storken Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Hei, vi er da to fysikkstudenter (FY2) på sisteåret som har planlagt å bygge en teslacoil (eller to?) i tiden etter eksamen. Vi har sett litt på forskjellige planer, men informasjonen er veldig sprikende. Her kommer endel spørsmål rundt emnet: 1. Har noen et skikkelig koblingsskjema for en teslacoil? 2. Teslacoiler jordes til luften virker det som, hvordan oppnår du dette? (å jorde til lufta) 3. Hvis vi bruker to teslacoiler, der en er + og en -, kan man da doble gnistlengden? (Vi mener ja) 4. Har noen en "step by step" guide for en middelstor (ca 1 meter høy) teslacoil? 5. Hvor stor gain kan vi greie med å oppnå? høres 30-40 realistisk ut? 6. Vi har en strømforsynling på fysikklab'en som kan levere 6000v, dette vil vel være tilstrekkelig? 7. Vil et 9v batteri være i stand til å gi et støt på rundt 500v? (det vil i følge våre utregninger) 8. ac eller dc? Vi har bare tilgang på dc - vil det bety at vi får en jevn gnist som ikke "knitrer", eller må vi ha ac? 9. Hvor vondt gjør en halv million volt? Med en gain på 40 og to teslacoiler, vil vi oppnå dette? (høres litt for sykt ut) Elfa.se har det meste vi trenger tror jeg, andre butikker som er å annbefale? Endret 21. april 2009 av storken Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Volt gjør vel ikke vondt i det hele tatt, er det ikke ampere som er smertefullt og skadelig? Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Volt gjør vel ikke vondt i det hele tatt, er det ikke ampere som er smertefullt og skadelig? Jeg er ikke helt sikker, men skadeligheten er, helt rett som du sier, bestemt av strømmen (amperen). Jeg mener høy volt gjør jævlig vondt - har kjent slike fluesmekkere på 110kV, og de er jo ille nok. De er sikkert ikke 110kV engang og hvis noe skal være minst 5 ganger værre vil jeg tro det er ILLE xD Endret 21. april 2009 av storken Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Volten gjør vondt og amperen dreper Edit: har ikke så mye konstruktivt å komme med, men det hadde vært artig om dere hadde lagt ut bilder og logger, har hatt lyst til å bygge en slik en selv (ikke at jeg trur jeg kommer til å gjøre det) Endret 21. april 2009 av World Of Warcraft Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Takk for opplysningen! Jeg var selv tenkt å følge denne oppskriften før eller senere: http://www.ehow.com/how_2059585_make-tesla-coil.html Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Volten gjør vondt og amperen dreper Edit: har ikke så mye konstruktivt å komme med, men det hadde vært artig om dere hadde lagt ut bilder og logger, har hatt lyst til å bygge en slik en selv (ikke at jeg trur jeg kommer til å gjøre det) Kan vel legge ut en byggelogg vett Her i teknologi og vitenskaps - delen da eller? Takk for opplysningen! Jeg var selv tenkt å følge denne oppskriften før eller senere: http://www.ehow.com/how_2059585_make-tesla-coil.html Takk for den linken Skulle hatt litt mer bilder og utregninger, men leser igjennom og noterer meg informasjonen denne kommer med og Fant en veldig omfattende kilde: http://deepfriedneon.com/tesla_frame0.html Endret 21. april 2009 av storken Lenke til kommentar
storken Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 http://deepfriedneon.com/tesla_frame0.html Denne kilden forvirrer meg veldig, Spark gap, resonant frequency, capacitors osvosv - noen som har en mer lettfattelig en? xD Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 http://deepfriedneon.com/tesla_frame0.html Denne kilden forvirrer meg veldig, Spark gap, resonant frequency, capacitors osvosv - noen som har en mer lettfattelig en? xD "Tesla coils have killed people. Do not attempt to use or assemble a Tesla coil without a good understanding of electricity." - sitat fra den andre linken. Vet du ikke hva "Spark gap, resonant frequency, capacitors osvosv" er, kanskje det ikke er så lurt å lage en tesla coil da... Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 http://deepfriedneon.com/tesla_frame0.html Denne kilden forvirrer meg veldig, Spark gap, resonant frequency, capacitors osvosv - noen som har en mer lettfattelig en? xD "Tesla coils have killed people. Do not attempt to use or assemble a Tesla coil without a good understanding of electricity." - sitat fra den andre linken. Vet du ikke hva "Spark gap, resonant frequency, capacitors osvosv" er, kanskje det ikke er så lurt å lage en tesla coil da... Takk for oppmuntringen må jeg si xD Hvis du vet hva spark gap, resonant fequency, capacitors osv kan vel du fortelle meg det? Kan vel egentlig opplyse om at jeg har lest meg opp på alle og føler at jeg kan nok om elektrisitet til at jeg ser på dette som trygt. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hvis du vet hva spark gap, resonant fequency, capacitors osv kan vel du fortelle meg det? Kan vel egentlig opplyse om at jeg har lest meg opp på alle og føler at jeg kan nok om elektrisitet til at jeg ser på dette som trygt. Alt jeg sier er: vær forsiktig. Det er alt for lett og brenne huden og kjøttet av fingrene osv. Men for all del lag en tesla coil hvis du vil. Lykke til, post gjerne noen bilder. Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Hvis du vet hva spark gap, resonant fequency, capacitors osv kan vel du fortelle meg det? Kan vel egentlig opplyse om at jeg har lest meg opp på alle og føler at jeg kan nok om elektrisitet til at jeg ser på dette som trygt. Alt jeg sier er: vær forsiktig. Det er alt for lett og brenne huden og kjøttet av fingrene osv. Men for all del lag en tesla coil hvis du vil. Lykke til, post gjerne noen bilder. Hehe Kommer mest sannsynelig til å lage en egen tråd med byggelogg, skal jeg legge den i dette underforumet, eller hører den bedre hjemme en annen plass? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har vært med på å bygge en ganske stor en, 1,5 meter høy. Men den ble aldri ferdigstilt. Teslacoilen består av en spole og en kondensator, stillt inn så de vil svinge ved en bestemt frekvens. Den frekvensen er resonansfrekvensen. Den bestod av en finerplate med et kloakkrør i pvc oppå, som et tårn. Utenpå kloakkrøret var det snurret en kobbertråd, så den ble til en stor, hul spole. Ved foten av tårnet var en ledningsspiral formet som en parabol som pekte oppover mot tårnet. Den store som vi ikke klarte å fullføre, var bygget etter modell av en mindre en, som fungerte flott. Vi fikk lysrør til å lyse uten at de var tilkoblet noe. :-) Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har vært med på å bygge en ganske stor en, 1,5 meter høy. Men den ble aldri ferdigstilt. Teslacoilen består av en spole og en kondensator, stillt inn så de vil svinge ved en bestemt frekvens. Den frekvensen er resonansfrekvensen. Den bestod av en finerplate med et kloakkrør i pvc oppå, som et tårn. Utenpå kloakkrøret var det snurret en kobbertråd, så den ble til en stor, hul spole. Ved foten av tårnet var en ledningsspiral formet som en parabol som pekte oppover mot tårnet. Den store som vi ikke klarte å fullføre, var bygget etter modell av en mindre en, som fungerte flott. Vi fikk lysrør til å lyse uten at de var tilkoblet noe. :-) Den mindre typen, hvor stor var den? Ut fra deepfriedneon.com virker det mer som om det er wattstyrken, og ikke spenningen, som bestemmer hvor lange gnistene blir. Gikk også igjennom alle stegene for å bygge en teslacoil og lurer litt på dette med "primary tank". Spenningen her kommer til å være AC og de fleste kondensatorene jeg ser på oppgir spenningstålelighet i DC. Kapistansen skal være den samme som kapistansen i sekundærviklingen og toroiden, dette medfører riktighet ikkesant? Hvor stor bør toroiden være? større = bedre? Hvilke typer kondensatorer tåler 315khz? aksiell polypropylenkondensator fra elfa ser ut som et bra forslag, den lader bl.a ut seg selv. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Du bruker mange vanskelige ord, så jeg mistenker at du vet mer om emnet enn meg. Den lille var litt mindre, kanskje 70 cm høy. Har lest på nettet at man kan bruke deler fra en mikrobølgeovn. Vet ikke om det er sant. Det var ikke jegh som designet den. Læreren gjorde det. Endret 22. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hæ, er man fysikkstudent fordi man har FYS2 på VGS? Lenke til kommentar
storken Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Hæ, er man fysikkstudent fordi man har FYS2 på VGS? Først skrev jeg bare fysikkstudent, men la på (fy2) etterpå siden det kunne mistolkes. Ville isåfall frem til at vi har endel erfaring rundt dette og ikke er helt grønne Har du noe(n) erfaring(er) du kan komme med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå