OyvindN Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Problemstilling: Hvordan smelter jeg sammen disse to spørringene: (eventuelt spør på en annen måte) SELECT * FROM item WHERE title LIKE 'gladiator%' SELECT * FROM item WHERE title LIKE '%gladiator%' slik at jeg får følgende resultat: Gladiator (2000) Demetrius And The Gladiators (1954) Elysium (Gladiator) - Lisa Gerrard (2002) Funky Soul - Batiste, David & The Gladiators (2005) Funky Soul, Pt. 1 - David Batiste and the Gladiators (2003) Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Problemstilling: Hvordan smelter jeg sammen disse to spørringene: (eventuelt spør på en annen måte) SELECT * FROM item WHERE title LIKE 'gladiator%' SELECT * FROM item WHERE title LIKE '%gladiator%' Alle som matcher den første vil også matche den andre, så du kan jo bare bruke den andre? Lenke til kommentar
OyvindN Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Alle som matcher den første vil også matche den andre, så du kan jo bare bruke den andre? Jo det hadde vært idéelt, men jeg vil ha 'Gladiator' først på lista, dvs ORDER BY title. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 kva med å bruker lowercase på alt du finner? Om du ønsker Gladiator først på lista så må du opprette ein ekstra kolonne som spesifiserer ønskelig rekkefølgje. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hva med å sortere på posisjonen til første forekomst av order gladiator? SELECT * FROM item WHERE title LIKE '%gladiator%' order by instr(title,'gladiator') Har du forresten vurder fulltekst søk? Lenke til kommentar
OyvindN Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Ja dette funket fint takk. Ja, men må lese mer om det før jeg setter i gang. Hva med å sortere på posisjonen til første forekomst av order gladiator? SELECT * FROM item WHERE title LIKE '%gladiator%' order by instr(title,'gladiator') Har du forresten vurder fulltekst søk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå