Rata101 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det er fullt mulig å benytte populasjonskontroll effektivt i hele verden. Det er fullt mulig, men det krever litt innsats. For eksempel blir Iran regnet som et foregangsland når det gjelder familieplanlegging. Der er befolkningsøkningen på bare 0.883% (kilde: CIA - World Factbook) Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Blir nok romstasjoner og undervannsstasjoner når man er på kanten av befolkningsveksten. Tror jeg hvertfall Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det er fullt mulig å benytte populasjonskontroll effektivt i hele verden. Det er fullt mulig, men det krever litt innsats. For eksempel blir Iran regnet som et foregangsland når det gjelder familieplanlegging. Der er befolkningsøkningen på bare 0.883% (kilde: CIA - World Factbook) Hvorfor redusere befolkningsveksten ? Dagens Iran er ikke et foregangsland i noe som helst. Iran > http://www.farahpahlavi.org/ Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hvorfor redusere befolkningsveksten? Fordi vi har en befolkningsvekst som tilsier at vi ikke har nok ressurser til å opprettholde jordas befolkning etter en viss tid. Det betyr at vi må foreta preventive tiltak i forkant for å unngå humanitære katastrofer senere. Hva er dine argumenter for økt befolkningsvekst? Hvorfor mener du at familieplanleggingen i Iran ikke er verdt å notere seg? Hvis det er noe du ønsker å gjøre meg oppmerksom på, så hjelper det om du poengerer hvorfor istedenfor å bare linke til en webside. "The Islamic Republic of Iran has a comprehensive and effective program of family planning. While Iran's population grew at a rate of more than 3%/year between 1956 and 1986, the growth rate began to decline in the late 1980s and early 1990s after the government initiated a major population control program. By 2007 the growth rate had declined to 0.7 percent per year, with a birth rate of 17 per 1,000 persons and a death rate of 6 per 1,000. Reports by the UN show birth control policies in Iran to be effective with the country topping the list of greatest fertility decreases. UN's Population Division of the Department of Economic and Social Affairs says that between 1975 and 1980, the total fertility number was 6.5. The projected level for Iran's 2005 to 2010 birth rate is fewer than two." Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Family_planning_in_Iran Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Befolkningen vil stabilisere seg rundt 11mrd har jeg hørt en eller annen plass. Har dessverre ingen kilder, men det virker ikke usannsynlig at det først vil gå over 11 for så å synke igjen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Befolkningen vil stabilisere seg rundt 11mrd har jeg hørt en eller annen plass. Har dessverre ingen kilder, men det virker ikke usannsynlig at det først vil gå over 11 for så å synke igjen. Høres helt ulogisk ut. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 vi kan jo ta en titt på biologien. Det er mulig det rett og slett er snakk om ett massivt lemen-menneske år . mener at naturen vil uannsett sørge for at befolkningen blir balansert på en eller annen måte. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 vi kan jo ta en titt på biologien. Det er mulig det rett og slett er snakk om ett massivt lemen-menneske år . mener at naturen vil uannsett sørge for at befolkningen blir balansert på en eller annen måte. Ja, hvis befolkningsveksten er et problem for naturen. Men er den det ? Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Befolkningen vil stabilisere seg rundt 11mrd har jeg hørt en eller annen plass. Har dessverre ingen kilder, men det virker ikke usannsynlig at det først vil gå over 11 for så å synke igjen. Høres helt ulogisk ut. Hvis antallet fattige på jorden blir så høyt må det vel en eller annen gang skje noe som får antallet ned igjen. Med så mange mennesker, vil vel matpriser bli høye, og da vil vel mennesker uten mat slite mer enn nå. Eller? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Et tiltak er å gi kvinner i fattige land en utdannelse. Da vil vi utsette en fødsel med 10 år. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Utdannelse er helt klart sterkt forbundet med antall barn. Edit: ikke bare formell utdannelse, men også kunnskap om sex og prevensjon. Endret 22. april 2009 av Rata101 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Befolkningen vil stabilisere seg rundt 11mrd har jeg hørt en eller annen plass. Har dessverre ingen kilder, men det virker ikke usannsynlig at det først vil gå over 11 for så å synke igjen. Høres helt ulogisk ut. Hvis antallet fattige på jorden blir så høyt må det vel en eller annen gang skje noe som får antallet ned igjen. Med så mange mennesker, vil vel matpriser bli høye, og da vil vel mennesker uten mat slite mer enn nå. Eller? Kanskje det blir mindre av de rike Verdens 5 rikeste menn eier mer en verdens 500 000 000 fattigste tilsammen. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Jojo, men de rike har jo rå til mat og slikt, mens det er akkurat det fattige ikke har. Derfor bør det vel går aller hardest ut over folk med dårlig rå? Lenke til kommentar
Colb Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Den kurven som viste utviklingen i I-land og U-land fasinerte meg hvis den er sann. kommer til å gå dårligere og dårligere med U-land ja. hvordan kan vi egentlig hjelpe? Det har jo blitt gjort en masser av forsøk på å lære u-land kulti (er det riktig flertall? eller kulturer?) om prevansjon, men det jeg har hørt (fra noe som jeg på ingen måte kan kalle sikre kilder) er at man flere steder tror man kan bli kvitt aids ved å ha sex med en jomfru. noe som jo hadde blitt ungått ved utdannelse. noen andre forslag til hva man kan gjøre? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Men de fattige er selv skyld i ulykken dersom de ikke klarer å skaffe mat. Det er de fattige som får flest unger, og det er på grunn av overbefolkningen at mange sulter. Hvis færre blir født vil færre sulte. De fattige sulter fordi de fattige formerer seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Blir nok romstasjoner og undervannsstasjoner når man er på kanten av befolkningsveksten. Tror jeg hvertfall Vi har mer enn nok av plass, det er ressurser og slikt som er problemet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Blir nok romstasjoner og undervannsstasjoner når man er på kanten av befolkningsveksten. Tror jeg hvertfall Vi har mer enn nok av plass, det er ressurser og slikt som er problemet. I så fall synd at vi ikke kan spise jern, for det har vi jo nok av.... Er ikke 64% av jorden jern? Sånn omtrent? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 I dagens samfunn? Neppe. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Befolkningsveksten vil ende når man finner opp noe som lar mennesker leve ca evig. Da kan man ikke lenger føde barn, for det vil ikke bli bærekraftig, så da vil det bli ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå