Mr. Hermonella Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hei. Jeg kom til og tenke litt på jobben i dag om hvem som skapte gud, Noen som hvet? Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Blizzard. ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hei. Jeg kom til og tenke litt på jobben i dag om hvem som skapte gud, Noen som hvet? Hvem har innbilt deg at det finnes noen gud? Først må vi finne en FØR vi i det hele tatt kan begynne å gjette oss til hvem som har skapt gud... Begynner vi først sånn kan vi jo bare fortsette oppover og spørre hvem som skapte han som skapte gud? Og hvem skapte egentlig han som.... i det uendelige... Vi har ingen indikasjoner eller noe som helst om noen gud og HVIS vi skulle finne en, noe jeg betviler sterkt, så gjenstår det jo å se HVEM gud vi har funnet, ikke sant? Det er, når en tenker på det, VELDIG liten sjanse for at den guden vi finner skal være den kristne guden ihvertfall, for han har bare noe slikt som 0,006% andel når vi tar meg ALLE guder som vi vet at mennesker har tilbedt... Tar vi "bare" med alle som blir tilbedt i dag øker sjansen for den kristne guden til svimlende 0,6%.. Så la oss først se om vi finner noen gud før vi tar opp det spørsmålet, OK? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hei. Jeg kom til og tenke litt på jobben i dag om hvem som skapte gud, Noen som hvet? Enkelt. De som tror på dem, skapte myten om gud(er) akkurat som de som tror på spøkelserer, julenissen og annen overtro holder liv i dette. Vil du ha litteraturreferanser anbefaler jeg bøker som omhandler psykologi, evolusjonær psykologi, evolusjon og nevrologi f.eks det du finner av Steven Pinker, Gary Marcus, David J Linden, og Gary Marcus Høytsvevende utsagn som at gud(er) er "utenfor tid og rom" gir ingen svar men stiller tvert imot flere spørsmål, dette er dog et eksempel på typiske utsagn fra religiøse hvorav alle jeg har hørt til nå gir absolutt null mening. Fortsett og spør, det lureste du kan gjøre er å alltid spørre "hvorfor" aldri godta en påstand ukritisk og alltid kreve begrunnelser for svarene der du føler dette er påkrevd Lenke til kommentar
stigga Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Mennesket skapte gudene. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hvilke guder er det snakk om? Finnes mange historier om hvordan gudene ble til, liker spessielt den norrøne historien om urkua Auðumbla som slikker fram stamfaren til gudene. I gresk religion så er Gaia (jorden) noe av det første som dukker opp, ved jomfrufødsel blir himmelen til, Uranos, som igjen parrer seg med Gaia og slik blir titanene og gudene til. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hvem skapte gudene? De første menneskene med upåviselig ADHD Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom AD/HD og religion, snarere tvert imot. Uansett er det folket som skaper guder, de er uttrykk for at samfunnet tilber seg selv. Ta den kristne guden som symboliserer alt samfunnet som tilber ham anser for å være bra. Er det ikke påfallende hvordan vestlige verdier samsvarer med oppfattelsen av Gud? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 de er uttrykk for at samfunnet tilber seg selv.Må si jeg likte det sistatet her. Nei det er nok rimelig i mitt syn veldig menneskeskapt må jeg si. "MAN made GOD so that GOD could make man" Lenke til kommentar
Bikkebakke Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Sjølv trur eg ikkje på gudar, men det er jo litt morosamt å spørje dei som trur på gudar dette spørsmålet. For om det finnast gudar: det må jo ha vore noko før dei òg? Dei kan ikkje berre ha eksistert for evig tid? Noko må ha skapt dei òg, eller har dei berre oppstått? Det er slike spørsmål som gjer at folk blir gale her i verden. Dei varar evig, og ikkje minst: ingen veit svaret. Endret 27. april 2009 av Bikkebakke Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Behovet for at alt skal ha en begynnelse og en slutt er født i vestlige sinn. Kan virkelig ikke universet alltid ha eksistert? Lenke til kommentar
Bikkebakke Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det er det som er så morosamt: det er nettopp det det kan ha gjort. Ingen veit, men det er jo litt fjernt. Kan noko ha eksistert i evig tid? Da har det jo aldri starta..? Lenke til kommentar
thebull Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Region er en mental krykke. religion** Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Sjølv trur eg ikkje på gudar, men det er jo litt morosamt å spørje dei som trur på gudar dette spørsmålet. For om det finnast gudar: det må jo ha vore noko før dei òg? Dei kan ikkje berre ha eksistert for evig tid? Noko må ha skapt dei òg, eller har dei berre oppstått? Det er slike spørsmål som gjer at folk blir gale her i verden. Dei varar evig, og ikkje minst: ingen veit svaret. Slike spørsmål blir besvart i mange religioner, som jeg har nevnt tidligere. Finnes mange historier om hvordan guder blir skapt. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er faktisk et godt spørsmål. Svaret er at mennesket skapte gudene, og menneskene fikk det for seg at sine egne fantasifostre skapte dem for å lette samvittigheten til menneskene for å ikke ha noen skikkelige svar. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Det er vel ennå ikke demonstrert at noen har klart å skape gud, men det er flere grupperinger som hevder at de har patentet på det ... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvem skapte gudene? Hvilken guder ? Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hvem skapte gudene? Hvilken guder ? Allah, Gud, Buddah osv. Alle de forskjellige fantasifostrene som i bunn og grunn er helt like, men hater hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå