Thorsen89 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Hei, jeg er en gutt som er interresert i både realfag og økonomi/ledelse, og har stura i flere mnd på hva jeg skulle søke i år, om det skulle være siv.ing. eller siv.øk.... Visste at de hadde IndØk på NTNU med syke inntakskrav, noe som jeg ikke kunne klare. Men så finner jeg det på disse andre studiestedene da, med fullt overkommelige krav ser det ut som. Jeg tenker mest på UMB i ÅS, siden jeg bor i Oslo-området, og i tillegg virker det bedre(har ingen fakta, det bare slår meg som det). Er det stor forskjell mellom NTNU og UMB? Er det noen som går på det, eller siv.ing. på UMB i det hele tatt som synes det virker som et bra oppleg? Er UMB forøvrig et bra sted å studere? Hvis noen har noen info om Uis/Uia hadde det også vært fint. Har forstått at indøk er en sykt bra udannelse ikke sant? Mye jobbing men veldig mange muligheter etterpå også vel? Jeg har lyst til å ha en spennende jobb som er bra betalt med utviklingspotensiale, har ikke lyst til å jobbe som kalkulator/tallknuser hele livet... Ja, jeg har søkt allerede:P Takk for hjelpen Endret 22. april 2009 av Thorsen89 Lenke til kommentar
Thorsen89 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 bump....ingen som har peiling?? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 UMB er den gamle landbrukshøyskolen... Tror jeg ville tenkt meg om to ganger hvis det var Industriell økonomi jeg skulle studere. Om ikke storskala sauefjøs er det du er ute etter da. (mulig jeg er fordomsfull her) Lenke til kommentar
amstorda Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Kan ikke svare for NTNU(annet enn at jeg vet linjen der er veldig anerkjent), men Ind.øk og siv.ing på UMB er blitt veldig bra de siste årene, og snittet på disse linjene ligger jo også nå over 50 poeng. De to første årene er veldig like for begge steder med 40-50 studiepoeng matte, endel fysikk og informatikk samt litt økonomi. Senere har vel NTNU en fordel ved at det jo er veldig store fagmiljøer med mye kompetanse der, men det er også blitt veldig mange flinke folk på UMB, som nå også er blitt senter for bioenergiforskning(CenBio). Har selv nettopp fullført et år på siv.ing miljøfysikk her, og er knallfornøyd. Kjempebra studentmiljø, flinke forelesere og veldig god oppfølging i forhold til øvingstimer osv. I år var det vel ca.140 1.års siv.ing-studenter, neste år er det lagt opp til ca.160 tror jeg, så miljøet blir stadig større, selv om det ikke kan sammenliknes med NTNU på størrelse. Kan til sist drepe myten om at Ås er for de med "interesse for storskala sauefjøs". Disse linjene er ikke lenger dominerende ved universitet, selv om de selvfølgelig er tilstede. Bioteknologi, teknologi og økonomi er så vidt jeg vet fakultetene med flest studenter og flest søkere per plass. Ind.øk på UMB kan trygt anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå