Gå til innhold

Gammel kiste fra 1800 talet...ingen nøkler


KarmaZ

Anbefalte innlegg

Neeei, ikke så farlig igrunn. Tenkte bare på at jeg har tonnevis av verktøy og diverse fra den annerkjente skomakeren. Men det er ikke så nøye...

 

 

NÅÅ kommer det iallefall bilder. Holder på med å laste opp. Så følg med de neste minuttene, så får dere se bilder fra kiste #2. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lister opp bilder som spoiler, ettersom de kan være av store sorten.

Bemerk; at bildene er av elendig kvalitet, siden jeg benyttet mobilen i første omgang.

 

 

En sikkert gammel fyrstikkeske, som jeg fant. Ikke så veldig tydelig skrift, men får duge.

 

2n8q2v8.jpg

 

 

I fyrstikkesken fant jeg så et gammelt "Tuberkuløses Hjelpeorganisasjon Landsutlodning.

 

2cp7vh0.jpg

 

 

Et eller annet jeg ikke direkte vet hva er. Men sikkert av noe pyntegreier.

 

66mbv7.jpg

mj8ncg.jpg

 

 

Tro det eller ei, men jammen santen fant jeg også en gammel snusboks! Haha...

 

2rggbdl.jpg

261g50y.jpg

b4yzc7.jpg

 

 

Denne pennen her som jeg fant, er sikkert ikke av de gamleste. Men er jo uansett kult å ha en skikkelig gammel, samt denne mer ny-moderne.

 

2dcfxvo.jpg

2mwfryo.jpg

1z2fy8w.jpg

 

 

 

Briller...o0

 

11rtzsp.jpg

 

 

Utrolig nok en "zippo" leighter. Er iallefall mulighet for å fylle på den. Så antar det er en sånn slags. Til og med gnist i tingen og.

 

295wb6a.jpg

2z8anfs.jpg

 

 

Diverse... :p

 

2d790k0.jpg

2s8lruo.jpg

21pp9c.jpg

2zjj8kx.jpg

16thch.jpg

eug2uw.jpg

14uv1g5.jpg

2rrujwk.jpg

23hq6o1.jpg

2lxyof7.jpg

2zi8n6b.jpg

rt403l.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hvis interessen fortsatt er høy for diverse gamle ting, kan jeg til helgen gå en runde over det meste som kan være av interesse. Som gamle bøker fra 1700-1800-1900 tallet. Samt gamle redskaper, maskiner/vertkøy(relatert skomakerbransjen), gamle kasser/kister, briller ja og egentlig det meste. ^^

 

Det var et utrolig stilig emblem da!

 

Lukter det gammelt også?

Jaa, alt det der lukter gammelt. Merkelig lukt, så og si alt av gamle ting lukter gammelt. Merkelig at det er en egen lukt for det. ^^

 

Du skal prøve og melde inn den der tippe lappen :woot: ??

Jeg fant i sommer en Lottokuppong som min bestefar hadde levert inn i noe å 80 tallet. Og jeg tok bare en spansk en ved å levere den inn igjen, eksakt som den var. Og jammen santen vant jeg noen tusen kroner! :)

Endret av KarmaZ
Lenke til kommentar
Bra fangst. :)

Det ''våpenskjoldet'' var jo utrolig tøft.

Er det ekte sølv tror du?

Ja, uten å sett så nøye etter, tror jeg nok det er sølv ja. Men noe sier meg at det skal være en eller annen plass på et klesplagg. Men noe mer vet jeg ikke :S

 

Jeg kan informere deg om at det som du kaller "pyntegreier" er mansjettknapper :)

Til bruk i knapphullene på skjorteermer. Har for det meste gått ut av hverdagsbruk nå, men er veldig vanlig på bunader.

Stemmer det. Når du sier det, så er det jo det! :) Ser forøvrig ut som "mønsteret" er sånn gammeldags, eller har du ikke noe peiling på sånt?

Lenke til kommentar
Jeg kan informere deg om at det som du kaller "pyntegreier" er mansjettknapper :)

Til bruk i knapphullene på skjorteermer. Har for det meste gått ut av hverdagsbruk nå, men er veldig vanlig på bunader.

Stemmer det. Når du sier det, så er det jo det! :) Ser forøvrig ut som "mønsteret" er sånn gammeldags, eller har du ikke noe peiling på sånt?

 

Jeg synes det kan ligne på et slags bunadsmønster (uten å kunne plassere det noe sted i landet, men jeg vet jeg har sett bunader med tilsvarende mønster på søljer og knapper). Du kan jo prøve å sammenligne det med knappene fra bunader i distriktet der du bor, evt fra der eieren av kisten kom fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...