invalid_user Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hei, det er slik at jeg har 5 store og viktige innleveringer igjen i 5 fag på de to neste, og siste, ukene. Etter det vil det bli eksamenstid for meg som går VG3. Dette innebærer mye arbeid og stress, spesielt i russetia, så jeg må prioritere bort en av innleveringene, og jeg tenkte å ta norsk, fordi det er umulig for meg å vippe opp. Problemet er at norsklæreren har tidligere skrevet at man får 1 og anmerkning hvis man ikke leverer inn en stil, men samtidig har jeg hørt at dette ikke er lov og at de ikke kan gjøre annet enn å skrive "ikke vurdert" (da har jeg nok vurderingssituasjoner til at hun må gi meg 4). Så hva er den offisielle regelen? Har de lov å gi meg stryk hvis jeg ikke leverer inn en oppgave? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 De har selvfølgelig lov til å gi deg stryk på den oppgaven hvis du ikke leverer. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med norsklæreren og prestenere situasjonen. Kanskje kan du få til en avtale om at oppgaven kan leveres i noe redusert versjon? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Det er selvfølgelig ikke lov til å vurdere en oppgave som aldri er levert, Fredrikern. Noe som ikke er levert inn kan ikke vurderes, det sier seg selv. Å sette en karakter er å vurdere en oppgave, og det kan ikke læreren gjøre hvis han/hun/hin ikke har lest oppgaven. Men det er ikke fritt fram å ikke levere tekster. Karakteren 1 betyr "denne oppgaven viser lite eller ingen måloppnåelse", altså at eleven har vist at han/hun/hin ikke har lært noe i det hele tatt. Når du derimot ikke leverer, har du heller ikke vist at du har lært noe, men det betyr ikke at du ikke har lært noe. Det er en vesentlig forskjell! Det er på en måte forskjellen på - å vise at du ikke kan noe og - å ikke vise at du kan noe Læreren vil altså mangle vurderinsgrunnlag hvis du ikke leverer en oppgave. Dette _kan_ være veldig dumt, spesielt hvis det er sentrale deler av kompetansemålene i læreplanen. Og da er det vanskelig for læreren din å sette en karakter på måloppnåelsen din i alt. Men jeg ser du går i tredjeklasse, og norsk er et fag hvor læreren skal sette karakter på ting du har brukt tre år på å lære. Dette høres ut som en innlevering hvor folk som vipper mellom to karakterer får en sjanse til å vise at de kan bedre. Det burde altså ikke være en krise for deg hvis læreren din, etter tre år, er ganske trygg på hvilken karakter du ligger på. Snakk med læreren din, du. Hvis dette er din eneste måte å vise kompetanse på et punkt i læreplanen, er det dumt av deg å la være, for da kan ikke læreren vurdere deg til noe karakternivå på det, og da sliter læreren med å sette karakter på deg til slutt. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Fint skrevet, Yoshi! Jeg tar selvkritikk på formuleringen rundt stryk/ikke vurdering. Det er helt klart riktig at en individuell innlevering ikke skal trekke ned karakteren i seg selv, men i praksis vil det jo føre til et lavere standpunkt i faget. Mange lærere ser ofte også på de siste kompetansetestene som viktigst, selv om dette nok ikke alltid er helt etter reglene. Til trådstarter: Bare det å ha dialog om oppgaven gir et positivt inntrykk hos læreren. Det viser interesse for faget, og kan bidra til at læreren velger å se på denne innleveringen som mindre representativ for ditt faglige ståsted. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Prioritér skole over russefyll, du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå