Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg rettferdiggjøre å kjøre med piggdekk?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Jeg hørte her om dagen om en kar som hadde fått en saftig bot for å ha kjørt med piggdekk i byen. Vet godt at jeg burde ha lagt om nå, men det har seg slik at jeg jobber på nattestid i Oslo, og kjører hjem til Hadeland som regel rundt klokka 3-4 på natta. Det er da snakk om 7 mil gjennom skog og en del kronglete bygdeveier. Det er bare to dager siden jeg måtte skrape is av ruta før jeg kjørte hjem, og dette har fått meg til å vente med dekkskift. Tenkte jeg skulle vente til søndag før jeg legger om.

 

Spørsmålet er da om jeg kan forklare dette i en eventuell kontroll, og at det er godkjent grunn til å beholde piggdekkene noen dager til? Jeg vil nødig sette ut på en slik tur med sommerdekk hvis det skulle være en ishinne på vegen.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å påberope deg kjøretøyforskriften § 1-4 annet ledd første punktum:

 

"Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende."

 

Dette gjelder uansett årstid. Hovedregelen når det gjelder piggdekk følger for øvrig av tredje ledd:

 

"Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra dette forbudet. "

 

Denne regnes som spesialregelen, men repeterer egentlig bare annet ledd; cf "om ikke føreforholdene gjør det nødvendig". Samstilt med det alminnelige varsomhetskravet i vegtrafikklovens § 3 stilles det ikke høye krav til hva bilføreren skal regne som nødvendig.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...