Gå til innhold

Hvem skapte gudene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å si at 1 dag er som 1000 år for Gud er en måte å si at for Gud spiller ikke tiden noen rolle, han er uavhengig av den. 1 dag er som 1000 år og 1000 år er som en dag.

Om jeg kaller ondskapen et fjell som må bestiges for å takle andres ondskap, mener ikke jeg at det er en landskapsformasjon. Ærlig talt.

Prøver du å være morsom?

For jeg kan fremdeles ikke se at det du har forklart hva teorien din går ut på og hva den er bygget på. Og knapt nok hva du mener.

Utenfor tid?

Tid er bevegelse, hvordan er det mulig å være utenfor tid?

For Gud spiller ikke tiden noen rolle?

Hva tenker du på da?

Raskere enn sin egen skygge?

For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

1 dag er som 1000 år og 1000 år er som en dag, og derfor skapte han jorden på hvor mange dager?

Her må du ordlegge deg tydligere gutt :yes:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Rekkefølgen er også et stort problem. Men siden gud står utenfor tid og rom så var det sikkert litt vanskelig (selv om han er allmektig) for han å skrive bibelen med vår grammatikk.

Eller.

Rekkefølgen er feil og det er lite som tyder på at alt ble skapt slik det er nå. Universet, jorda og de levende samlingene av organisk materiale på jorda har blitt formet av ganske mye tid.

Om man så tar med at gud skapte en veldig flat jord med bare en side som man kunne leve på så er det rart at jorda i dag er ganske så rund.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Ok jeg kjøper den, men hvorfor måtte han da hvile på den 7. dagen? Hvis din gud står utenfor tid (slik du tolker det) så trengs det ikke tid for å slappe av?

Gud hvilte den 7. dagen i historien for å symbolisere at sabbaten skulle holdes som en hviledag. Det er enkelt og greit derfor de har implementert det i historien, det er jeg ganske overbevist om.

Utenfor tid?

Tid er bevegelse, hvordan er det mulig å være utenfor tid?

Gud er ikke fysisk i vår forstand, hvis ikke hadde han ikke kunne skape det. Det er logisk.

Derfor beveger ikke Gud seg fysisk og er derfor uavhengig av tiden. Da er han nok kapabel til å f eks reise gjennom tid(?), ikke vet jeg.

For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager.

1 dag er som 1000 år og 1000 år er som en dag, og derfor skapte han jorden på hvor mange dager?

Hvor mange dager han brukte på å skape jorden er overhodet ikke poenget. Poenget er at han er uavhengig av dager og år.

Og det er vel ingen som påstår at Gud skrev Bibelen?

Lenke til kommentar
Gud er ikke fysisk i vår forstand, hvis ikke hadde han ikke kunne skape det. Det er logisk.

Hvofor skulle "han" ikke være fysisk?

Hvorfor er det mere logisk at "han" er en type tilstedeværelse ingen kan påvise eksisterer?

Solen er fysisk og alt liv er avhengig av energi fra solen for å leve. MAO solen har skapt alt liv.

Derfor beveger ikke Gud seg fysisk og er derfor uavhengig av tiden. Da er han nok kapabel til å f eks reise gjennom tid(?), ikke vet jeg.

Nei, ikke jeg heller :blush:

Om jeg har fest på Mars kan du nok si jeg er "utenfor tid" i den definasjon av jeg ikke er innenfor det området bevegelsen beregnes. Men igjen: mars har den samme bevegelsen som kalles tid, så uansett hvordan du vrir på det slipper du ikke unna tiden. Uansett: Drikker jeg på mars en kasse pils på 15min (i følge klokken) så har det gått 15min på jorden også.

Hvor mange dager han brukte på å skape jorden er overhodet ikke poenget. Poenget er at han er uavhengig av dager og år.

Jasså?

Trodde vi diskuterte at gud ikke skapte jorden på 6 dager, hvor av "gud er uavhengig av tid" var et argument for å støtte det opp.

"For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager."

Lenke til kommentar

Hvofor skulle "han" ikke være fysisk?

Hvorfor er det mere logisk at "han" er en type tilstedeværelse ingen kan påvise eksisterer?

Solen er fysisk og alt liv er avhengig av energi fra solen for å leve. MAO solen har skapt alt liv.

Fant en feil i påstanden din, alt liv er ikke avhengig av energi fra solen.

Han har skapt alt det fysiske, derfor kan ikke han være fysisk selv.

Nei, ikke jeg heller :blush:

Om jeg har fest på Mars kan du nok si jeg er "utenfor tid" i den definasjon av jeg ikke er innenfor det området bevegelsen beregnes. Men igjen: mars har den samme bevegelsen som kalles tid, så uansett hvordan du vrir på det slipper du ikke unna tiden. Uansett: Drikker jeg på mars en kasse pils på 15min (i følge klokken) så har det gått 15min på jorden også.

Hva har det med saken å gjøre? Gud er ikke fysisk, ergo han er ikke begrenset av fysikkens lover.

Jasså?

Trodde vi diskuterte at gud ikke skapte jorden på 6 dager, hvor av "gud er uavhengig av tid" var et argument for å støtte det opp.

"For Gud er 1 dag som 1000 år bl. a. Altså trenger ikke jorden å ha blitt skapt på 6 dager."

Hvor mange dager han brukte er ikke poenget i bibelen.

Lenke til kommentar

javel, kan du gi et eksempel?

Fordi?

Hva har det med saken å gjøre? Gud er ikke fysisk, ergo han er ikke begrenset av fysikkens lover.

Hæ?

Uansett om X ikke er fysisk og X ikke er begrenset av fysikkens lover og kanskje ikke eksisterer, vil fysikkens lover alltid være til stede. Du snakker bare fjas.

Hvor mange dager han brukte er ikke poenget i bibelen.

Er ikke godt å si hva du vektlegger i bibelen, men det er iallefall vesentlig for diskusjonen og for de religiøse som holder hviledagen/e hellig.

Uansett: Skapelsen i bibelen er feil uansett om du liker det eller ikke.

En annen ting er jo at bibelen sier ingenting om "gud" i skapelsen, men den kanaanittiske guden elohim.

http://www.scripture4all.org/OnlineInterli.../OTpdf/gen1.pdf

In the Levantine pantheon, the Elohim are the sons of El the Ancient of Days (Olam) assembled on the divine holy place, Mount Zephon (Jebel Aqra). This mountain, which lies in Syria, was regarded as a portal to its heavenly counterpart. The Elohim were originally ruled by El Elyon (God Most High), but He later hands His rule down to the god called Hadad who was known among the common people as "the master" ("Baal"). Assembled on the holy mountain of heaven and ruled by one, the pantheon (Elohim) acts as one. The enemy of the Elohim is Yam whom El also created.

According to the pantheon, known in Ugarit as 'ilhm (=Elohim) or the children of El (cf. the Biblical "sons of God"), supposedly obtained by Philo of Byblos from Sanchuniathon of Berythus (Beirut) the creator was known as Elion (Biblical El Elyon = God most High), who was the father of the divinities, and in the Greek sources he was married to Beruth (Beirut = the city). This marriage of the divinity with the city would seem to have Biblical parallels too with the stories of the link between Melkart and Tyre; Yahweh and Jerusalem; Chemosh and Moab; Tanit and Baal Hammon in Carthage. El Elyon is mentioned as 'God Most High' occurs in Genesis 14.18–19 as the God whose priest was Melchizedek king of Salem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Ok jeg kjøper den, men hvorfor måtte han da hvile på den 7. dagen? Hvis din gud står utenfor tid (slik du tolker det) så trengs det ikke tid for å slappe av?

Gud hvilte den 7. dagen i historien for å symbolisere at sabbaten skulle holdes som en hviledag. Det er enkelt og greit derfor de har implementert det i historien, det er jeg ganske overbevist om.

Så Bibelens innhold er en avspeiling av tankene og meningene til de som skrev den?

Var det ikke det jeg hadde en mistanke om hele tiden ...

Lenke til kommentar

javel, kan du gi et eksempel?

De har funnet liv på dybder ned til 8400 meter. Lys slipper igjennom cirka 1000.

Fordi?

Han skapte ikke alt det fysiske om han er fysisk selv, isåfall må han ha skapt seg selv.

En annen ting er jo at bibelen sier ingenting om "gud" i skapelsen, men den kanaanittiske guden elohim.

http://www.scripture4all.org/OnlineInterli.../OTpdf/gen1.pdf

De bruker bare et annet ord på Gud...

Elohim (אֱלוֹהִים , אלהים) er eit gamalt hebraisk ord for Gud, som vert brukt i jødedommen og kristendommen.

-wiki

Lenke til kommentar
De har funnet liv på dybder ned til 8400 meter. Lys slipper igjennom cirka 1000.

Joda, men nå snakker jeg om energi fra solen og ikke visuelt lys.

Hva tror du tempraturen på jorden har vært foruten solen?

Temperaturen på pluto (som er innenfor solsystemet) er ca -220 °C

Tror du disse har vært levedyktige under slike tempraturer?

Hva skulle de leve av? is?

Han skapte ikke alt det fysiske om han er fysisk selv, isåfall må han ha skapt seg selv.

Slutt å skap deg :D

De bruker bare et annet ord på Gud...

Elohim (אֱלוֹהִים , אלהים) er eit gamalt hebraisk ord for Gud, som vert brukt i jødedommen og kristendommen.

Nope, guden elohim eksisterte før hebreerne overtok deres skriftssystem og hebreerne tilba ikke denne guden før de erobret kanaan. Før den tid dyrker de bla javehe. At hebreerne har puttet flere guder under samme paraply og oversatt de som "forskjellige ord for gud" endrer ikke historien og røttene til disse hedenske gudene.

Antikkens Israels og Judeas historie

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaan

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Oida...

En liten lekkerbisken dette her..!

Få se...

Uten solen ville overflatetemperaturen på jorden være circa minus to hundre og sytti grader...

Jordens kjerne ville også vært frossen, og det ville ikke fantes noen form for gass på jorden da alle gasser jeg vet om er blitt flytende og "frossne" ved -270 grader.

(Akkurat som noen typer metall fryser ved +900 til +2000 grader og blir solide)

At jorden er dannet av avgasser som har blitt slynget ut fra solen er bare en ironisk dessert.

Jorden ville ikke eksistert uten solen, og livet på jorden er totalt avhengig av konstant energitilførsel fra solen.

Temperaturen på jorden synker med 1 grad i timen uten sollys, og ville nådd minus hundre grader innen 100 timer dersom solen "forsvant".

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Fy pokker hvor mye fakta en MÅ hoppe over som kristen/religiøs! Alt de har, og jeg mener ALT, er bygget opp på påstander og atter påstander... :no: Og alt som vi faktisk vet blir feiet under teppet av ENDA flere påstander som passer med påstandene de brukte fra før... Og som ikke dette er nok bruker de fraværet av bevis som et bevis...? :eek:

Å hjælp sier jeg, for hvor mye er det MULIG å lure seg selv til å tro på før det bare MÅ kræsje et eller annet sted... Eller er de utstyrt med en slags buffer som er alergisk mot logikk, kritisk tenkning og sannhet...? :( Jeg kan ikke fatte at ozi klarer å bøye alt dette, som er bygget opp på ren, skjær vissvass og totalt grunnløse påstander uten så mye som et eneste bevis, og jeg mener ikke et eneste bevis, for dette når vi faktisk har så mye viten som vi har i dag... Og hva pokker er vitsen med å stappe gud inn i alt når vi ikke har noen grunn til det? Ufattbart og dumt, skikkelig ubra dette her... :no: Klarer ikke å fatte den "kåtheten" de har etter å stappe gud inn i alt ting jeg....

Og Ozi, påstander uten bevis kan avfeies uten bevis også... men dette VET du jo... :)

Lenke til kommentar

Joda, men nå snakker jeg om energi fra solen og ikke visuelt lys.

Hva tror du tempraturen på jorden har vært foruten solen?

Temperaturen på pluto (som er innenfor solsystemet) er ca -220 °C

Tror du disse har vært levedyktige under slike tempraturer?

Hva skulle de leve av? is?

Vel, vannet rundt disse hydrotermiske ventilene er vel omtrent på 400 *c, så de hadde vel levd av det vannet.

Og for Guds skyld, Elohim er bare et ord for Gud, akkurat som Allah er det. Det har også litt med tekstenes opprinnelse spekuleres det i.

Du kommer bare med dumme konspirasjonsteorier.

Jorden ville ikke eksistert uten solen, og livet på jorden er totalt avhengig av konstant energitilførsel fra solen.

Temperaturen på jorden synker med 1 grad i timen uten sollys, og ville nådd minus hundre grader innen 100 timer dersom solen "forsvant".

Jeg tror livet rundt disse hydrotermiske ventilene hadde holdt seg i flere uker, om ikke måneder, om ikke år.

Hva snakker du om RWS?

Lenke til kommentar

Ekstremofiler er fiffige saker, spennede, ja, men har lite med debatten ellers å gjøre ;)

Det jeg er interessert i er en utførlig begrunnelse til Ozis påstander omkring at noe er uavhengig av tid, rom og materie, men likevel har mulighet for å påvirke dette.

Hvilke indikasjoner har en for dette?

Hvordan resonnerer du deg frem til dette?

Lenke til kommentar

I en datamaskin er alt styrt av 1ere og 0ere. Vi er uavhengige fra disse 1erne og 0erne, vi er ikke styrt av dem, og de har ingenting med vår opprinnelse å gjøre. Vi har "skapt" 1erne og 0erne. Alle datamaskiner drives av 1ere og 0ere, men slik er ikke vi begrenset. Vi kan for eksempel leve uavhengig.

Men vi har overhodet ikke noe problem med å modifisere og lage 1ere og 0ere som blir program.

Litt likt slik jeg ser for meg Gud og oss mennesker, vi er datakoder og han er mennesket.

Lenke til kommentar
I en datamaskin er alt styrt av 1ere og 0ere. Vi er uavhengige fra disse 1erne og 0erne, vi er ikke styrt av dem, og de har ingenting med vår opprinnelse å gjøre. Vi har "skapt" 1erne og 0erne. Alle datamaskiner drives av 1ere og 0ere, men slik er ikke vi begrenset. Vi kan for eksempel leve uavhengig.

Men vi har overhodet ikke noe problem med å modifisere og lage 1ere og 0ere som blir program.

Litt likt slik jeg ser for meg Gud og oss mennesker, vi er datakoder og han er mennesket.

Hva er så VITSEN med å se det sånn? Det er jo ingenting som indikerer at det finnes noen gud, så hva i all verden er vitsen? Hvorfor MÅ du dytte gud inn liksom...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...