Gå til innhold

TONO tar betalt for avholdt konsert...

Anbefalte innlegg

Satt og leste litt rundt dette med å arrangere konserter og festivaler, og kom over TONOs sider, der "konserter" er oppført under "priser og tariffer" LENKE

Dette høres veldig merkelig ut hvis man holder en konsert med originalartisten.. Skal arrangør feks betale for at Tom Jones synger sine egne låter på konserten? Hva er da poenget med å betale artisten? Han/hun får jo betalt royalties direkte fra Tono uansett...

Jeg ser for meg at dette hovedsaklig gjelder konserter der artister fremfører låter som ikke er deres egne, men dette er jo ikke presisert på infosiden, så man vet aldri.

Evt. sikter dette til sanger som spilles over det ordinære anlegget når det ikke er band på scenen, men det er heller ikke presisert på noen måte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle avtaler om fremføring skal gjøres gjennom TONO på vegne av rettighetshaverne. Så det er nok slik, men også sykere enn som så:

- TONO krever avgift for gratiskonserter. Minimum 500 kr (for opp til 100 gjester).

- Avgift må betales for alle nedlastinger, også dem som gis bort gratis fra artistens egen hjemmeside, om jeg har forstått det rett.

- De har uttrykt ønske om å kreve avgift for firmabiler med radio.

- TONO har faktisk sendt ut betalingskrav til 100.000 bedrifter, fordi de har PC-er. Siden PC-er har lydkort, er de naturligvis avspillingsenheter som må avgiftsbelegges.

- Intenettlenking til nettradioer og musikalske verk regnes som fremføring og avgiftsbelegges.

Lenke til kommentar

Hårreisende...

Jeg er enig i at butikker, utesteder etc. som er tilgjengelig for allmennheten skal betale TONO-avgift dersom de spiller musikk, men at lukkede bedrifter skal betale for å høre på radio, som attpåtil er reklamefinansiert og som allerede betaler TONO-avgift for avspilte sanger, blir jo dobbeltinnkreving av avgiften. Håper ingen bedrifter har bitt på den...

Dessuten, hvis artisten fremfører egne låter og IKKE er medlem av TONO, men egenfinansiert hele veien, hvorfor i helvete må han betale TONO-avgift? Ingen av kronene fra den konserten vil da havne i hans royalty-pott unntatt det som kommer inn i form av billettinntekter. Og hvis TONO skal kutte av skummet der, så fratar de faktisk artisten rett til å tjene penger fremfor å støtte oppom artistene... Å vent, jeg glemte at det primært gjelder deres medlemmer :p

Lenke til kommentar
[...] Å vent, jeg glemte at det primært gjelder deres medlemmer :p

Nesten riktig... TONO er vel blitt en såpass etablert organisasjon med tiden at dens opprinnelige formål er erstattet av selvopprettholdelse. Altså er i dag TONOs viktigste oppgave å sikre at TONO vokser og tjener penger.

Lenke til kommentar
Satt og leste litt rundt dette med å arrangere konserter og festivaler, og kom over TONOs sider, der "konserter" er oppført under "priser og tariffer" LENKE

Dette høres veldig merkelig ut hvis man holder en konsert med originalartisten.. Skal arrangør feks betale for at Tom Jones synger sine egne låter på konserten? Hva er da poenget med å betale artisten? Han/hun får jo betalt royalties direkte fra Tono uansett...

Jeg ser for meg at dette hovedsaklig gjelder konserter der artister fremfører låter som ikke er deres egne, men dette er jo ikke presisert på infosiden, så man vet aldri.

Evt. sikter dette til sanger som spilles over det ordinære anlegget når det ikke er band på scenen, men det er heller ikke presisert på noen måte...

Dette er da vel gammelt nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...