sedsberg Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Har et par av disse som jeg tenkte å bygge høyttalere av. De skal stå i et 2-veis system i bassreflekskasser. Jeg har delefiltre og diskanter og alt som trengs untatt fornuftige kassemål. Jeg har tidligere brukt diverse online høyttalerkalkulatorer og gratisprogrammer og har fått gode høyttalere med veldig fin lyd men med disse elementene får jeg bare helt absurde kassemål. Som oftest kommer programmene med kassevolum som er mindre enn det elementet og bassrefleksrøret tar. Noen kalkulatorer gir til og med negativt volum. :| Nå har jeg de i et par lukkede kabinett og lyden er alt annet enn imponerende. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg tror ikke dette er elementene man bør bruke i et toveissystem. Du bør nok legge til en mellomtone som spiller fra 70-80Hz og opp til der diskanten din tar over da elementene dine er subbasselementer og takler mellomtone rimelig dårlig. De ser ut til å ha jevn og fin kurve nedover i bassen i en trykkammerkasse på 30 liter per element. -3dB er ved 30,5Hz og du bør dele de oppad rundt 80Hz ifølge ProBox2000 i allefall. Synd jeg ikke får de andre programmene mine til å funke i vistapista Det er lenge siden jeg beregnet kasser, så jeg må nok ta forbehold om eventuelle feil Hvor store kabinetter har du dem i nå forresten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Jeg tror kabinettene de står i nå er rundt 11 liter. Lyden oppover i frekvens er faktisk ganske bra så jeg tar sjansen på å dele de rundt 3150Hz. Slik de står nå er det bassen som er patetisk. Har et par 8-tommere i samme serie jeg bruker som subbass. De står i 30 liters bassreflekskasse og spiller sinnsykt. Edit: Med 8-tommerne hadde jeg samme problem. Fikk syke verdier og Ljudia skrev at jeg måtte bruke 12 liters bassreflekskasse. Noe som var fysisk umulig. Fikk en profesjonell bilstereomontør til å regne ut kasse. Uheldigvis røk datamaskinen hans og med den programmet han brukte. Endret 22. april 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Har nå byttet jallafiltrene med nye, forhåpentligvis bedre filtre. Siden diskanten og mellomtona er 4 og 8 ohm måtte jeg bruke høypassdelen på ett filter og lavpassdelen fra et helt annet. Gamle filtre (2 av hvert): Nye filtre: Ble en del bedre lyd. Må muligens dempe diskanten litt. Prøver å lage noen nye kabinett når jeg får tid og ork. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå