L O G I M A N Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hva er det som gjør at såkalt profesjonnelle på bilverksteder og dekkverksteder strammer hjulboltene med laaaaangt større moment en nødvendig (opplevd kun et eneste med momentnøkkel)? Er det en slags sykdom de har? De burde jo absolutt vite bedre, enn å klaske på en alu felg med 4-500Nm? 100-150nm burde holde i massevis på en alu felg. Det er jo også en grunn til at boltene er koniske. Så dette er en oppfordring til alle de berørte om å skjerpe seg!! Kaller man seg fagmann på området bør også jobbene utføres deretter. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg bruker ikke momentstav på alu felger da bør man nesten etterstramme og det er så jævli kjipt og gjøre 300 ganger om dagen Du blir helt ødelagt i ryggen etterhvert og av alle disse 18 tomms hjula og etterstrammingen også. Tar noen stikk prøver av meg selv innimellom siden jeg pryler lærlingene om det. Noen ganger sitter det akkurat passe og andre ganger altfor hardt Kommer ann på hvilken mutter trekker jeg bruker Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Ja, men man kan jo risikere å ødlegge felgene, selv om det er sjelden. Og hva med de som punkterer langs veien. Standard avdragern er ikke stort mer enn til normal tildragning. Jeg har gjort det til en fast rutine og sjekke dette ALLTID etter service og løsne hjemme, i tilfelle. Men jeg synes det er totalt unødvendig. Jeg forventer faktisk at betaler man for noe så gjøres ting skikkelig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Brukte alltid momentnøkkel når jeg jobbet i bransjen, dette som en sikkerhet for meg selv og kunden Privat er jeg sløvere, men ettertrekker stort sett etter en dag eller to, men skifter stadig på litt, så har ikke noe problem med at det setter seg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå