Papirkurven Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg(19år) og dama mi(17år) har tenkt oss en tur til Bulgaria nå om ikke så lenge. Og siden jeg har kun vært i syden en gang før, (var vell en 13-14år) så husker jeg ikke akkurat så mye om hvordan ting "fungerte", så derfor lurer jeg på noen småting . - Hva er forskjellen på et hotell rom og leilighet. På det hotelle vi har tenkt oss ser jeg at jeg sparer en del på å leie en leilighet istede for et dobbeltrom. - Er det guider der som sier hvilke busser vi skal ta for og komme oss til hotelle vårres? Fra flyplassen. -Penger. Får man tatt ut det på flyplassen? Eller er det trykt nokk og gjøre det i byen? (Minibanker) - Vist jeg reserverer en sydentur nå, og ikke betaler innen en uke (som er fristen) Må jeg betale noe da? Vist vi f.eks. ikke kan reise da. TAKKER for svar Lenke til kommentar
iAlgex Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Heisann! Et hotellrom er vel stue/kjøkken/bad/soverom i ett. Og hotell leilighet har du stue/kjøkken/bad og soverom(evt. bad) Som oftest er det guider utenfor flyplassen som forteller dere hvilken buss dere må gå av og på. Jeg er litt usikker på om du kan ta ut penger på flyplassen, men det er ganske trykt å ta ut penger i byen. Jeg var i Bulgaria ifjor, skal dit i år også. På hotellet jeg bodde var det minibank der, og man kunne veksle eller ta ut i resepsjonen. Hvor i Bulgaria skal du forresten? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Hørest ganske greit ut det ja ^^, Planen er Sunny Beach, og hotellet Victoria. Er det veksling ifra norske kroner du mener vi kan gjøre i resepsjonen? Lenke til kommentar
iAlgex Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvor jeg var kunne man faktisk ta ut fra resepsjonen, men man kunne også veksle norske kroner til bulgariske leva. Bulgaria er veldig trykt. Rolig på flyplassen. Vaktene bærer faktisk maskinvåpen, jeg hadde i hvertfall ikke ville stjelt derifra, så det er ganske trykt å ha med seg større mengder norske kroner visst du vil veksle. Jeg er litt usikker på hvordan det er i Sunny Beach, muligens værre der enn andre plasser i Bulgaria. Personlig var jeg i Obzor. Masse hyggelige folk og forøvrig et trygt sted. Eneste problemet var hvor utrolig dårlig engelsk folk snakket. Det irriterte meg veldig! Obzor var forresten fantastisk. En helt utrolig strand, men den fineste sanda jeg har sett. Romantisk by, fine resauranter veldig nær hotellet. Det var forresten kun 1 meter trap ned til stranda fra bassenget. Ville anbefalt deg og dama di å dra dit heller. Forresten, visst du ikke betaler innen en uke må du enten betale mer(usikker hvor mye, forskjellig til hvilket selskap du velger ) eller reservasjonen blir kansellert. Det smarteste er å betale innen fristen! Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Så ikke verst ut Obzor nei, men vi har allerede bestemt oss for Sunny Beach så det blir vell det. Men en ting jeg glemmte og spørre i første post. Dette med reiseforsikring, hva er fordelen med det? Ser det koster nesten 500kr, så jeg lurer på om det er noe "must" å ha det? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 -Penger. Får man tatt ut det på flyplassen? Eller er det trykt nokk og gjøre det i byen? (Minibanker) De som bor i byen bruker jo minibankene, så de i seg selv er nok like trygge som her hjemme. Om du tenker på å "miste" pengene dine til en skummel mann så er jeg ikke like sikker, men vil ikke tro at det er noe særlig å tenke på. Jeg har tilbrakt masse av tid i andre land, og jeg har aldri "mistet" min penger til noen. Lenke til kommentar
tsghost Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg var i Sunny Beach i sommer, og vi fant en liten "bod" hvor man kunne veksle. Disse så vi også i Nessebar og andre steder. Den vi brukte i Sunny Beach finner du hvis du går ut fra hotellet, bortover den lange "hovedgata", og inn til høyre ved den store bryggen på midten av gata. I enden ab den gata du går inn i der, er den boden på venstre side Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 -Penger. Får man tatt ut det på flyplassen? Eller er det trykt nokk og gjøre det i byen? (Minibanker) De som bor i byen bruker jo minibankene, så de i seg selv er nok like trygge som her hjemme. Om du tenker på å "miste" pengene dine til en skummel mann så er jeg ikke like sikker, men vil ikke tro at det er noe særlig å tenke på. Jeg har tilbrakt masse av tid i andre land, og jeg har aldri "mistet" min penger til noen. Jeg er ikke noe spessielt redd for å "miste" de. Men jeg snakket med en fyr som sa at noen hadde "spionert" på han da han tok ut penger, og senere hadde de stjelt visakorte. Og 15 minutter senere hadde de allerede brukt over 30,000kr. Lenke til kommentar
iAlgex Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det er en del lumske folk ja. Forøvrig et fattig land. Pass deg for Sigøynere. - I Sunny Beach er det dessverre veldig mange ''tyver'' - de vet at det kommer mange unge kjærestepar som aldri har reist alene til syden før. Utnytter seg lett for det. På hotellet jeg bodde i Obzor var det vaktposter med høyt bevæpnede menn og bommer slik at biler ikke kunne kjøre rett inn. - hadde visst vært noe Mafia styr i Bulgaria. Men alt i alt tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg for. Nyt ferien, men husk og ha et øye og øre åpent hele tiden da. Usikker ang det med reiseforsikring. - regner med at det har noe med visst du blir skadet eller trenger medisinsk hjelp/akutthjelp o.l - det kan du sjekke ut med flyselskapet eller foreldrene dine. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Men en ting jeg glemmte og spørre i første post. Dette med reiseforsikring, hva er fordelen med det? Ser det koster nesten 500kr, så jeg lurer på om det er noe "must" å ha det? Er det et reisebyrå du reiser med? Jeg skal reise med Star Tour i sommer, og da får man ikke reise med dem om man ikke har reiseforsikring, så det bør du sjekke med reisebyrået. Ettersom du er under 20, og om du fortsatt bor hjemme, bør du sjekke med dine foreldre om de har reiseforsikring, for om de har kan det hende at du blir dekket på samme. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg ville aldri reist noe sted uten reiseforsikring... Det er fort gjort å brekke en arm feks, noe som kan bli ganske kostbart uten forsikring... Du kan høre med banken din, mange har ordninger der slik at hvis man betaler med VISA kortet eller Mastercard(over halve beløpet av hva reisen koster) så er forsikring inkludert. Når du bestiller kan du kanskje gjøre dette med avbestillingsforsikring, som koster en hundrings eller noe. Hvis dere da i ettertid finner ut at det ikke passer kan dere avbestille og få pengene igjen. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Men en ting jeg glemmte og spørre i første post. Dette med reiseforsikring, hva er fordelen med det? Ser det koster nesten 500kr, så jeg lurer på om det er noe "must" å ha det? Er det et reisebyrå du reiser med? Jeg skal reise med Star Tour i sommer, og da får man ikke reise med dem om man ikke har reiseforsikring, så det bør du sjekke med reisebyrået. Ettersom du er under 20, og om du fortsatt bor hjemme, bør du sjekke med dine foreldre om de har reiseforsikring, for om de har kan det hende at du blir dekket på samme. Er Star Tour jeg og skal bestille reise ifra. Jeg får vell bare legge til en 500lapp ekstra i forsikring. Såpass billig uansett ^^, Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Men sjekk først om du får reiseforsikring via banken din. Har du f.eks en programpakke i en bank eller et kredittkort er det vanlig at det følger med en reiseforsikring der så lenge du betaler reisen med kortet. Bare husk å betale tilbake med en gang hvis du bruker kredittkort. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Men sjekk først om du får reiseforsikring via banken din. Har du f.eks en programpakke i en bank eller et kredittkort er det vanlig at det følger med en reiseforsikring der så lenge du betaler reisen med kortet. Bare husk å betale tilbake med en gang hvis du bruker kredittkort. Jepp, sjekk det først. Jeg husker jeg bare hadde bilforsikring, så skulle jeg ha reiseforsikring, og da ble totalsummen faktisk mindre for begge disse forsikringene en bare for bilen pga jeg ble programkunde som Zeitgeist sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå