Little_Beetle Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Skal kjøpe meg speilrefleks, men er i tvil om hva jeg skal velge. Skal også kanskje begynne på fotoskole, og da er det jo en fordel å ha et kamera som oppfyller visse krav. Har selvfølgelig sett litt på alt egentlig, og kommet frem til at EOS har et godt rykte (det er også noe jeg har prøvd selv) og nikon. Av EOS har jeg sett litt på 450D, 500D og 40D. Av nikon er jeg litt mer usikker på hva jeg burde velge, men i samme prisklasse som de nevnte av EOS. Hva er forresten hoved forskjellene mellom 450D og 500D? Bortsett fra pris. Og er egentlig 40D en god konkurent med de to andre? På forhånd takk! PS: Er fersk med dette (som dere kanskje skjønner), så er her for å lære. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Har du lest Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks? Og Akam's anbefalinger? I tillegg anbefaler jeg å sjekke hva skolen(e) du søker på anbefaler / krever. Lenke til kommentar
Little_Beetle Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Har du lest Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks? Og Akam's anbefalinger? I tillegg anbefaler jeg å sjekke hva skolen(e) du søker på anbefaler / krever. Fant den Guiden først nå. Var mye nyttig og interessant lesning! Så på en skole (husker ikke hvilken) og de hadde som krav 40D/80D om jeg ikke tar helt feil. Men er 500D i den kategorien..? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 500D er en oppgradering av 450D, og 50D er en oppgradering av 40D. Så igrunn er de vel ikke regnet som i samme klasse. 500D ligger ca i midten av begynnermodellen (mer er vel regnet som en nybegynnermodell) og de semiproffe kameraene. De vil vel at du skal ha et semiprofft kamera. 500D har video blant annet, dog noe amputert.. Her er forskjellene mellom 450D og 500D: http://www.dpreview.com/previews/canoneos500d/page2.asp Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Så på en skole (husker ikke hvilken) og de hadde som krav 40D/80D om jeg ikke tar helt feil. Men er 500D i den kategorien..? Alle speilreflekskameraer er gode nok. Noen skoler har objektiver til utlån. Undersøk om din skole har det. Hvilke fatning bruker de, og hvilke brennvidder har de? -Og kjøp kamera deretter. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Når det er fotoskole det er snakk om holder ikke "alle kameraer er gode nok".. Det er store forskjeller mellom feks 1000D og 5D.. Ut i fra tipset vil jeg anta at han skal ha et Nikon eller Canon, noe som ikke er dumt i seg selv. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er ikke alle kameraer som har f.eks. 'spot metering', og typiske nybegynnermodeller kan nok mangle funksjoner det forventes at man har på kameraet. Er nok en viss grunn til at de anbefaler et entusiast/semipro-kamera, men det typiske megapikselkravet er litt mer håpløst. Ellers er det å følge skolens kamerasystem en god ide, men det bør jo så klart vurderes sammen med hvordan en selv liker kameraet. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Er nok en viss grunn til at de anbefaler et entusiast/semipro-kamera, Jeg tror, med en god mangel på respekt for kravets utforming, at kravet er satt av hensyn til skolen, og ikke til studentens læremulighet. Hvis det siste var utgangspunktet kunne de formulert kravet som 1) ... 2) ... 3) spotmåling 4) ... Men, det er en helt annen tråd Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hei, Når du skal på fotoskole, så synes jeg kameraet skal ha 1. Mer enn 5 fokuspunkter - gjør livet enklere i endel situasjoner når du skal ha noe annet en sentrerte komposisjoner og folk beveger litt på seg.. 2. Live view - fin-fint for finfotografering, kontrollen på fokus blir overlegen. 3. To hjul og eksterne knapper for de viktigste funksjonene. Du vil forstå hvorfor dette er fint i løpet av noen måneder.. 4. En stor, lys søker. Dette burde være selvforklarende.. 5. Spot metering. Dette hjelper godt i vanskelige lysforhold. 6. Ekstern blitzkontakt eller trådløs blitzstyring gjør livet enklere i studio etc. Så gjelder det bare å sjekke om 450D og/eller 500D møter disse kravene.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Alternativene du bør kikke på, etter min mening, er Nikon D90, D300 eller D700 (D700 evt brukt, alle har alt jpsalvesen setter som kriterier) eller Canon 40D/50D eller en brukt 5D. Sistnevnte har ikke liveview, men er et svært godt kamera likevel, meget godt egnet til skolebruk på fotoskoler. Alle mer profesjonelle modeller egner seg selvfølgelig også, men er ikke nødvendig for fullt utbytte. Dersom du er på stramt budsjett, melder en brukt 5D, 40D eller D90 seg som gode valg. Jeg tror muligens jeg ville valgt 5D, da jeg liker uttrykket fullformatkameraer gir. Det betyr ikke at det er det riktige valget for deg, spørs også om du liker tele eller vidvinkel best etc. D90 er nok det svakeste valget rent teknisk, men er et svært godt kamera som kan gi deg bøtter og spann med fotoglede... Lenke til kommentar
Little_Beetle Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Takk for svar godtfolk! En bra liste å gå ut ifra, jpsalvesen. Fint å vite hva man skal se etter punkt for punkt! Jeg skal ta råde om å se etter noe brukt. Trur det kan være en idé, da jeg har et litt stramt budsjett. Og så er det jo litt surt å bruke en masse penger for å fylle kriterier og krav jeg kanskje egentlig ikke trenger. Liker 40D og 450D veldig godt. Relativt rimelige, og vet sånn høvelig hva jeg får. Skal se litt nermere på de Nikon-forslagene også. Når det kommer til det med skole, om jeg skulle være så heldig, er det da ett alternativ (Nikon eller Canon) som er bedre enn det andre? Da tenker jeg på om Nikon eller Canon er mer brukt av/på skoler? Lenke til kommentar
Little_Beetle Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Forresten. Burde jeg kjøpe objektiv med bildestabilisering? Eller har jeg egentlig bruk for det som nyfrelst amatør av første klasse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå