Gå til innhold

[Løst]Overføre kinetisk energi raskere enn lyset?

Anbefalte innlegg

Hvis man tenker seg en stav som er like lang som avstanden fra jorda til sola, kan den da overføre energi i over lysfarten? Hvis denne staven blir skøvet én meter fremover, vil det da ta 8 minutter før den andre enden begynner å bevege seg? Vi skal da se bort fra de praktiske problemene, og kun tenker på teorien.

Hvis den andre enden beveger seg umiddelbart, har vi klart å sende bevegelsesenergi, og dermed masse, raskere enn lyset - umulig?

Hvis den andre enden først beveger seg etter ca 8 min, som er tiden lyset bruker på distansen, hva ville da skjedd med staven? "Måtte" den blitt sammenpresset? Ville vi trengt uendelig mye energi, selv om vi bare beveget den svært sakte sammenlignet med lysfarten? Hvis vi ser på hvert enkelt atom i staven vil det jo ikke bevege seg mer enn f.eks. én meter i løpet av et par minutt.

Dette kan jo også oerføres til mindre skala, men da blir ikke problemet mitt så stort og tydelig lenger.

Jeg spurte fysikklæreren min om dette, men han ville bare kverulere over de praktiske problemene, så jeg prøver heller her (har fysikk 1).

Takker for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske merkelig, men jeg har faktisk sittet å lurt på akkurat det samme. Jeg tror at den vil bli sammenpresset da dette er den eneste muligheten fordi dette kan overføre "informasjon" over lysets hastighet. Men noen som har en vitenskapelig forklaring på dette?

En annen ting og, hva hvis du står i enden ved jorda og roterer stanga 90 grader nedover på kort tid. Hvordan vil da enden i solas ende ikke bevege seg raskere enn lysets hastighet? Trenger man for mye energi til å rotere den for fort?

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

merkelig greier. jeg liker sånt, men jeg er litt for trøtt til dette nå. vil bare nevne noe litt of topic, som muligens kan hjelpe.

vist man plaserer en atomklokke ved foten av mount everest og en på toppen vil den på toppen gå raskere enn den ved forten. tiden går raskere lenger ute i atmosfæren.. noe å tenke på. hvilken innvirkning ville dette hatt på staven?

edit: teit fysikk lærer. man må¨da kunne være litt teoretisk?(snarere filosofisk :p)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hvis jeg har en stokk og dytter på denne, så beveger den seg vel bare like raskt som jeg faktisk dytter den. Hvis jeg har en meter lang stokk og dytter denne 10 km/t fremover, så blir det jo teit å si at det går i mer enn lysets hastighet fra den enden jeg dytter og til andre enden. Det blir mer riktig å si at stokken beveger seg i 10 km/t

Lenke til kommentar
Hvis man tenker seg en stav som er like lang som avstanden fra jorda til sola, kan den da overføre energi i over lysfarten? Hvis denne staven blir skøvet én meter fremover, vil det da ta 8 minutter før den andre enden begynner å bevege seg? Vi skal da se bort fra de praktiske problemene, og kun tenker på teorien.

Hvis den andre enden beveger seg umiddelbart, har vi klart å sende bevegelsesenergi, og dermed masse, raskere enn lyset - umulig?

Hvis den andre enden først beveger seg etter ca 8 min, som er tiden lyset bruker på distansen, hva ville da skjedd med staven? "Måtte" den blitt sammenpresset? Ville vi trengt uendelig mye energi, selv om vi bare beveget den svært sakte sammenlignet med lysfarten? Hvis vi ser på hvert enkelt atom i staven vil det jo ikke bevege seg mer enn f.eks. én meter i løpet av et par minutt.

Dette kan jo også oerføres til mindre skala, men da blir ikke problemet mitt så stort og tydelig lenger.

Jeg spurte fysikklæreren min om dette, men han ville bare kverulere over de praktiske problemene, så jeg prøver heller her (har fysikk 1).

Stangen vil bevege seg mer eller mindre momentant, om vi ignorerer alle praktiske problem som energi krevd for å flytte stanga, og om stangen i det hele tatt er sterk nokk til å ikke knekke utenå være like tykk som jorden. Men altså, om vi ignorerer det så vil enden ved solen bevege seg nesten (tidsforskjeller og elastisitet vil være store faktorer her) med en gang du dytter i din ende. Bevegelsesenergien blir da overført nesten øyeblikkelig, men det er ingen deler av stangen, ikke noe materie som beveger seg raskere en armen din som du dytter med.

Lenke til kommentar
merkelig greier. jeg liker sånt, men jeg er litt for trøtt til dette nå. vil bare nevne noe litt of topic, som muligens kan hjelpe.

vist man plaserer en atomklokke ved foten av mount everest og en på toppen vil den på toppen gå raskere enn den ved forten. tiden går raskere lenger ute i atmosfæren.. noe å tenke på. hvilken innvirkning ville dette hatt på staven?

Dette gjelder vel strengt tatt ikke bare for atomklokker, men for alt. Tiden går også saktere på toppen av everest, hastigheten er større i forhold til den ved bunnen.

On topic: Dette har jeg og fundert over etter å ha lest en artikkel i illustrert vitenskap som tok opp akkurat dette (kanskje du også har lest den?). Det var ikke noen klar konklusjon, men jeg tror dette ikke er en ting som affekteres av relativitetsteorien siden det ikke kommer nært lysfarten i det hele tatt.

Det er jo mulig å bryte lysfarten på en annen måte, men da trenger du Hubble for å dokumentere det vil jeg tro. (tanke)Eksperimentet går ut på å sveipe en laser ut i universet, langt nok ute vil da prikken få en fart som er større en lysfarten, men den vil ikke bli påvirket relativistisk fordi.

Endret av storken
Lenke til kommentar
Stangen vil bevege seg mer eller mindre momentant, om vi ignorerer alle praktiske problem som energi krevd for å flytte stanga, og om stangen i det hele tatt er sterk nokk til å ikke knekke utenå være like tykk som jorden. Men altså, om vi ignorerer det så vil enden ved solen bevege seg nesten (tidsforskjeller og elastisitet vil være store faktorer her) med en gang du dytter i din ende. Bevegelsesenergien blir da overført nesten øyeblikkelig, men det er ingen deler av stangen, ikke noe materie som beveger seg raskere en armen din som du dytter med.

Det er sant at ingen av atomene beveger seg raskere enn lysets hastighet. Men er du sikker på at overføringen av kinetisk energi virkelig skjer momentant?

Fordi, mener jeg har lest at informasjon kan på ingen måte overføres raskere enn lysets hastighet. Basert på dette så kan man i teorien dra en wire fra fex jorda til sola, stramme den opp og bruke bevegelser til å overføre fex lyd og bilde over denne momentant (minus elastisitet) istedet for å vente de 8 minuttene det tar før radiobølger når frem.

Lenke til kommentar
Det er jo mulig å bryte lysfarten på en annen måte, men da trenger du Hubble for å dokumentere det vil jeg tro. (tanke)Eksperimentet går ut på å sveipe en laser ut i universet, langt nok ute vil da prikken få en fart som er større en lysfarten, men den vil ikke bli påvirket relativistisk fordi.

Det kan ikke regnes som å bryte lysfarten da du må vente på at lyset skal nå frem før prikken i det heletatt syns. Med andre ord, du kan ikke bruke dette prinsippet til å overføre informasjon raskere enn lyset bruker på å nå frem, altså man kunne like greit brukt radiobølger.

Selve prikken er kun en refleksjon av lyset som har nådd frem, og at denne prikken beveger seg raskere enn lysets hastighet om du vifter laseren rundt og at den da bryter loven om lysets hastighet er en misforståelse av teorien.

Lenke til kommentar

Det er sant at ingen av atomene beveger seg raskere enn lysets hastighet. Men er du sikker på at overføringen av kinetisk energi virkelig skjer momentant?

Fordi, mener jeg har lest at informasjon kan på ingen måte overføres raskere enn lysets hastighet. Basert på dette så kan man i teorien dra en wire fra fex jorda til sola, stramme den opp og bruke bevegelser til å overføre fex lyd og bilde over denne momentant (minus elastisitet) istedet for å vente de 8 minuttene det tar før radiobølger når frem.

Jeg mener at vi kan konkludere med at siden denne bevegelsen ikke blir formidlet med lys og ikke overstiger 10% av lysfarten er den teoretisk mulig.

Lenke til kommentar

Du er ikke den første som spør.

Stangen vil trykkes sammen, eller bøyes i tilfellet med rotasjon. Et helt stivt materiale fins ikke, siden de elektromagnetiske kreftene som binder atomene sammen forplanter seg med lysets hastighet. Av den grunn kan vi ikke bruke en tenkt, helt stiv stang for eksperimentets skyld.

Med så overdrevne lengder som vi snakker om her, vil stengene oppføre seg som gelé -- det tar litt tid fra du dytter på den ene siden til den andre siden begynner å flytte seg. Slik oppfører for så vidt alt seg, men vi merker lite til det i størrelsesordener vi vanligvis forholder oss til.

Red.: Her har dere et litt mer utfyllende skriv fra UCR.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Det kan ikke regnes som å bryte lysfarten da du må vente på at lyset skal nå frem før prikken i det heletatt syns. Med andre ord, du kan ikke bruke dette prinsippet til å overføre informasjon raskere enn lyset bruker på å nå frem, altså man kunne like greit brukt radiobølger.

Selve prikken er kun en refleksjon av lyset som har nådd frem, og at denne prikken beveger seg raskere enn lysets hastighet om du vifter laseren rundt og at den da bryter loven om lysets hastighet er en misforståelse av teorien.

Jeg har ikke sakt at den bryter teorien, jeg sa bare at fenomener som kan karakteriseres som "overlysfartslige" eksisterer. Prikken beveger seg med en fart høyere enn 3E8. Sa heller ikke noe om å overføre informasjon, det var rett og slett en digresjon.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sakt at den bryter teorien, jeg sa bare at fenomener som kan karakteriseres som "overlysfartslige" eksisterer. Prikken beveger seg med en fart høyere enn 3E8. Sa heller ikke noe om å overføre informasjon, det var rett og slett en digresjon.

Med den logikken så beveger pekfingeren min seg i overlyshastighet når jeg peker på månen fra den ene enden til den andre.

Lenke til kommentar

Enig med Daniel's svar over her. Mao, det bli bare en trykkbølge som beveger seg langs stangen etter at du dytter på den, som farer bortover med en viss hastighet (godt under lysets. Skulle vel bli lydhastigheten til det materialet stangen er laget av?)

Ellers har jeg lurt på et lignende tankeeksperiment. Hva om man en roterende skive. La oss si rotasjonshastigheten til et punkt 1/2 meter fra rotasjonsaksen går i 1/2 c. Hva vil da rotasjonshastigheten til et annet punkt 1 meter unna ha? 2 meter unna? osv. Greit, det finnes vel ikke noe materiale som tåler påkjenningene, men rent teoretisk. Hva om hele Universet roterer, det har jo litt større diameter, og periferien kan jo godt tenkes å "skulle ha" overlyshastighet (En annen ting er jo om det har noen som helst mening i å spekulere på om hele universet roterer, hvis det er det eneste universet som finnes...).

(Btw, tiden går vel saktere nede ved jordoverflaten enn på Mount Everest?)

Lenke til kommentar

ser man bort ifra at det er umulig og setter seg ned å tenker, er det ganske enkelt.

en stiv stav som du dytter på 10 cm, vil bevege seg 10 cm momentant, så lenge staven er stiv og ikke har noen ledd. i verdensrommet er det jo ikke noe som tilsier at den skal ha problemer med å forflytte seg, så lenge du står fast og får dytta den. uansett, den vil flytte seg momentant, men på grunn av lengden, vil det ta 8 min før man ser at enden har flyttet seg, så hvis man tenker visuelt, vil staven bli trykt sammen og dyttet ditt vil bli som en bølge, men rent praktisk vil den ha flyttet seg.

hvis en person står ved andre enden, vil den jo flytte seg med en gang, men han vil se at du dytter den 8 min seinere. sånn rent teoretisk sett vil det vel bli sånn

Lenke til kommentar
Tyngdekraften da? Beveger den seg og i lysets hastighet?

Hvis et objekt forsvinner, vil da ting langt vekke bli påvirket av denne endringen straks eller etter en stund?

Jepp. Ingen har hatt godt nok utstyr til å observere gravitasjonsbølger enda, men LIGO skulle hvist oppgradere og forventer og begynne og observere gravitasjonsbølger i løpet av 5 år.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
uansett, den vil flytte seg momentant, men på grunn av lengden, vil det ta 8 min før man ser at enden har flyttet seg, så hvis man tenker visuelt, vil staven bli trykt sammen og dyttet ditt vil bli som en bølge, men rent praktisk vil den ha flyttet seg.

Dersom jeg forstår det du sier riktig, betyr det at litt energi blir overflyttet umiddelbart, og dermed strider mot det som er nevnt over? Siden energi er masse (og omvendt) strider det i såfall mot relativitetsteorien. Spørs bare hva du mener med "rent praktisk", ettersom dette først og fremst går på teorier.

Lenke til kommentar
ser man bort ifra at det er umulig og setter seg ned å tenker, er det ganske enkelt.

en stiv stav som du dytter på 10 cm, vil bevege seg 10 cm momentant, så lenge staven er stiv og ikke har noen ledd. i verdensrommet er det jo ikke noe som tilsier at den skal ha problemer med å forflytte seg, så lenge du står fast og får dytta den. uansett, den vil flytte seg momentant, men på grunn av lengden, vil det ta 8 min før man ser at enden har flyttet seg, så hvis man tenker visuelt, vil staven bli trykt sammen og dyttet ditt vil bli som en bølge, men rent praktisk vil den ha flyttet seg.

hvis en person står ved andre enden, vil den jo flytte seg med en gang, men han vil se at du dytter den 8 min seinere. sånn rent teoretisk sett vil det vel bli sånn

Det er helt feil og stemmer ikke med det som ble forklart over. Selv en så stiv stang det er mulig å lage må overføre den kinetiske energien mellom atomene, og det skjer ikke raskere enn lysets hastighet. Altså den blir sammenpresset, og i den andre enden skjer det faktisk ikke før 8 minutter at den flytter seg.

Lenke til kommentar
Selv en så stiv stang det er mulig å lage må overføre den kinetiske energien mellom atomene, og det skjer ikke raskere enn lysets hastighet. Altså den blir sammenpresset, og i den andre enden skjer det faktisk ikke før 8 minutter at den flytter seg.

Den er jeg med på. Dette virker også logisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...