Gå til innhold

Hvilken "km stand" har harddiskene dine?

Anbefalte innlegg

Rett og slett, hva er "km stand" til harddiskene dine?

Eller rettere sagt, hvor mange timer har de gått?

Dette kan f.eks hentes ut enkelt vha S.M.A.R.T verdier, med f.eks: CrystalDiskInfo(freeware):

Edit: Direktelink til programmet

Edit2: Viser ikke overnevnte program alle diskene, kan man prøve Active@ Hard Disk Monitor, som også viser antall timer.

Har f.eks en:

Western Digital 120GB (WD1200JB)

*24415 kjørte timer

*1656 oppstarter

CrystalDiskInfo klassifiserer denne disken som god, ut fra SMART verdiene.

Samsung 750GB (HD753LJ)

*3372 kjørte timer

*158 Oppstarter

CrystalDiskInfo klassifiserer denne disken som "advarsel", ut fra smartverdiene.

Dette grunnet "reallocated sectors count", denne har 95 som verdi, er dette virkelig dårlig, mao, holder disken på å streiker?

Har for lite kunnskap om SMART verdiene til å bedømme dette selv..

Samt hva kan en forvente av levetid/kjøretid på en disk?

Endret av JoaJoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eldste harddisken min som fortsatt er i daglig bruk har nå stått på i til sammen 47239 timer. Dvs. nesten 5 og et halvt år. Det er en WDC 160GB-disk. Disken får full score på alt, bortsett fra "power on hours count". :p

Reallocated sectors count er alvorlige saker. Jeg ville holdt et godt øye med denne og sett at den ikke øker. Så lenge sectorene faktisk blir reallokert skal det ikke være noen fare.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Eldste harddisken min som fortsatt er i daglig bruk har nå stått på i til sammen 47239 timer. Dvs. nesten 5 og et halvt år. Det er en WDC 160GB-disk. Disken får full score på alt, bortsett fra "power on hours count". :p

Reallocated sectors count er alvorlige saker. Jeg ville holdt et godt øye med denne og sett at den ikke øker. Så lenge sectorene faktisk blir reallokert skal det ikke være noen fare.

Er ikke dårlig det ;)

Ja var det jeg trodde jeg også, er jo det samme som "bad sectors" på en måte?

Det verste er at disken ikke er mange mådene gammel, 2-3 måneder bare.

Hadde programmet funnet diskene mine så skulle jeg ha sagt deg det.

vet det ikke støtter raid men har da 4 andre disker.... :S

Dette er det eneste programmet jeg har funnet som støtter alle diskene mine, både serial ata, parallell ata, og eksterne usb disker! :)

CrystalDiskInfo klassifiserer denne disken som god, ut fra SMART verdiene.

Jeg er dum, men nysgjerrig. Excatly hvordan får du opp denne informasjonen? Step by step

Laster ned programmet og kjører det, ingen innstallasjon kreves. Til venstre står det "Helse status". Inne i den gule ruten står det "advarsel".

Lenke til kommentar
Ja var det jeg trodde jeg også, er jo det samme som "bad sectors" på en måte?

Det verste er at disken ikke er mange mådene gammel, 2-3 måneder bare.

Er bad sectors som har blitt vellykket flyttet til nye. Ingen umiddelbar fare men hvis det stadig kommer flere er det på høy tid å ta sikkerhetskopi.

Harddisken har faktisk stått på i 47240 timer men bare startet 267 ganger. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Står tydelig att det ikke støtter raid, jeg kjører både raid o på to disker og raid o+1 på 4 disker. + 4 disker til uten raid.

Om de sitter på samme kontroller som står i RAID modus så vil det uansett slite med å se diskene direkte.

Dette er ett kjent fenomen med hardware RAID og fakeRAID kontrollere.

Lenke til kommentar

Samsung HD103UJ 1000,2GB Helse Status: God, Kjørte timer 3102, Oppstart teller: 49 ganger

Samsung HD103UJ 1000,2GB Helse Status: God, Kjørte timer 1918, Oppstart teller: 8 ganger

Samsung HD501LJ 500,1GB Helse Status: God, Kjørte timer 10312, Oppstart teller: 53 ganger

Samsung HD501LJ 500,1GB Helse Status: God, Kjørte timer 9169, Oppstart teller: 74 ganger

Temperaturen på de to TB-diskene lå på 31 grader og på 500GB-diskene lå temp på 33

Lenke til kommentar
Jeg har en HDD fra min forrige PC. Vil den finne verdiene fra da den stod i den gamle maskinen, eller er det kun den nye?

Artig program, kan hjelpe å bruke den for å se hvordan helsa til diskene ligger an :D

Tror det er fra hardisken var ny og frem til i dag. At dette blir logga i selve harddisken. Ellers hadde jeg aldri i verden fått de talla jeg gjorde. Ikke så lenge siden jeg flytta over harddisker og diverse inn i en ny maskin nemlig.

Lenke til kommentar

Orker ikke sjekke mine tall nå i farta.

Jeg legger til en ny interresant sak til tallene dine Lars ;)

Samsung HD103UJ 1000,2GB, Kjørte timer 3102, Oppstart teller: 49 ganger = 2,6dager/omstart

Samsung HD103UJ 1000,2GB, Kjørte timer 1918, Oppstart teller: 8 ganger = 10,0 dager/omstart

Samsung HD501LJ 500,1GB, Kjørte timer 10312, Oppstart teller: 53 ganger = 8,1 dager/omstart

Samsung HD501LJ 500,1GB, Kjørte timer 9169, Oppstart teller: 74 ganger = 5,2 dager/omstart

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Orker ikke sjekke mine tall nå i farta.

Jeg legger til en ny interresant sak til tallene dine Lars ;)

Samsung HD103UJ 1000,2GB, Kjørte timer 3102, Oppstart teller: 49 ganger = 2,6dager/omstart

Samsung HD103UJ 1000,2GB, Kjørte timer 1918, Oppstart teller: 8 ganger = 10,0 dager/omstart

Samsung HD501LJ 500,1GB, Kjørte timer 10312, Oppstart teller: 53 ganger = 8,1 dager/omstart

Samsung HD501LJ 500,1GB, Kjørte timer 9169, Oppstart teller: 74 ganger = 5,2 dager/omstart

Interresante tall. Den disk nummer to er den nyeste og siden da har jeg nesten aldri restartet med mindre det har vært strømbrudd eller jeg har driti meg ut med overklokking eller at jeg har måtte restarte på grunn av oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...