Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Anonym" p2p (pakke går via mellom noder fra sender til receiver), kan man bli dømmt?

-kga-

Anbefalte innlegg

Det er noen mindre og trege p2p protokoller som fungerer ved att hver bruker holder av en gitt lagringskapasitet, og når man laster ned filer så laster man ikke direkte fra han som har filen, men man går via andre pcer først. Dvs. fila går fra X til Y sin lagringsplass så sendes den til din pc.

Kan man her bli tatt i å laste ned og opp filer? Man kan jo ikke vite om man lastet ned filen eller bare var en mellom stasjon for han som virkelig lastet ned fila. I prinsippet så fungerer man som en rutter. Og så vidt jeg vet så blir ikke dem som router trafikken på internett holdt ansvarlig for hva slutt brukerenne overfører. Så man kan vel her helelr ikke bli hold ansvarlig, siden man (muligens) bare har fungert som mellom mann på lik linje med resten av dem som router trafikken på nette. Og om ikke dem kan holdes ansvarlig så kan vel ikke du heller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir et veldig teknisk spørsmål i forhold til en lov som er veldig generelt utformet. Min generelle rettsfølelse basert på det jeg har lest av forarbeider tilsier at ja, du kan holdes ansvarlig. Jeg har da lagt vekt på at du er en forbruker, det vil si at din "routing" er ikke på generelt nivå men ren fildeling (argumentet som fritar profesjonelle instanser er at de router på generelt nivå). Napster-dommen kan nok med hell brukes her -- det du gjør er å tilgjengeliggjøre materiale av en natur der ulovlig fildeling figurerer i høy grad.

Lenke til kommentar
Dette blir et veldig teknisk spørsmål i forhold til en lov som er veldig generelt utformet. Min generelle rettsfølelse basert på det jeg har lest av forarbeider tilsier at ja, du kan holdes ansvarlig. Jeg har da lagt vekt på at du er en forbruker, det vil si at din "routing" er ikke på generelt nivå men ren fildeling (argumentet som fritar profesjonelle instanser er at de router på generelt nivå). Napster-dommen kan nok med hell brukes her -- det du gjør er å tilgjengeliggjøre materiale av en natur der ulovlig fildeling figurerer i høy grad.

Det er ikke kunn ulovlig fildelig som foregår. Ta feks Freenet, det blir mye brukt til Message boards/forum websider osv. og til fildeling også. Ett internett inne i internett. Men om man bruker programmet så kan man risikere at ulovlige ting går gjennom din pc føre det når en annen mottaker. Så det er vel egentlig ikke snakk om ren fildeling her. Innholdet i nette er fordelt over alle nodenne/pcenne, og ingen hvet hva enn selv lagrer på sin pc fra nette. Web sider, filmer forumer og allt er lagret på brukerenes pcer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...