Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC booter ikke fra XP CD

Anbefalte innlegg

Jeg skal fikse datamaskinen til sjefen (en fem år gammel hjemmebygget gammel dritt). Og jeg kommer ikke veldig langt når jeg ikke kan installere XP fra XP, den gikk i loop når det var igjen 37 min av installasjonen, ikke boote XP lenger (bluescreen når den loader), ikke boote fra CD rom, hverken resete bios eller bytte av cd-rom har fungert. Jeg satte harddisken i en annen maskin, og fikk installert og startet XP fra harddisken, så det virker ikke som om harddisken er problemet.

Noen forslag til hva som kan være galt, og ting jeg burde prøve for å fikse det?

Maskinen har et Abit NF7-S hovedkort

Endret av Deem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Memtest kjørte av en eller annen grunn fra IDE cd-rom, jeg prøvde med min egen SATA dvd-rom og nå får jeg startet XP installasjonen. Men når installasjonen er nesten ferdig lastet og det står launching windows setup (eller noe i den duren), kommer bluescreen med denne beskjeden opp:

*** Stop: 0x0000007B (0xF7C7A524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Endret av Deem
Lenke til kommentar

Du installerte OS-et på en harddisk når den stod inne i en annen maskin med annen hardware? Det fungerer i så fall svært dårlig. Under installasjonen av XP installerer den og registrerer den hvilke drivere som passer best til maskinvaren din, altså den maskinen den står i når den blir installert.Det er en dårlig løsning for å installere OS, med mindre du bruker Acronis eller lignende som mellomstasjon.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar
Du installerte OS-et på en harddisk når den stod inne i en annen maskin med annen hardware? Det fungerer i så fall svært dårlig. Under installasjonen av XP installerer den og registrerer den hvilke drivere som passer best til maskinvaren din, altså den maskinen den står i når den blir installert.Det er en dårlig løsning for å installere OS, med mindre du bruker Acronis eller lignende som mellomstasjon.

Hva med å lese tråden før man svarer? :)

Jeg har opplevd at enkelte kombinasjoner av harddisker og windows xp kan få maskiner til å slite noe enormt med å starte fra cd. En løsning (om du har s-ata disk) er å dra ut ledningen før du starter, og dytte den inn i det "Press any key to start from cd" kommer opp på skjermen samtidig som du trykker enter. Klønete? Ja. Funker? I noen tilfeller.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hva med å heller lese det jeg skriver før du svarer? :)

Jeg spør om det er dette han har gjort:

Jeg satte harddisken i en annen maskin, og fikk installert og startet XP fra harddisken, så det virker ikke som om harddisken er problemet.

Jeg sier ikke at han har forsøkt å boote på dette OS-et, jeg sier bare at det i så fall er en dårlig idé.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Hva med å heller lese det jeg skriver før du svarer? :)

Jeg spør om det er dette han har gjort:

Og siden du spør om det har du ikke lest tråden.

Han har et problem, pcen hans nekter å starte fra windows cden, og de gangene den gjør det så får han bluescreen under installasjon. Så kan du gi forslag derfra. Han testet den i en annen pc og prøvde å installere windows på den pcen på den harddisken, og det gikk fint, altså er harddisken antakeligvis ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...