Gå til innhold

Hjemmenettverk - kablet OG trådløst - hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to PC'er satt opp hjemme. Kontorpc'en (Vista ultimate) er koblet på nett trådløst, mens stuepc'en (Vista Home) er koblet på nett med kabel.

Internettleverandør: GET. Telefon/internettmodem som jeg har koblet til en switch.

Til switchen er stuepc'en koblet direkte og en D-link trådløs router (som kontorpc'en kobler seg til).

Nåh, det jeg ønsker er å få tilgang til stuepc'en fra kontorpc'en og omvendt. Dette trodde jeg skulle være en smal sak, mens det viser seg å være verre enn jeg trodde. Nå skal det sies at jeg ikke har mye peiling på nettverk (programmering er min greie)...

Jeg ser jo at de to pc'ene er koblet på to forskjellige nettverk (trådløse har ett navn og den kabla har et annet)... Hva må jeg gjøre? Alt jeg vil er å kunne kopiere filer mellom de to pc'ene egentlig.

Håper noen kan hjelpe!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koble begge maskinene til routeren.

Hehe, takk for svar, men...

For det første, mener du den trådløse routeren?

Jeg har en switch koblet til GET modemet (er ikke en router har jeg blitt fortalt). Til switchen er stuepc'en koblet til med kabel og i tillegg har jeg en trådløs router koblet til switchen. Kontorpc'en bruker den trådløse routeren.

Det er situasjonen, og jeg spør om noen vet hvordan jeg, uten å koble annerledes, kan få maskinene til å "snakke sammen".

Takk.

Lenke til kommentar

Jeg har en switch koblet til GET modemet (er ikke en router har jeg blitt fortalt). Til switchen er stuepc'en koblet til med kabel og i tillegg har jeg en trådløs router koblet til switchen. Kontorpc'en bruker den trådløse routeren.

Det er situasjonen, og jeg spør om noen vet hvordan jeg, uten å koble annerledes, kan få maskinene til å "snakke sammen".

Takk.

Hvorfor har du switchen der i det hele tatt egentlig? Hvorfor ikke bare koble alt i routeren? da får de kontakt med hverandre lettere og tipper jeg. Men hvis du absolutt må ha switchen der, så kan du prøve å ha kabelen mellom switchen og routeren i lan porten hvis du ikke allerede har den der.

Lenke til kommentar

Takk.

Hvorfor har du switchen der i det hele tatt egentlig? Hvorfor ikke bare koble alt i routeren? da får de kontakt med hverandre lettere og tipper jeg. Men hvis du absolutt må ha switchen der, så kan du prøve å ha kabelen mellom switchen og routeren i lan porten hvis du ikke allerede har den der.

Det blir litt begrepsforvirring her nå merker jeg. Den eneste routeren jeg har er den trådløse som er koblet til switchen (som igjen er koblet til GET modemet).

Grunnen til at jeg har en switch er fordi GET modemet OG den trådløse routeren kun har èn port. Men det kan da umulig være switcen som er problemet her? Må vel være at jeg har to pc'er hvorav en er koblet via trådløs router og den andre er koblet på switchen (som, nok en gang, er koblet direkte til GET modemet).

Lenke til kommentar
Hvis det er bare en port på trådløspunktet ditt så er det et aksesspunkt og ikke en router.

Du behøver en (trådløs)router tilkoblet modemet ditt for å få felles LAN for begge maskinene.

Ok, da lærte jeg noe nytt idag. Èn port - aksesspunkt, ikke router.

Hvis det du sier stemmer så har du egentlig svart på spørsmålet mitt. Takk takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...