trygvan Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er ganske fornøyd med dette bildet. Er dere enig? Er det noe jeg burde gjort annerledes i denne situasjonen? EXIF: Nikon D90, 16-85 VR @ 16mm, ISO 250, 1/125s, F/5.6, 0 EV. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er ganske fornøyd med dette bildet. Er dere enig? Er det noe jeg burde gjort annerledes i denne situasjonen? EXIF: Nikon D90, 16-85 VR @ 16mm, ISO 250, 1/125s, F/5.6, 0 EV. Horisonten er litt skjev, faller mot venstre. Du har kappet av den ene foten til joggeren, det skal man helst ikke gjøre. Det kommer ennå en vei inn på venstre side, den hadde jeg beskjært bort siden den forstyrrer og er ikke en vesentlig del av motivet. Bildet er ikke veldig skarpt i dybden, er ikke sikker på hvor fokuset ditt har vært. Ser at du har blender 5,6 på 16 mm. Du kunne godt brukt en større blenderverdi for å få større dybdeskarphet. Blender 12 - 18 kanskje, er ikke kjent med objektivet ditt. Med høyere blenderverdi hadde du også fått en mer uskarp jogger, men det kunne du ha kompensert med høyere iso verdi som også kan gi raskere lukkertid. Fra Iso 100 til Iso 400 fordobler man mengden lys som bildebrikken utsettes for. Meen, dette er pirking. Bildet er godt, og du har fått med en flott himmel uten å overeksponere. Liker også lyset og gjenskinnet på bygningene/skyskraperne i det fjerne. Litt ekstra skarphet kan du få til i et bildebehandlingsprogram. Har du lysnet nedre 1/2del av bildet?(ser lysere ut enn på thumbnailen) Hilsen Trond Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Blender 12 - 18 kanskje, er ikke kjent med objektivet ditt. Meen, dette er pirking. For å pirke litt mer: Blender 18 ville jeg ikke anbefalt på en D90, ikke blender 16 heller for den del hvis skarphet er det kritiske. Diffraksjonsuskarphet har inntruffet før dette. Men jeg er enig med resten. Himmelen er som du sier bra, gjenskinnet av solen likeså. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Fra Iso 100 til Iso 400 fordobler man mengden lys som bildebrikken utsettes for. Hvis du "samler" x mengde lys ved 100 ISO, vil du "samle" x*2 mengde lys ved 200 ISO. Hvis du så øker til 400 ISO vil du "samle" (x*2)*2 mengde lys; altså 4 ganger så mye lys enn ved 100 ISO. 50 --> 100 --> 200 --> 400 --> 800 --> 1600 --> etc. - Je ville ventet bittelitt lengre før jeg tok bildet for å få med hele joggeren. Når du tar bilder der det er viktige elementer både i forgrunnen og helt ut til uendelig kan du prøve å fokusere objektivet ditt hyperfokalt - dvs der hvor du oppnår høyest dybdeskarphet for en gitt blender. Mvh Francis Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Takk for gjennomtenkte og konstruktive tilbakemeldinger! Stemmer at bildet er litt løftet i skyggepartiene ja. Jeg skjøv også litt på metningsslideren og økte skarpheten. Utgangspunktet var bare en jpeg desverre, kunne nok blitt enda bedre med en raw. -Hadde brukt opp mitt fjerde 4gig minnekort og gadd ikke shoppe enda ett. Jeg er enig med dere i at jeg burde ha byttet litt iso mot mindre blender, samt ventet et halvsekund til før bildet ble tatt for å få med hele joggeren. Evt tatt et kjapt til rett etter. Det får bli neste gang. Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå