Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet RAM og cpu kjøler, PC kollaps


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har byttet ut min tidligere RAM med dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343070

Hadde 2 GB før.

 

Byttet ut standard intel kjøler med:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347457

+ 120 mm vifte.

 

Brukte dette til å fjerne og legge til kjølepasta:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302913

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193

 

 

Så skulle jeg starte da.. Den begynte fint, windows loading screen kom så kom Windows login screen... og så var det.. SSSSSSSSUUUUUUSSSSSSSS---foooom.. den slo seg av.

 

What to do? Jeg får ingen feilmelding opp.

 

Takker for svar!!!

 

 

 

Edit:

Prøvde å starte den opp igjen og nå klarte den å logge seg inn slik at Skrivebord vises(Jeg har ikke passord på), men så slo den seg av.

 

Edit:

Btw, kom på nå at det var en 8 pins strøm kabel som jeg ikke fikk koblet til noe sted, fant ikke tilkoblingspunkt. Grunn til at jeg nevner det er fordi jeg husker ikke om den var koblet til eller ei. :p

 

Edit3:

Tenkte at speccs kunne vært noe.

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4 GHz

RAM: Nevnt ovenfor.

HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336470

HDD: Samsung Spinpoint 500 GB

En eller annen 150 GB HDD.

GPU: 8800 GT 512 mb

PSU: 620W corsair

 

Edit4:

Omg, mye jeg skulle komme på i ettertid.

Vell, kan si at under montering av CPU kjøler så måtte jeg fjerne nesten alt, dra opp HK for å feste CPU kjøler på den andre siden. Jeg, og de som hjalp til, brukte anit-stat bånd, slike som du fester rundt håndleddet og kobler til jordingen i en stikkontakt.

Endret av xcitu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der ja!

Takk for svar, skal sjekke med en gang. :)

 

Hva ble resultatet av det jeg sa om PSU og han andre karen som sa noe om temp. på cpu'en pga. feil innstallasjon av cpu kjøler.

Fungerte det eller er det fortsatt et medvarende problem med pc'en?

Endret av Vallahovin
Lenke til kommentar

Vell, testet ledningene og de satt fint. Kjøleren sitter litt løst tror jeg, jeg kan rikke 1 mm eller 2 på den, dog det kan ha noe med at jeg ikke har fått festet hovedkortet skikkelig grunnet at kjøleren opptar så mye plass.

 

Kjøleren kom med en 3 pins "connector", men det jeg har fra før av(hvor gamle kjøler sto koblet i) er 1 stk 4 pins kontakt. Jeg prøvde da å plassere den på 3 pins slik at det passet i sporet(er sånn plastikkspor på både connectoren og 3 pins ledningen). Kan jo hende at dette er feil, jeg vet ikke helt, kan det være noe å prøve å bruke en annen? Jeg har 1 stk 3 pins kontakt som heter PWR_FAN og som blir brukt til vifta som følgte med kabinettet(blåser inn/ut av kabinettet). Hadde det blitt noe anderledes om jeg bytta på de to?

Jeg bare lufter tanker..

 

Temp. ligger på 85 grader, noe som jeg vet er unormalt, får vell bare sjekke kjøleren igjen da.

Lenke til kommentar
Vell, testet ledningene og de satt fint. Kjøleren sitter litt løst tror jeg, jeg kan rikke 1 mm eller 2 på den, dog det kan ha noe med at jeg ikke har fått festet hovedkortet skikkelig grunnet at kjøleren opptar så mye plass.

 

Kjøleren kom med en 3 pins "connector", men det jeg har fra før av(hvor gamle kjøler sto koblet i) er 1 stk 4 pins kontakt. Jeg prøvde da å plassere den på 3 pins slik at det passet i sporet(er sånn plastikkspor på både connectoren og 3 pins ledningen). Kan jo hende at dette er feil, jeg vet ikke helt, kan det være noe å prøve å bruke en annen? Jeg har 1 stk 3 pins kontakt som heter PWR_FAN og som blir brukt til vifta som følgte med kabinettet(blåser inn/ut av kabinettet). Hadde det blitt noe anderledes om jeg bytta på de to?

Jeg bare lufter tanker..

 

Temp. ligger på 85 grader, noe som jeg vet er unormalt, får vell bare sjekke kjøleren igjen da.

 

Hei igjen.

 

Ja, men der har man jo problemet, jeg har en QX9770 Core 2 Extreme Quad 3,20 Ghz og den ligger på rundt 20-25 grader hos meg.

Det er litt pussig at ikke cpu'en har tatt fyr ved slik extrem varme (fleiper bare).

Men skal ta en nærmere titt på hovedkortet så kan jeg se om det er noe som du har glemt.

Kunne jeg og få vite hvilket kabinett du har?

Lenke til kommentar

Aner ikke navn, et standard midi tower. Var een gang en ferdigkjøpt PC fra Komplett.no, men det er flere år siden.

 

Btw, har fått festet kjøleren riktig nå. Kjølepasta skikkelig smurt ut på både kjøler og cpu, så nå skal jeg bare koble til resten og håpe på det beste. :)

Lenke til kommentar
Aner ikke navn, et standard midi tower. Var een gang en ferdigkjøpt PC fra Komplett.no, men det er flere år siden.

 

Btw, har fått festet kjøleren riktig nå. Kjølepasta skikkelig smurt ut på både kjøler og cpu, så nå skal jeg bare koble til resten og håpe på det beste. :)

 

Ja, lykke til og for guds skyld la funke for din del da :)

 

Send en tilbekmelding her om det funka eller om det er et eller anna jeg kan hjelpe deg med :)

Lenke til kommentar

Ja, vell.. er ganske sikker på at jeg fikk fikset kjøleren iallefall, nå sitter den godt med kjølepasta godt fordelt, men den vil ikke starte.

Nå vil den ikke starte i det hele tatt. Jeg trykker på knappen, får et "oppstartssus"(som alltid) som ikke tar slutt før PC'en kollapser, tror den går på høygir i starten. Det kommer ikke noe skjermbilde. Eneste som skjer er:

Trykk PÅ-knapp.

Starter litt opp.

Oppstartsus.

Oppstartsus fortsetter.

PC = fooooom, slår seg av.

 

What to do?

Vurderer seriøst å bare kaste alt ubrukelig og skaffe nye deler, men da må jeg bla opp i tusenlapper =/

 

--

 

@Nemizz

Skulle gjerne ha gjort det, bare at jeg har ikke nok tid. Når jeg starter PC'en og hopper inn i BIOS så kan den stå lenge, men med en gang jeg prøver å loade windows så ryker strømmen. Vil nok være likt ved installasjon.

Dessuten så funker ikke PC'en lenger så. :p

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Sorry, double post.

 

Vell, jeg hadde en annen PC som jeg også bygget og har støtt på ett problem. Jeg kobler til strøm og alt, den går veldig(!!!) fint men den piper som om det skulle vært bombeangrep under andre verdenskrig, what is wrong? Har koblet til skjerm, men får ikke noe skjermbilde.

 

Av tidligere erfaring så sjekket jeg etterpå at strøm til skjermkort(HD 4850) var koblet til, yes, og +12v til hovedkortet(4 pins), yes.

 

Noen anelse? :)

 

 

---

 

 

 

Edit:

Og ved kjøp av Antec Ninehundred, hvor mange vifter kan jeg stappe i?

Jeg har 2 stk 120 mm vifter utenom nå, så hvis jeg kjøper Antec Ninehundred, hvor mange ledige vifte slots er det da?

Endret av xcitu
Lenke til kommentar
Sorry, double post.

 

Vell, jeg hadde en annen PC som jeg også bygget og har støtt på ett problem. Jeg kobler til strøm og alt, den går veldig(!!!) fint men den piper som om det skulle vært bombeangrep under andre verdenskrig, what is wrong? Har koblet til skjerm, men får ikke noe skjermbilde.

 

Av tidligere erfaring så sjekket jeg etterpå at strøm til skjermkort(HD 4850) var koblet til, yes, og +12v til hovedkortet(4 pins), yes.

 

Noen anelse? :)

 

Beskriv pipene. Sitter skjermkortet skikkelig i? Alle ledninger er kobla til?

Lenke til kommentar

Tenkte på muligheten for driverfeil, og du skulle selvfølgelig teste etter du hadde festet kjøleren riktig ;)

(virket som du kjørte samme windows instalasjonen etter bytte av deler, det har jeg veldig dårlig erfaring med :p )

 

 

ømm, du har ikke mulighet til å låne deler av noen?  :hmm:

 

btw, har du testet å starte live-cd, så du er sikker på at det ikke er windows det er noen galt med?

Endret av nemizz
Lenke til kommentar

@Ronrono25

Piip... Piip... Piip... Piip...

 

Går faste pip med faste mellomrom, gjerne ikke så høyt som jeg beskrev det men normale pip.

 

Har sjekket skjermkort, hdd og hk til nå, sjekker resten imårra.

 

@Nemizz

Låne deler? Nei.

Har ikke testa Live-CD enda, får ikke PC'en til å starte opp nå så det får vente. :)

Lenke til kommentar

Kommer du inn i bios nå, og har du prøvd å resette den? :s

 

Kan du prøve å høre om bipene kommer fra hk eller skjermkort? Hvis du ikke hører det kan du prøve å legge fingeren på hk høytaler og kjenne om den "vibrerer"..

 

 

 

Dumt du ikke kjenner noen du kan låne deler fra da, blir litt vanskelig å si hva som er feil 100% sikkert. Med tanke på garanti  :ermm:

Lenke til kommentar

@Ny PC(Piip piip)

Får ikke noe skjermsignal der heller, desverre. I HD 4850, er det 2 stk strømkontakter? Jeg tenkte det var bare 1 og stappet i 1, men så ikke etter en annen.

 

@Gammel PC(SUuUS)

Vell, nå har jeg skiftet tilbake til standard kjøler igjen, men den fungerer fortsatt ikke. Start---SUUUS---Fortsetter---PC kollaps. Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre?

Nå venter jeg bare på penger slik at jeg kan bestille nye deler så i tiden før det vil jeg gjerne teste det som kan testes.

Lenke til kommentar

Sorry, dobbel post igjen.

 

Ja, tilbake til den nybyggede PC'en.

Det kommer pip fra hk høytaler, tror jeg. Hørte inntil startknappen(som befinner seg på nedre del av kabinettet), hvor også Speaker befinner seg.

Den piper 3-4 ganger så suser den litt, så høres det ut som CD-rommen skurrer, kan også være vifte, piper pånytt og dette gjentas. Any idea?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...