V5R1X Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg foreslår at det blir legers jobb å bestemme hva og hvor mye man skal/kan spise. Mat får man kjøpe i vanlige butikker ved fremvisning av resept. Endret 25. april 2009 av J-Core Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er det på tide å sulte feite mennesker til de blir tynne?De bruker mer bil, spiser mer mat, oftere syke. Hvor lenge skal vi slanke og pene tolerere dette. http://www.side2.no/helse/article2608890.ece lo når jeg så denne posten.. Er selv overvektig, er 28 år og uten bil, går til jobb hver dag og har ikke vært syk en dag enda de siste 2 årene selv om jeg jobber på natt. Hvordan har det seg at når de tjukke blir syk så blir det mer global oppvarming? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er det på tide å sulte feite mennesker til de blir tynne?De bruker mer bil, spiser mer mat, oftere syke. Hvor lenge skal vi slanke og pene tolerere dette. http://www.side2.no/helse/article2608890.ece lo når jeg så denne posten.. Er selv overvektig, er 28 år og uten bil, går til jobb hver dag og har ikke vært syk en dag enda de siste 2 årene selv om jeg jobber på natt. Hvordan har det seg at når de tjukke blir syk så blir det mer global oppvarming? Du spiser for mye og særlig kjøtt. Det krever mye se-o-to å lage. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Det er liten sammenheng i hvor mye du spiser og vekten din. Så å bare skylle på dette er en usaklig påstand. Selv har jeg noen kilo for mye, går til jobb og inntar ikke mer en normal mengde mat (eksempelvis i forhold til slankere kamerater). Jeg må bli flinkere til å trene mer gjevnlig, men ser ikke at det argumentet gjør at jeg er en klimatrussel. Når det er sagt er litt mobbing bare positivt. Har selv kamerater som mobber litt, og selv om jeg ikke tar meg nær av det i situasjonen, er det noe å fundere på - som resulterer i mer trening på sikt. Endret 25. april 2009 av HenHau Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Poteter er ikke sunt .Jo. Poenget er å ikke gafle seg i for mye poteter, saus og annen mat, slik at man øker vekten, og dermed trenger enda mer. Endret 25. april 2009 av Jassogitt Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Hvis du spiser flere burgere i uka BØR du kanskje kutte ned med minst 1. Burgere er ikke nødvendigvis usunne. Skikkelig burgerkjøtt er 100% kvernet kjøtt, hvilket ikke er så usunt at det gjør noe, i tillegg så har man masse rå grønnsaker. Om man begrenser mengden dressing,ikke legger til ost og bacon, og bruker f.eks grovt brød fremfor loffbrød, så er burger absolutt ikke det værste du kan ha i deg. Men om du legger til frityrstekt chips og slikt søppel, DA blir det fort på den negative siden av vektskåla. Det er ingen sammenheng i hvor mye du spiser og vekten din. Selvsagt er det en sammenheng, men det er ikke kun inntaket av mat som avgjør vekten din nei, det er helt riktig. Men har du overskudd av kcal, altså at du inntar flere kalorier enn du forbruker, så omdannes dette til fett i kroppen din, dette er veldig enkel fysikk, biologi eller kjemi. (kall det hva du vil.) Dette er en usaklig påstand. Selv har jeg noen kilo for mye, går til jobb og inntar ikke mer en normal mengde mat (eksempelvis i forhold til veltrente kamerater). Det er ikke usaklig, det som er usaklig er at du ikke forstår at du inntar mer enn normal mengde mat, om du inntar like mye mat som dine veltrente kamerater. Dine veltrente kamerater har et høyere behov for kalorier, proteiner og slikt, nettopp fordi at de trener. Dette er ikke ment som å være jævlig, men slik er faktisk realiteten og jeg liker å forholde meg til virkeligheten. Jeg har selv litt større mage enn det jeg skulle ønske, nå i det siste har jeg begynt å ta konsekvensen av det. Jeg har begynt med noen joggeturer, noen push-ups og litt krønsj på magen, men i tillegg så har jeg vært nødt til å legge om kostholdet mitt litt. Spise litt sunnere. Nå er det ikke søppel til lunsj, slik det var før, salat til lunsj, litt yoghurt, blåbær, rosiner og havregryn eller firkorn til frokost. Grønnsaker i fleng til middag, pluss litt mindre fet mat. Jeg håper at dette skal hjelpe etter en stund, men jeg føler meg allerede mye bedre, og det bare etter litt over en uke og ikke så veldig mange økter. Anbefaler alle som tror at inntak av mat ikke har noe å si, å prøve i noen uker å legge om kostholdet sitt litt, spise mer salat og slikt, og ikke minst - spise litt mindre enn det dere pleier, pluss spise 4 måltider om dagen. Dere kommer til å merke forskjellen selv. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Det er snakk om flere deler som tilsammen utgjør problemet. Jeg er ikke ute etter å ta mennesker men å gjøre folk oppmerksom på at mat og spesielt farlig mat er med på å øke den globale oppvarmingen. 1. Hvor mye man spiser, hvis man spiser mye så krever mer landbruk, mer transport, osv 2. Den energi som kreves for å lage 1 kg kjøtt, så trenger man kun 10% av den samme energien for å lage like næringnyttig grønnsaker. Dvs spis mest mulig grønnsaker og spis så mye som du trenger og ikke noe mer. Endret 25. april 2009 av Blåbær Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Jeg har alltid vært slank og elegant men de siste årene merker jeg at feit mat legger seg rundt magen likevel, derfor tørr jeg ikke spise alt jeg har lyst på lenger. av frykt for å få bilringer på tynn kropp Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Er det på tide å sulte feite mennesker til de blir tynne?De bruker mer bil, spiser mer mat, oftere syke. Hvor lenge skal vi slanke og pene tolerere dette. http://www.side2.no/helse/article2608890.ece lo når jeg så denne posten.. Er selv overvektig, er 28 år og uten bil, går til jobb hver dag og har ikke vært syk en dag enda de siste 2 årene selv om jeg jobber på natt. Hvordan har det seg at når de tjukke blir syk så blir det mer global oppvarming? Du spiser for mye og særlig kjøtt. Det krever mye se-o-to å lage. nei egentlig ikke, hoved grunnen til at jeg er overvektig er at jeg drikker ALT for mye brus, spesielt cola. Samboren min er vegis så vil ikke tro at jeg spiser noe mer kjøtt en de "normale" siden jeg blir litt påvirket av henne. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 @NikkaYoichi: Jeg fikk a-ha opplevelsen min for en liten stund siden, da synes jeg at jeg hadde noen kilo ekstra. Det er ikke så gale at jeg har et helseproblem, men jeg er selv missfornøyd med hvordan jeg ser ut. Så jeg har endret kostholdet drastisk. Mitt hovedproblem, slik jeg ser det, er at jeg ikke trener nok, og det jobber jeg med. "Veltrent" var en overdrivelse. Slankere er vel heller realiteten. Og de eter mer usundt enn jeg noensinne har gjort, så at de forbrenner mer enn meg er jo ikke til å feie under en kam. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Da var denne tråden slanket med hele "10" innlegg. Vi oppfordrer vitterlig ikke mennesker til selvmord på forumet, ei heller mobber vi mennesker som er overvektige. . Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil forandre personers meninger dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 [...]Det er ikke usaklig, det som er usaklig er at du ikke forstår at du inntar mer enn normal mengde mat, om du inntar like mye mat som dine veltrente kamerater. Dine veltrente kamerater har et høyere behov for kalorier, proteiner og slikt, nettopp fordi at de trener[...] Joda, iforhold til individuell sunnhet er det hekt riktig. Snakker man derimot om global oppvarming, ja da driter atmosfæren i om du eter "for mye" fordi du bygger muskler, jogger mye eller om det bare er fordi du er en lat slask. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Du spiser for mye og særlig kjøtt. Det krever mye se-o-to å lage. Dette er så pisspreik, og det vet du! Mange spiser normalt, men legger likevel på seg eller går ikke noe ned i vekt. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Du spiser for mye og særlig kjøtt. Det krever mye se-o-to å lage. Dette er så pisspreik, og det vet du! Mange spiser normalt, men legger likevel på seg eller går ikke noe ned i vekt. Klassisk dårlig unnskyldning. Ekstremt få har genetiske grunner til overvekt og det vet du også godt. Genetikken har ikke endret seg på 70 år. Og for 70 år siden var omtrent ingen overvektige i USA. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Og med den begrunnelsen så skulle man ved å spise normalt, bare øke i vekt til man dør. Ser ikke mange eldre på 200kg, men mulig jeg må speide mer. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Hehe, at tilstandene var helt annerledes tilbake i tid opphever egentlig sykdomsargumentet ganske kraftig. Jada, noen lider nok under dårlig genetikk, men langt i fra så mange som det forfektes. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Og med den begrunnelsen så skulle man ved å spise normalt, bare øke i vekt til man dør. Ser ikke mange eldre på 200kg, men mulig jeg må speide mer. Folk har forskjellig forbrenning og er i forskjellig fysisk aktivitet. Er de som er i mindre fysisk aktivitet, en større fare for den globale oppvarmingen enn en som er på treningsstudio hele tiden. La oss si at den personen som er på treningsstudioet kjører mer bil og tar mer fly enn den personen som er i mindre fysisk form. La oss si at personen som er i mindre fysisk form går til jobben, den andre kjører. La oss si at den mer trente personen inntar mer og mer usunn mat fordi vedkommende kan forbrenne mer. Det kan regel og rett gå på latskap hos den mindre trente personen. Peronen som er i mindre fysisk form kam ligge langstrakt på en sofa, mens den trente personen tar sin joggetur om kvelden. Det er en heftig gråsone i denne diskusjonen. Men at det gjennomsnittelig er fakta for de som er helseskadelig syke, er nok en realitet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Leser du ikke hva jeg har skrevet, poengene mine er, spis mindre og spis bedre. Ikke at du skal til treningsstudio eller alt det andre. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Blåbær: Husker du nevnte dette i mote og velvære også. Har du vært tjukk en gang i tiden og slanket deg? Siden du hele tiden skal få frem at tynne er så mye bedre. Jeg bryr meg egentlig ikke om folk er tjukke eller tynne. Selv har jeg normal BMI, bruker 30-32 i waist og er normalvektig. Holder meg i form siden jeg liker det, med tennis og studio. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå