Gå til innhold

Når oppsto religionene?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten ting.

Noen som vet når religionene oppsto?

Jeg har en del teorier.

Den ene går ut på at menneskene fikk religion samtidig som de fikk utviklet intelligens. Det vil si at religion oppsto da vi ble evolvert til det moderne menneske.

En annen teori er at den oppsto da vi fikk de første sivilisasjonene. Da måtte vi rett og slett ha noen vi kunne underordne oss, slik at samfunnet hadde system.

Synes dette temaet er spennende fordi det må være en grunn til at vi begynte å tro på gudelignede vesner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion kom når mennesket fekk evne til å tenke abstrakt, tenke over ting som ikkje er handfast forann oss. Ivertfall det eg kan hukse frå eit eller anna program eg såg på national geographic-tv. Det som skilte oss frå bl.a neandertalerne. Organisert religion kom når samfunnet begynte å organisere seg, altså første sivilisasjonene. Før den tid var det vel stort sett "naturguder"

Lenke til kommentar

Påskrift:

Tygg3n ble før meg med å si det! :)

Mennesket trenger svar.

Når mennesket ikke finner svar, lager de sitt eget.

Akkurat som når man oppfatter mennesker, såkalt sosial kategorisering.

Du ser en fyr som kler seg slik eller slik, og dermed putter hjernen personen inn i en kategori den har fra før av.

Så når man opplever ting man aldri har opplevd før, blir man forvirret og usikker. Dette stadiet klarer ingen å leve med i lengden, og hvis man ikke finner svar på hva det er, lager man seg et bilde av hva det KAN være, eller hva som er mest fornuftig. For hulemennesket var det mest fornuftig at det var monstre i skogen, ånder i trærne og annet slikt man kan innbille seg i rett stemning.

Eksternalisering, objektivisering og deretter internalisering.

Så du har rett, det dukket mest sannsynlig opp ved menneskehetens første soloppgang :)

Organisert religion kom som en institusjon i de mer og mer avanserte sosiale systemene som mennesket opprettet, som til slutt ble til samfunn.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Sjekk det du finner av litteratur innen antropologi samt evolusjonær psykologi; anbefaler Steven Pinkers "The Blank Slate":)

Forøvrig mener jeg din første antagelse ligger nærmest det en i dag vet, en hadde et vell av naturreligioner, men disse oppsto ikke for å innordne samfunnet, de ble derimot inkorporert i samfunnet.

Astralnoise gir et kort, greit innblikk i dette, men som du sikkert aner er dette så komplekst at en for å se sammenhengene bør bygge seg opp en forståelse gjennom læring.

God bok :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Vær kritisk til ALT, spesielt egne meninger, for de er det første som blir "fastlåst" hvis en ikke stiller seg kritisk til de også. (Det er lettere å se mellom fingrene på egne meninger flauser enn andre som du i utgangspunktet ikke er enig i..... :innocent: ) Synd flere ikke ser den tabben.... :)

Det er ikke noe galt i å være skeptisk, tenke kritisk og inneha sunn fornuft selv om mange religiøse tror det. Men det er viktig å være det til ALT, ikke bare andres meninger. Se på alt som en måte å lære noe på og ikke fnys av andres meninger selv om du ikke er enig... Har plukket opp mangt jeg av folk som ikke er enige med meg, sogar lært noe også... :) Ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut.. he he :) men ikke glem å være kritisk. Altså ikke godta alt selv om selveste kongen sier det! (Du ser jo åssen det gikk med prinsessa... :roll: ) :D

Lenke til kommentar
Vær kritisk til ALT, spesielt egne meninger, for de er det første som blir "fastlåst" hvis en ikke stiller seg kritisk til de også. (Det er lettere å se mellom fingrene på egne meninger flauser enn andre som du i utgangspunktet ikke er enig i..... :innocent: ) Synd flere ikke ser den tabben.... :)

Det er ikke noe galt i å være skeptisk, tenke kritisk og inneha sunn fornuft selv om mange religiøse tror det. Men det er viktig å være det til ALT, ikke bare andres meninger. Se på alt som en måte å lære noe på og ikke fnys av andres meninger selv om du ikke er enig... Har plukket opp mangt jeg av folk som ikke er enige med meg, sogar lært noe også... :) Ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut.. he he :) men ikke glem å være kritisk. Altså ikke godta alt selv om selveste kongen sier det! (Du ser jo åssen det gikk med prinsessa... :roll: ) :D

Riktig, men ser ikkje kva det har med tråden å gjere. :p

Lenke til kommentar
I det øyeblikket mennesket ble seg selv bevisst :)

Enig med deg for en gangs skyld.

S,

Er du da også enig i at religion har noe med selvbilde å gjøre ?

harsh_mirror.jpg

Der er faktisk jeg også enig med deg, for religion har så absolutt noe med selvbildet å gjøre, den gjør at de fleste tenker flott og stort om seg selv og ser ned på andre som ikke tror på det samme! Det er slik JEG har oppfattet de som tror på kristen tro ihvertfall, DEG inkludert! Jeg har flere ganger opplevd å få bøttevis med kjeft når jeg har stillt spørsmålet om jeg vil høre om gud tilbake til den som stilte det, bare med en naturlig vinkling. Da har jeg fått høre at de er kristne (underforstått at de er bedre mennesker som kristne) og at de helst ikke vil bli "misjonert" til.... mens når spørsmålet igjen blir snudd om det er OK at de påtrykker sin tro på andre har jeg fått til svar at det er OK, for de forteller om jesus (underforstått syntes de selv så godt om sin tro og seg selv at de blir fornærmet når noen drar en "misjonering" på dem... :roll: )

Så jeg er enig med deg der, du får et skrekkelig oppblåst selvbilde av å være religiøs :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Være kritisk til absoulutt alt her i livet må da være litt slitsomt i lengden, ikke bare for deg selv men for folk rundt deg.. Men ser jo forsovidt poenget ditt da.. Men litt mer moderat holdning til det og være kritisk vil jeg heller si..

Lenke til kommentar
I det øyeblikket mennesket ble seg selv bevisst :)

Enig med deg for en gangs skyld.

Er du da også enig i at religion har noe med selvbilde å gjøre ?

11j3oer.jpg

ReflectionofJesusInMirror.jpg

Der er faktisk jeg også enig med deg, for religion har så absolutt noe med selvbildet å gjøre, den gjør at de fleste tenker flott og stort om seg selv og ser ned på andre som ikke tror på det samme! Det er slik JEG har oppfattet de som tror på kristen tro ihvertfall, DEG inkludert! Jeg har flere ganger opplevd å få bøttevis med kjeft når jeg har stillt spørsmålet om jeg vil høre om gud tilbake til den som stilte det, bare med en naturlig vinkling. Da har jeg fått høre at de er kristne (underforstått at de er bedre mennesker som kristne) og at de helst ikke vil bli "misjonert" til.... mens når spørsmålet igjen blir snudd om det er OK at de påtrykker sin tro på andre har jeg fått til svar at det er OK, for de forteller om jesus (underforstått syntes de selv så godt om sin tro og seg selv at de blir fornærmet når noen drar en "misjonering" på dem... :roll: )

Så jeg er enig med deg der, du får et skrekkelig oppblåst selvbilde av å være religiøs :)

Mener du det er galt å seg selv i Jesus Kristus eller omvendt ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er galt å mene at en er noe bedre og mer verdt enn andre mennesker fordi man tror på jesus ja.... Det var det jeg mente! Og det er det jammen meg mange kristne som tror! Det tyter tydelig frem når en snakker med dem og DU, IHS, er intet unntak! Det har kommet tydelig frem her inne at du også syntes godt om deg selv nettopp fordi du er kristen. Men det har sikkert sammenheng med at du setter guden din og dogmene i bibelen høyere enn mennesker, noe jeg, og mange med meg IKKE gjør. Likeverd er stikkordet, samme hva du tror på eller hva fargen på huden din er eller hvor du kommer fra!!

Til Lionel_Luthor:

Bedre å være litt for kritisk enn ikke kritisk i det hele tatt er jeg redd.... :) Da slipper du å tro på mye vissvass....

Lenke til kommentar

Det er galt å mene at en er noe bedre og mer verdt enn andre mennesker fordi man tror på jesus ja.... Det var det jeg mente! Og det er det jammen meg mange kristne som tror! Det tyter tydelig frem når en snakker med dem og DU, IHS, er intet unntak! Det har kommet tydelig frem her inne at du også syntes godt om deg selv nettopp fordi du er kristen. Men det har sikkert sammenheng med at du setter guden din og dogmene i bibelen høyere enn mennesker, noe jeg, og mange med meg IKKE gjør. Likeverd er stikkordet, samme hva du tror på eller hva fargen på huden din er eller hvor du kommer fra!!

Til Lionel_Luthor:

Bedre å være litt for kritisk enn ikke kritisk i det hele tatt er jeg redd.... :) Da slipper du å tro på mye vissvass....

Ja greit, jeg er egentlig enig med deg.. Blande sunn fornuft med en kritisk sans så blir det nok bra.. :)

Lenke til kommentar

Nei, kristne blir bedre mennesker på grunn av det selvbildet de har, de andre har et dårlig selvbilde.

Ikke glem at vi i denne tråden diskuterer hvordan religionen oppstod, RWS

ReflectionofJesusInMirror.jpg

Lenke til kommentar

At du tror du har et bedre selvbilde enn andre som ikke tror på jesus gir deg rett til å se ned på andre? Jøss, dette blir virkelig bare bedre og bedre IHS... :no:

Er det virkelig mulig å være så oppblåst? Jeg, og mange jeg kjenner, har et helt utmerket selv bilde, men det er da vel ingen av dem som har noe behov for å se NED på andre av den grunn? Heller tvert i mot, de forsøker å hjelpe de som ikke har det så greit. Men det sier litt om hvorfor JEG ikke vil bli kristen da.... :eek:

Makan... :no:

Og hvorfor opplyser du MEG om hva tråden går ut på når DU svarer slik du gjør?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
At du tror du har et bedre selvbilde enn andre som ikke tror på jesus gir deg rett til å se ned på andre? Jøss, dette blir virkelig bare bedre og bedre IHS... :no:

Er det virkelig mulig å være så oppblåst? Jeg, og mange jeg kjenner, har et helt utmerket selv bilde, men det er da vel ingen av dem som har noe behov for å se NED på andre av den grunn? Heller tvert i mot, de forsøker å hjelpe de som ikke har det så greit. Men det sier litt om hvorfor JEG ikke vil bli kristen da.... :eek:

Makan... :no:

Du prater tull, RWS :no:

Ingen har hjulpet verden mer, til å få et bedre selvbilde, en Jesus Kristus og de kristne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...