Gå til innhold

Ny PC til HD videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt om dette, men ikke funnet noe klart svar. Jeg har lyst til å bruke ”så lite som mulig” med penger, men det må selvsagt gå bra å redigere HD (mest sannsynlig AVCHD) på PC’en jeg kjøper. At rendringen eventuelt tar en evighet gjør ingenting. Har laptop som jeg bruker til internett, word og alt annet, så denne PC’en skal kun brukes til videoredigering. Så hva trenger jeg inne i PC’en min? :)

Jeg er litt på tynn is her, men jeg tror jeg bør ha noe sånt som følgende følgende:

• God prosessor med masse kraft er det viktigste (Core 2 Duo 3.16GHz eller Core 2 Quad 2.33GHz?)

• Hovedkort og skjermkort trenger nok ikke være blant det dyreste (forslag?)

• Minst 4 GB ram (type har jeg null peiling på)

• 2 innebygde hardisker

• Firewire (1394b)

Noen som kan hjelpe meg med en smørbrødliste, hvis jeg for eksempel skal sette sammen en hos Komplett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hørt noe om at de fleste redigeringsprogrammer klarer å gjøre om filene til et lettere format å jobbe i (SD?), for så å gjøre det om til HD etter redigering. Hvis dette er sant så klarer jeg meg kanskje med min laptop? Hva er da vitsen med å bruke mange tusen kroner på en ny pc?

Lenke til kommentar
Jeg har lest litt rundt om dette, men ikke funnet noe klart svar. Jeg har lyst til å bruke ”så lite som mulig” med penger, men det må selvsagt gå bra å redigere HD (mest sannsynlig AVCHD) på PC’en jeg kjøper. At rendringen eventuelt tar en evighet gjør ingenting. Har laptop som jeg bruker til internett, word og alt annet, så denne PC’en skal kun brukes til videoredigering. Så hva trenger jeg inne i PC’en min? :)

Jeg er litt på tynn is her, men jeg tror jeg bør ha noe sånt som følgende følgende:

• God prosessor med masse kraft er det viktigste (Core 2 Duo 3.16GHz eller Core 2 Quad 2.33GHz?)

• Hovedkort og skjermkort trenger nok ikke være blant det dyreste (forslag?)

• Minst 4 GB ram (type har jeg null peiling på)

• 2 innebygde hardisker

• Firewire (1394b)

Noen som kan hjelpe meg med en smørbrødliste, hvis jeg for eksempel skal sette sammen en hos Komplett?

I utgangspunktet er GHz det viktige. Men om redigeringsprogrammet støtter det, f.eks. Vegas Pro 8, er Quad det viktige, da renderes fire tråder samtidig, istedet for to. I så fall er Q6600 (4x2,4 GHz) raskere enn E8600 (2x3,3GHz).

Intel raskere enn AMD til video.

Skjermkortet må kunne vise HD. Og HDMI, så du kan se det ferdige produkt/redigering på HDTV.

I grunnen samme hvilke type RAM. XP støtter kun max 3GB, Vista funker ikke til videoredigering.

Bedre med mye RAM enn hurtigt RAM.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Har det noe for seg å kjøpe VelociRaptor harddisk med 10000 RPM, og bruke denne til programvaren pluss en billigere harddisk til andre filer? Eller er prisen såpass høy at det er bedre å bruke disse pengene på f.eks. mer RAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...