Gå til innhold

Når oppsto religionene?

Anbefalte innlegg

IHS, kristne blir da ikke bedre mennesker enn andre selv om de har ett annet selvbilde?

Jeg er i det minste ikke ett bedre mennske en min beste kamerat som er ateist..

Takk for det!! Endelig en som er fornuftig nok til å se det! Folk ER forskjellige og godt er det, men ingen er da noe mer verdt fordi en tror på saker og ting...? Hvor får du dette fra liksom?

Eller kanskje det var slik religioner oppsto? At noen følte seg bedre, mer verdt enn andre og derfor lagde et fora der de kunne speile seg i sin egen herlighet? Kanskje DU har funnet svaret IHS... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS, kristne blir da ikke bedre mennesker enn andre selv om de har ett annet selvbilde?

Hele poenget med å være kristen er å bli et bedre menneske via Jesus Kristus, som er det nye Mennesket.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å være kristen er å bli et bedre menneske via Jesus Kristus, som er det nye Mennesket.

Poenget er vell at man skal prøve og gå frem som ett bra forbilde for andre folk.. Ikke at man skal fremstå som en person som vet at han er bedre en de andre pga han har funnet Jesus i sitt liv..

Lenke til kommentar
Eller kanskje det var slik religioner oppsto? At noen følte seg bedre, mer verdt enn andre og derfor lagde et fora der de kunne speile seg i sin egen herlighet? Kanskje DU har funnet svaret IHS... :D

Har du hørt personlighetsutvikling, RWS

Lenke til kommentar

Hva har det å gjøre med tråden IHS?

Jeg tror du har funnet svaret jeg IHS..... Helt uten å vite det selv til og med...!

Lenke til kommentar

Poenget er vell at man skal prøve og gå frem som ett bra forbilde for andre folk.. Ikke at man skal fremstå som en person som vet at han er bedre en de andre pga han har funnet Jesus i sitt liv..

Nei, poenget er å speile "det nye mennesket" slik at alle kan finne Ham.
Lenke til kommentar

Som SirEnamon påpekte, du ER virkelig mer effektiv enn noen ateist til å skremme folk vekk fra religion med slike meninger... Det er bra, stå på! *ler meg skakk* :D

Lenke til kommentar

Speiler du Jesus/det nye mennesket på noen måter ved og gå frem som at du er bedre en de som ikke tror? Vil ikke det bare provosere og få folk til og vende seg bort?

Lenke til kommentar

Hva har det å gjøre med tråden IHS?

Jeg tror du har funnet svaret jeg IHS..... Helt uten å vite det selv til og med...!

Hvis du bare hadde fulgt med, RWS :no: Tråden har bare to sider :cry:

Religion > selvbevissthet > selvbilde > personlighetsutvikling

Lenke til kommentar

Speiler du Jesus/det nye mennesket på noen måter ved og gå frem som at du er bedre en de som ikke tror? Vil ikke det bare provosere og få folk til og vende seg bort?

Poenget er også å skille verden i to grupper. De for og de imot. Endret av IHS
Lenke til kommentar
Poenget er også å skille verden i to grupper. De for og de imot.

Først lær deg å bruke sitat funksjonen slik den er ment eller legg det i en spoiler, er slitsomt å scrolle over lange sitat-pyramider før man kommer til svaret. Er ikke så ille enda, men sier i fra før det utvikler seg. Det er også mulig å sitere flere poster i ett svar, så slipper vi ett innlegg for hver person man ønsker å svare til.

Da det var ute av veien så over til mitt svar ;)

Å dele verden i to grupper, hva godt vil det føre til? Og hvilke to grupper er det snakk om? De kristne og alle andre eller de troende og ikke troende? Hva skal man gjøre med "feil" gruppe?

Dette er en avsporing, men det opprinnelige spørsmålet er vel besvart?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Slapp av, kommer aldri til å skje allikevel...

Den opplyste delen av verden vil aldri gå tilbake til dette vissvasset ditt, med mindre du tvinger det på folk da så klart.... Men du har tenkt til det og du?

Religion > selvbevissthet > selvbilde > personlighetsutvikling

det eneste jeg har sett så langt er:

Religion > selvbevissthet > = oppblåst narr som skremmer ræva av de som kunne vært dumme nok til å gått på dette.... Men bare fortsett er du snill.... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

En annen ting som er ganske rart, er hvor like alle religionene er. At kristendom, jødedom og islam er ganske like er en selvfølge, men tenker på andre religioner.

Man har funnet buddiske skrifter som er skrevet rundt år 100, og er skremmende lik det nye testamentet.

Så da virker det ut som, ihvertfall i mine øyne, at religionene var mye løsere før i tiden. Det var ikke et klart skille mellom dem, slik det er i dag.

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
En annen ting som er ganske rart, er hvor like alle religionene er. At kristendom, jødedom og islam er ganske like er en selvfølge, men tenker på andre religioner.

Man har funnet buddiske skrifter som er skrevet rundt år 100, og er skremmende lik det nye testamentet.

Så da virker det ut som, ihvertfall i mine øyne, at religionene var mye løsere før i tiden. Det var ikke et klart skille mellom dem, slik det er i dag.

Noen som har synspunkter?

Det stemmer nok det. Det "jesus'iske" ordtaket: "Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" kommer fra asia LEEEENGE før det ble skrevet i bibelen og lød noe slikt som: "La andre gjøre mot deg som du vil gjøre mot dem". Same shit, new wrapping.... Men meningen er akkurat den samme og i sedvanlig stil, en rip off....

Mange mange andre ting er også ripoff fra andre, eldre guder, noe flere tråder her inne vitner om...

Så særlig orginalt er de fleste religioner ikke, da de fleste er bygget opp med en sjef som krever tilbedelse og kommer til å sparke rumper hvis han ikke får det som han vil når du dør.... En slags sødmefylt skremsels propaganda om du vil.... Og de fleste har ofring i en eller annen form OG kanibalisme, om enn bare symbolsk med drikke jesu blod og spise hans legeme... Egentlig ganske barbarisk når en ser slik på det... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...