NanX Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Etter å ha lest et kapitel om Colletions er det noe jeg stusser på, og lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg å forstå følgende setning: "By using the interface name as a return type, the interface doesn´t commit the method to the use of any particular class that implements a set." Klarer ikke helt å få tak i hva som menes med setningen. Lenke til kommentar
___ Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Etter å ha lest et kapitel om Colletions er det noe jeg stusser på, og lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg å forstå følgende setning: "By using the interface name as a return type, the interface doesn´t commit the method to the use of any particular class that implements a set." Klarer ikke helt å få tak i hva som menes med setningen. "Ved å bruke interfacenavnet som return-type, så tvinger man ikke metoden til å bruke spesiell klasse som implementerer et sett." Kort fortalt, hvis en metode returnerer et Set, så kan det reelle objektet som returneres være hva som helst, så lenge det implementerer interfacet Set. Eksempel: Istedet for å skrive public HashSet returnAHashSet() { ... } så kan man generalisere: public Set returnAHashSet() { ... } ... siden HashSet er en implementasjon av Set-interfacet. På samme måte kan et metodeparameter være av typen Set, og metoden godtar alle implementasjoner av Set-interfacet. Håper det ble litt klarere. Hilsen Werner Endret 21. april 2009 av wernie Lenke til kommentar
NanX Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Takker!! Nå skjønnte jeg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå