Snailcake90 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hei, jeg sliter litt nå jeg. er 18 år og jeg + 4 kompiser kjøpte en bil idag, som vi skulle bruke som russebil, en Opel Senator (1982 modell) 5 seter. og Tingen er at 15 minutter etter jeg hadde kjøpt den (vi hadde bilen på mitt navn) så sto vi på parkeringsplassen og skulle akkuratt til å kjøre avgårde, da jeg svingte sakte til høyre, og da kommer en Suzuki Grand vitara susende forbi meg og treffer høyre fronten min, skade på hans venstre bak og for dør, ganske store skader.. men det fikses jo med utretting og lakkering. ingen ble skadet eller noe, det hele var ganske udramatisk.. men det var jo det at jeg brøt vel vikeplikten, selv om han kjørte alt for fort og nært meg inne på parkeringsplassen. MEN så til det som er så evig kjipt (tror jeg) - jeg skulle jo kjøre bilen hjem og fikse forsikring imorgen, men hvordan blir det med dette ?? jeg skal imorgen tidlig så snart som mulig dra nedover til diverse forsikringselskaper og snakke med dem, men har dere noen ideer eller hva jeg kan gjøre ? hvordan blir det ? ? takker gjerne for raske svar.. PS: jeg og han i suzukien skrev skademelding og alt det der i "vennskap" .. PS2: han sa til meg at han skulle ringe inn til skaden imorgen, så han annbefallte meg å ordne noe med forsikringselskapet fort som mulig.. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvis bilen var registrert fra før, går det på forrige eiers forsikring som gjelder de første dagene etter salget. Dette er slik for at man skal rekke å få tegnet forsikring på nytt. Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 åååå, ja - men da mister vel han karen jeg kjøpte bilen av bonus ?? eller mister jeg en eventuell bonus som jeg enda ikke har i.o.m at jeg ikke har noe forsikret?? Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 ala som dette så situasjonen ut, bare at jeg hadde svingt halvparten av hva den sølv bilen hadde gjort og skadene ble fra starten av fordøren til bakerst på bakdøra, og suzukien kjørte fort på parkeringsplassen som sagt, så han stoppet ikke før 25 meter etter ca.. eneste som gikk på min bil var høyre frontlykt.. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 25meter stopplengde tilsier vel noe slikt som 50km\t om bil b ikke så deg i det heletatt før dere gikk i hverandre, virker for meg veldig raskt på en parkeringsplass, ja. :| Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 hei, nå visste det seg at bilen jeg kjøpte, som selgeren sa til meg at bare var å kjøre hjem siden det var skilter på den, var ikke forsikret siden desember ! altså forsikringen hadde gått ut og skiltene som var på hadde egentlig ikke lov å være på ( jeg har vært å snakket med Gjensidige som fant ut dette ) og dem sier at hele greia blir nok behandlet av trafikkforsikringloven eller noe.. siden det ikke var en forsikring på den.. og da vil regning sannsyneligvis bli sendt til meg på fiksing av Suzukien som ble skadet.. men han sa at det var jo helt feil av selger å si noe sånn til meg at "bare å kjøre hjem med bilen, det er skilter på den" altså han anbefallte meg å sende en eventuell "regning" til han om jeg fikk noe å betale.. men dette blir da mitt ord mot selgers ord.. han vil jo garantert ikke betale skaden som jeg førte på Suzukien, men er det hans ansvar siden han ga meg VESENTLIGE feilaktige opplysninger? grøss å gru.. tror dette kan bli dyrt.. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Som bilfører er det ditt ansvar å forsikre deg om at bilen er forsikret før du kjører. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 --- Som bilfører er det ditt ansvar å forsikre deg om at bilen er forsikret før du kjører. Hvor langt kan man dra denne? Jeg mener, hvis Kongen himself sier at bilen er forsikra, og den ikke er det, har man da brutt lova ved å tro på denne løgnen? Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 § 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 En har jo forvisset seg om det, ved å spørre forrige eier. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) men han sa at det var jo helt feil av selger å si noe sånn til meg at "bare å kjøre hjem med bilen, det er skilter på den" Ifl tråden har ikke selger sagt til kjøper at det er forsikring på den, bare at det er skilter. Det at det er fysiske skilter på bilen er ingen garanti for at den er i forskriftsmessig stand. Hvis det derimot ble skrevet en kjøpskontrakt hvor det sto at forsikring o.l. var i orden, ville det vært bevis for svindel. Jeg ville nå uansett sett alle relevante papirer før jeg kjøpte en bil og kjørte av gårde med den. Endret 25. april 2009 av TechTiger Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvis du kjøpte bilen av en profesjonell bilforhandler (og ikke privatperson) ville jeg nok ha snakket med dem ja. De har ikke lov til å sende ut bilen på veien uten gyldig forsikring, faktisk får man ikke omregistrert bilen uten forsikring hvis den står med skilter på. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av...a_bilforhandler Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 nei, bilen ble kjøpt av en privatperson.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Som Gjensidige sa: Det komer til å bli utbetalt fra Trafikkforsikringsforeningen, og du vil få regresskrav mot deg. Dvs. du må betale hele kostnaden som ulykken forårsaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå