ikke forsto.. Rediger det i morra du! ;):p

Lenke til kommentar

Da er alle delene til oppgraderingen min kommet, og PC'en satt sammen. Tok noen benchmarks med alt på stock, og det er en enorm ytelsesforbedring, men så var min gamle PC 5 år gammel også.

Min (delvis) nye maskin i korte trekk:

Hovedkort: Asus M4A79 Deluxe

Prosessor: AMD Phenom II x3 720

RAM: OCZ Reaper PC6400 4GB

Skjermkort: ATI Radeon Sapphire 4870 "Vapor-x" 1GB

Strømforsyning: Croscair HX620W

HDD: 2 disker i RAID0

Tenkte å overklokke prosessor (på stock kjøler) og skjermkort en smule, og teste om det er en nevneverdig ytelsesforbedring. Kommer tilbake med resultater etter hvert, men kan si at jeg er meget fornøyd så langt!

Lenke til kommentar

Etter noen dagers bruk med min nye maskin så tenkte jeg å komme med en liten tilbakemelding om hvordan den oppleves. Min gamle PC bestod av Athlon64 3000+, Radeon 9600 128MB, 1GB RAM, så jeg forventet ytelsesforskjellen å være stor. Og det var den. Den aller største forskjellen var å gå fra en kjerne til tre. Jeg elsker multitasking, men med en kjerne så er det ikke lett, og alt gikk meget tregt. Med tre kjerner er multitasking lekende lett, og jeg sparer mye tid. I tillegg var det kjekt å kunne spille av video i 1080i (som tidligere var umulig) som om det var en divx. Prosessoren er bare på 10% ved avspilling, samtidig som Chrome er oppe med mange faner, og noen programmer kjører i bakgrunnen. :D

Jeg prøvde også å redigere litt i Pinnacle med real time rendering påslått, og det gikk veldig fint. Tidligere har jeg måttet slå det av, for maskinen brukte for lang tid.

Jeg er ingen overklokker. Har så vidt prøvd det før, men tenkte jeg skulle få en fin 24/7 overklokk ved å bruke AMD overdrive sammen med min black edition prosessor på stock kjøler å se om jeg fikk noe bedre resultat. Jeg brukte AOD til å finne instillinger som var stabile, og satte dem manuelt inn i BIOS når jeg var ferdig med testing. Det gikk veldig greit synes jeg. Nå har jeg fått en fjellstø 24/7 overklokk med en del ytelsesforbedring uten å øke noen spenninger eller bus hastigheten, og på stock kjøler. PC'en bråker ikke mye heller.

Litt mer konkret informasjon om overklokkingen er gitt nedenfor:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Stock:

CPU frekvens: 2,80 GHz

GPU kjernefrekvens: 750 MHz

GPU minnefrekvens: 900 MHz

RAM timings: 5-5-5-18

OC:

CPU frekvens: 3,31 GHz

GPU kjernefrekvens: 790 MHz

GPU minnefrekvens: 1100 MHz

RAM timings: 4-4-4-15

Prosessoren kunne lett blitt klokket mer med øking av spenning, og øking av bus hastigheten, men da bør man kjøpe en bedre kjøler. Jeg har fått en overklokk på 500MHz kun ved å endre på CPU multiplier til 16,5

Minne var satt til slakke instillinger som default i BIOS, så jeg satte dem bare til de oppgitte timingsene. Spenningen til minnet var også veldig mye lavere enn oppgitt, så dette er sktudd opp til anbefalt verdi.

Skjermkortet kan også lett overklokkes videre. Jeg har kun brukt CCC (catalyst control center) fordi Rivatuner ikke støtter driverversjonen jeg bruker. Dette var så langt CCC lot meg gå.

Etter overklokking har systemet gjennomgått over en time med prime95, memtest, flere benchmarks og spilling i noen timer uten noe problemer. Det er fullstendig stabilt. CPU holder seg på 40 grader idle og ca 50 grader ved load. Skjermkortet er ca 50 grader idle og 60 grader ved load.

I tillegg kjørte jeg noen benchmarks på stock og ved overklokking. Har også tatt med noen verdier fra min gamle PC bare for å kunne sammenligne:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Verdiene er oppgitt slik: Gammel PC - Ny stock - Ny OC

Cinebench R10

OpenGL Standard test (CB): 1144 - 6579 - 7582

Single CPU render test (CB): 637 - 2420 - 2910

Multiple CPU render test (CB): x - 6752 - 8147

3DMark06 Score: 348 - 13307 - 15117

Testet noen spill som jeg nesten ikke klarte å kjøre på den gamle PC'en. Verdiene er oppgitt slik: stock - oc

World in Conflict (1920x1200)

Very High (no AA) Avg. Fps: 41 - 50

Very High (no AA) Min. Fps: 7 - 13

High (4xAA) Avg. Fps: 40 - 48

High (4xAA) Min. Fps: 15 - 17

Company of Heroes (1920x1200)

Very High (4xAA) Avg. Fps: 58 - 59

Very High (4x AA) Min. Fps: 19 - 32

Når det gjelder ytelsesforbedringen av overklokking så hjelper det litt på avg fps, men veldig mye på minimum fps. En opplever færre og mindre framedrops i spill.

En ting jeg må ta med til slutt er den åpenbare flaskehalsen på systemer mitt. Og det er uten tvil harddisken. Selv om jeg kjører RAID0 er det den som stadig vekk ikke klarer å følge med. SSD blir for dyrt for meg i øyeblikket, men det er en investering jeg sikter på i framtiden. Det har mest å si ved multitasking, feks om en kopierer veldig mye, samtidig som en kjører virustest, laster ned nye drivere, installerer noen programmer og spiller musikk, så er det ingen av komponentene som sliter, men harddiskene klarer ikke å holde følge og skaper kø.

Håper dette var nyttig for noen. Om det er noen spørsmål så skal jeg gladelig svare på dem (om jeg kan). Ellers håper jeg flere kan komme med tilbakemeldinger om hvordan systemene deres fungerer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...