Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ønsker å si opp leiekontrakt

onkelA

Anbefalte innlegg

Jeg har tegnet en 1års kontrakt på en hybel i kollektiv. Jeg brøt skolen og måtte flytte hjem (90mil unna)

Jeg ønsker å si opp hybelen, men utleier aksepterer naturligvis ikke dette siden jeg skrev under på en tidsbegrenset kontrakt.

Har jeg noen rettigheter som kan hjelpe meg å si opp hybelen?

Utleier bor ikke i boligen selv, og har heller ikke gitt en saklig grunn for tidsavgrensningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er utleier? Det følger noen særregler for studentsamskipnader o.l. av husleieloven § 11-2 som gjør at de kan ha tidsbestemte avtaler med kortere varighet enn 3 år. Merk også at grunnen til at det er tidsbestemt ikke trenger stå i kontrakten, det holder at du er skriftlig orientert.

Hvis du ikke er blitt skriftlig orientert er avtalen inngått i strid med vilkårene i husleieloven § 9-3, og skal derfor anses å være tidsubestemt, jf § 9-3 (3). En tidsubestemt leieavtale kan sies opp med tre måneders varsel, jf § 9-6.

Lenke til kommentar
En tidsubestemt leieavtale kan sies opp med tre måneders varsel, jf § 9-6.

Siden det er et rom i kollektiv, kan den sannsynligvis sies opp med en måneds varsel:

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

(Annet ledd i husleielovens §9-6.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...