Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av førstebil, einaste som er bestemt: Audi eller BMW


Nutjob

Anbefalte innlegg

Hei! Skal no til sommaren kjøpa meg førstebil ettersom eg skal ta lappen(forhåpentligvis) like etter bursdagen min, 29.august. Har gått litt i svimeland mellom BMW og Audi, favoritten er Audi men ser til dags dato på begge merker. Har ein crush for A4 8E. Synes utseende på denna er fantastisk, og med eitt par endringar vil bli fantastisk good :) Men har sett rundt og du finn sjelden Audi A4 av denne modellen som har ein normal kilometerstand. Kor høgt kan eg tillate meg å gå når det gjelder kilometerstand på A4 av 8E typen 2002mod. sirka? Og kor stort er potensiale for pruting no når finanskrisa er her? Ein bil til for eksempel 125 000, mulig å prute ned til 110 000 osv.? Kan sette opp kriteria som min mor meinte var must, så tar eg med nokon kriteriar eg set høgt, så kanskje det er mulighet for at folk som har litt peiling på det med kjøp av bruktbil kan komme med nokre lovord? :)

 

Årsmodell: 2000 -

Må være klimaanlegg

Sikker bil

Prisantydning har ho ikkje komme med, men pluss minus 100 000 skulle vere grei skuring.

 

Så kjem eg med nokre kriteria eg helst(merk) skulle sett bilen med:

 

2002-

1.8T eller 2.0 på Audi

8E karosseri

Pris der pruting er aktuelt ned mot rundt 100 000kr

Kilometerstand iallefall ikkje over 180 000(!), ser helst her under 150 000..men det er her eg treng hjelp :)

 

 

Så var det BMW, kebabbilen. Har sett ein del på 3-serie og årsmodell 2001 og oppover. Har ikkje peiling på BMW, så har små krav her, men muligheten for BMW er på grunn av utseende på dei eg har lagt ved bilete av :)

Her gjeld og lav kilometerstand, 2000mod og oppover, over 100hk, rundt 130 og 150hk er godt nok.

 

Om det er spørsmål ang. ting eg har nevnt her så gjerne spør så eg kan svare så godt eg kan :)

post-116828-1240321812_thumb.jpg

post-116828-1240321836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bedre kjøreegenskaper i BMWen, men jeg syns Audien ser best ut. Med senk og 19" felger ser derimot begge bilene fantastisk ut. A4 har litt stump fjæring, men 3-serie ligger ikke så langt unna. Jeg foretrekker 1.8T motoren forann 6-eren til Bmw.

Ja det er finere lyd i 6eren men det at 1.8T er en genial motor å skremme opp i effekt teller mer ;)

Lenke til kommentar

Gå for Audi A4 1.8T. Trimmevennlig, og de får et morsomt drag 80-150 f.eks i 3.gir. Det som er jævli kult, passerer 150 i tredje, og legger inn 4. eller 5. drar nesten like godt der også.

BMW er verre å trimme sånn sett, hvis du ikke går for diesel da. Men jeg vil si at det skal mye til før en diesel blir sportslig. Må sitte hele tiden og gire og et særdeles kort turtallsområde som er ganske plagsomt. Og den stygge lyden da som er helt forferdelig. Diesel passer hvis du er gjerrig og skal ha arbeidsbil, flytte ræva di fra A til B. Ellers er det bensin som gjelder, rett og slett to helt forskjellige verdener hva angår kjørekomfort og kjøreglede.

Lenke til kommentar

For å si det sånn . Du kan jo drømme om å få en brukbar/pen 2000++ modell Audi 1.8T eller 2.0 til rundt 100 000kr. Det er bare sånn det er. Kameraten min fikk en 97 eller 98 A4 1.8turbo quattro til 130k. Kilometerstanden på den bilen var 150 000km.

 

Men lykke til med kjøpet ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser den. Men quattro ligger som alltid vesentlig høyere i pris enn FWD. Cirka 20-30k er vanlig.

Men det er fint mulig å finne gode eksemplar til grei pris. Det man må akseptere da, kan vare sånt som ukurant farge, dårlig utstyr og høy kilometer. Denne gikk nettopp for en OK pris, selges av medlem av VACN: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17075118

 

Det gjelder å følge med litt på de annonser som blir lagt ut hver eneste dag, og ikke bare på Finn. De gode kjøpene går fort, så vær klar til å dra hvis du ser noe som er interessant.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner jo egentlig at 1.8T med 150hk, 187,5hk(150 * 1,25) til 195hk(150 * 1,30) med chip er artigere enn 1.8 med 125hk. Moment er jo det og stor forskjel på der, sååe. MEN, hvordan er det med bensinbruken til 1.8T m/ eller u/ chip?

 

Mulig jeg banner i kirken nå, men kunne 1.9TDI vært ett alternativ? :innocent: Er student, så innmari dyre utgifter på bensin og evt. slitedeler kan bli ett problem :p

Endret av Zaltatov
Lenke til kommentar

1.9tdi er en sterk motor, kan selvfølgelig også chippes. Vil være billigere å kjøre med. Men, den har smalt turtallsområde i forhold til en bensinmotor og den bråker VELDIG. Diesel er fornuftig, men er ikke valget hvis det er kjøregleden som er viktigst.

 

1.8T går på 0.7 ved pen langkjøring, men tråkker du på gassen spretter det fort litt opp. Sist jeg målte forbruket på en tank (A3) brukte jeg 0.86 på 10 % by + 90 % langkjøring, men det var med relativt aktiv kjøring...

 

'Alle' snakker om lavere forbruk etter chip/omprogrammering, men jeg har ikke sett noe særlig dokumentasjon på det (om noen kan gi en link mottas det med takk!). Bruker du den økte effekten er det naturlig at forbruket går opp. Bruker du den ikke, hvorfor skal du da chippe?

 

Den store forskjellen mellom 1.8 med og uten T er ikke de 25 hk'ene, men 40 nm ekstra i dreiemoment som kommer med turboen allerede fra 1750 o/min og holder seg konstant til over 4000. Kanskje aldri noe kjempekick i ryggen, men en jevn strøm av kraft som skyver deg opp i fart. Jeg vil aldri noensinne kjøpe en liten bensinmotor uten turbo.

Endret av spindle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei. Så da står valget mellom 1.9TDI og 1.8T. Velger jeg tdi'en vil den bli chippet. Så ja, kommer nok til å trø på litt. Bor i en veldig liten bygd, men folk er ikke kjent for å holde fartsgrenser her, det er heller ikke jeg(kjører på lett mc). Det at bilen sitter godt, går litt bra og ser noe lunde ut er det jeg mener burde kjennetegne den bilen jeg ender opp med. Allikevel skal den ikke suge så mye bensin/diesel at jeg ikke får råd til å kjøre rundt på den. Kan vere litt vanskelig når jeg tenker meg om.

 

Tror det hele kommer til å bli bestemt av utseende jeg :roll:

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på at det har blitt nevnt litt rundtom at det er ett felles problem på audi med forstillinga. Hvilke årsmodeller er dette snakk om? Har det noe å si om jeg går for Quattro? Mange lokale folk her som ikke setter ett spørsmål en gang når det kommer til det valget. Her sier de, ta quattro! 1.8TQ kunne jo da vært ett alternativ. Men her er jeg redd for at jeg må tilbake til litt eldre modeller og dermed gamleutseende. Men når jeg først er inne på litt eldre årsmodell går det jo fortsatt an å gjøre ett kupp ved å velge en bil stappa med utstyr. Kom over denne bilen her, og tenkte at kanskje dette kunne vært noe:

 

1999mod. Audi A4 1.8T Quattro

Endret av Zaltatov
Lenke til kommentar
Hva med A3? 1.8 eller 1.8T selvfølgelig.

 

1,8 non-turbo er noe av det største rælet du kan få i en A3. For all del, gå for 1,6 i stedet.

hvorfor? har du en forklaring på hvorfor du heller går for 1.6 enn 1.8?

1,8 yter dårlig og bruker mer bensin enn 1,6. 1,8 ble faset ut relativt tidlig. Du merker praktisk talt ikke forskjellen på 1,6 og 1,8. Skal du ha 1,8 må du gå for turboen.

Lenke til kommentar
Det er vel fortsatt 100km/t som maks fart i Norge ?

 

Hva er da poenget å anbefale en fersk tenåring en overklokket potensiell drapsmaskin på 4 hjul ?

 

Enn så lenge er Norge et fritt land hvor man kan kjøpe den bilen man vil.

 

Om 100 besserwissere med gode intensjoner postet her og anbefalte gutten å heller kjøpe seg en liten bil med minst mulig motor, tror du det hadde hatt noen effekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...