Stig Norheim Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hvilket program kan sende 16:9 format (widescreen) tilbake til DV kameraet? Jeg har Studio8 og der går det ikke. Jeg vet det går greit i Premier, men er på jakt etter en enklere løsning til jobben. Der brukerterskelen ikke er så høy. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Hvilket program kan sende 16:9 format (widescreen) tilbake til DV kameraet? Jeg har Studio8 og der går det ikke. Jeg vet det går greit i Premier, men er på jakt etter en enklere løsning til jobben. Der brukerterskelen ikke er så høy. Har du After Effects? Konverter hele prosjektet fra Studio 8 som en .avi fil i full kvalitet, hent den inn i After Effects og crop .avi filen til widescreen. Eksporter filen tilbake til Studio 8 som en .avi fil igjen. Hvis du er plaget av interlace (streker i bildet når du ser det i Studio 8 ), kan du redusere det med ett valg i "Effects" menyen i After Effects (tror det heter reduce interlace eller noe sånt). For å fjerne striper under og over widescreen kan du maskere med en enkel fil laget i ett vanlig bildebehandlingsprogram. Skriv en melding her hvis du vil ha mer informasjon (dvs. hvis du har After Effects). Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Mulig du får det til å funke i Windows Movie Maker (last ned siste versjon med windows update) Lenke til kommentar
Sondregutt Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Er det ikke et annet program på markedet som kan gjøre alt fra å ta inn filmen fra DV kameraet i 16:9 format, redigere filmen, og deretter sende tilbake til kameraet i 16:9 format? Hadde vært greit å slippe å bruke mer enn et program...... Dvs. Kunne gjøre hele jobben slik du kan i Premier, men der programmet er mindre komplekst. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Er det ikke et annet program på markedet som kan gjøre alt fra å ta inn filmen fra DV kameraet i 16:9 format, redigere filmen, og deretter sende tilbake til kameraet i 16:9 format? Hadde vært greit å slippe å bruke mer enn et program......Dvs. Kunne gjøre hele jobben slik du kan i Premier, men der programmet er mindre komplekst. Premiere er enkelt nok det, så fort du har lært å bruke det. Det krever bare litt mer innsats. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 ja, premiere er enklere å lære seg enn det aller meste. du kommer til å ta det fort. Om du sammenligner med photoshop, vil jeg si at premiere egentlig er lettere å lære. Lenke til kommentar
Sondregutt Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Ok, får vel bare hive meg på Premier da. :-) Photoshop er jo greit nok å bruke, og om Premier er av samme kaliber, så bør vel det gå greit. Takk for hjelpen! :-) Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Hvilket program kan sende 16:9 format (widescreen) tilbake til DV kameraet? Jeg har Studio8 og der går det ikke. Jeg vet det går greit i Premier, men er på jakt etter en enklere løsning til jobben. Der brukerterskelen ikke er så høy. Det går an om råmaterialet er filmet i 16:9; vet ikke om Studio kan trikses mtp hva den oppfatter som widescreen eller standardformat. Men det går an altså, fattern bruker det programmet (jeg bruker Premiere) og det er aldri noe trøbbel med 16:9 sakene hans. Lenke til kommentar
Sondregutt Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Studio gjør ingen ting med det formatet den mottar fra kameraet. Dvs. at 16:9 inn blir 16:9 ut. Men om du legger inn tekst, overganger e.l. så skrives det fra Studio i 4:3 format. Og når jeg da spiller tape/DVD av på videscreen fjernsynet mitt, så justeres bilde mellom 16:9 og 4:3 hver gang det kommer noe tekst e.l. som jeg har langt inn på filmen. Og nei, jeg klarer ikke låse fjernsynet til ikke å hoppe mellom modusene! Fjernsynet er forrøvrig et Sony Vega DS 60 widescrreen (32") om noen har en smart løsning på hvordan du kan låse det i feks. 16:9 modus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå