Gå til innhold

Ubuntu 9.04 klar torsdag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RC blir endelig om den viser seg å være god nok, ellers blir det gjort små justeringer.

Forøvrig skal ATIs nye skjermkortdrivere være med i 9.04.

Jepp - og den knuste min test maskin med ATI X1200. Tuslet tilbake til 8.10 her.

Anbefaler folk å vente til flere kan rapportere om at den siste ATI driveren faktisk

fungerer knirkefritt på ditt skjermkort.

Lenke til kommentar
Installerte VirtualBox og så RC'en til 9.04 der, men den klarer ikke oppdage noen kjente skjermer - og får kun velge oppløsningene 640x480 / 800x600. Har kjørt 8.04 tidligere uten problemer :S

Har du installert Guest Additions? Får ikke høyere oppløsning uten.

Lenke til kommentar
RC blir endelig om den viser seg å være god nok, ellers blir det gjort små justeringer.

Jepp - og den knuste min test maskin med ATI X1200. Tuslet tilbake til 8.10 her.

Anbefaler folk å vente til flere kan rapportere om at den siste ATI driveren faktisk

fungerer knirkefritt på ditt skjermkort.

Det er ikke den propritære ATI driveren som brukes på det kortet, da de har droppet støtte for R500. Ditt kort benytter nå den en fri driver, sannsynligvis radeonhd. Rapporter på Ubuntu sin bugtracker om eventuelle feil.

Lenke til kommentar
Hva disktures borsett i fra ms hat og alt det fele de står for? Ser enkelte har Hex is the new black i signaturen liksom. :no:

Jeg har ingenting med arrangementet å gjøre, så jeg har veldig liten kontroll over hvilke emner som kommer til å bli diskutert.

Hvis du ikke liker signaturen min er jeg selvfølgelig åpen for endringsforslag. Send så mange du vil på PM, så bytter jeg til den vi i samråd liker best.

Lenke til kommentar

Det er ikke den propritære ATI driveren som brukes på det kortet, da de har droppet støtte for R500. Ditt kort benytter nå den en fri driver, sannsynligvis radeonhd. Rapporter på Ubuntu sin bugtracker om eventuelle feil.

Joda - den nye ATI driveren skal støtte mitt kort.

Står mer info her :

http://www.linux-magazine.com/online/news/...r_old_ati_cards

Problemet er vel heller :

"The Linux version, however, supports only distros released before February 2009 that have the older X.org"

Dette er som å gå 10 år tilbake i tid spør du meg og det er nettopp slike ting som gjør at folk går drittlei Linux. Jeg har gått av og på Linux toget siden...1996 var det vel jeg prøvde slackware, nettopp fordi hardware støtten har vært så dårlig. Ubuntu (og de som spinner av en versjon på toppen her, f.eks Linux Mint), synes jeg har vært best på å tilrettelegge for at ting skal fungere rett ut av boksen så langt, men 9.04 er den versjonen som for meg har kranglet mest. Med rett hardware tror jeg derimot det ikke er noe problem.

En liten kommentar til det å rapportere bugs... - rapportere for, ja det må vel over 3 år siden, og ennå får jeg mail om at brukere opplever samme feilen som jeg hadde den gang. Se her :

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/g...lets/+bug/34247

Nå er det heldigvis ingen superkrise å leve med 8.10 en stund til - den fungerer veldig bra :-)

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Hva mener du?

AMD har valgt å ikke lenger støtte R500 fra og med Catalyst 9.4, så dermed er man etterlatt med de to frie driverene. Det er AMD sin policy at kun de nyere generasjonene av grafikkort skal være støttet i deres propritære drivere.

Lenke til kommentar
Kan en ikke velge driver som du skal kjøre på ubuntu? Eller stopper et eget mellomlag program det? Isåfall var det ikke mye proft.

Nå ønsker jo de aller fleste å kjøre nyeste driver, og det enkleste er såklart å benytte drivern som følger med distroen. Da slipper man å måtte laste ned og installere drivere manuelt.

Men om du har et eldre ATI-kort er det uansett bedre å bruke den frie drivern framfor ATI's proprieære drivere. Denne følger såklart også med distroen, eller rettere sagt er det en del av X.org.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kan du legge inn catalyst 9.3 i ubuntu 9.4? Enkelt forklart.

Ja, du kan gjerne legge det inn og aktivere den, men det vil nesten garantert ikke fungere. Xorg-server 1.6, som håndterer det grafiske brukergrensnittet og som driveren kommuniserer med, har endringer i ABI/API'et som gjør at drivere beregnet for 1.5 og ikke er komptabible.

Xorg-server bevarer generelt sett ikke bakoverkompatibilitet over en major release. Hvor mye som skal til for å tilpasse driveren til den nye serveren varierer selvfølgelig, men det er ikke snakk om noen voldsom jobb.

EDIT: la til sitat, hadde kommet poster i mellom

EDIT2: ser at Langbein nevner at X1200 er R600 basert, og dermed ikke er min originale kommentar treffende.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Er det mulighet for å bruke UUID istedenfor standard /dev/sdxX i Grub's menu.lst?

Etter at jeg byttet en harddisk har selvfølgelig alt rast sammen i Grub. Helt håpløst. Skjer hver gang jeg bytter harddisk, S-ATA slot, bios boot-rekkefølge og lignende.

Det jeg vil ha er da f.eks. Altså bruke uuid istedenfor vanlig root /dev/sda1.

title Windows Vista (loader)

uuid xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

savedefault

makeactive

chainloader +1

EDIT: Får startet fra disken, men bootmgr is missing selvfølgelig. Ingen av bootrec kommandoene på Windows CD'en gjør noen forskjell.

Kansje root=uuid=############## ??

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...