Gå til innhold

[Løst]Får ikke aktivisert Nvidia drivere i Linux Mint etter å ha rotet det litt til

Anbefalte innlegg

Sitter på en Multinote Compal HEL80 og har installert Linux Mint. Prøvde meg på Ubuntu 8.10 før dette, men hadde problemer med Nvidia drivere, da skjermen frøs nå og da, og ble litt korrupt og dette varte noen sekunder.(Har forresten et 7600 GS Nvidia kort)

Bare nevne at jeg er helt fersk, og alt jeg får til i Linux er takke min gode venn "Google", så trenger ting inn med teskje.

Bestemte meg for å prøve Linux Mint, ikke fordri jeg trodde den ville løse alt, men heller siden planen var å reinstallere. Har da sammme problemet i Mint, som er logisk siden den er basert på ubuntu. HAr prøvd alle driverne i Hardware Drivers i menyen, og dertter prøvde jeg med manuelt å laste ned drivere og til slutt EnvyNG. I løpet av prosessen, kan jeg nå ikke legge inne noe som helst. Hver gang jeg prøver å legge inn driveren, går selve prosessen greit, men når jeg restarter,kommer Nvidia logoen opp raskt, så kommer jeg inn i low graphics mode, og får beskjed om at den ikke kan kjenne igjen video drverne mine. Får da valget til å velge "generic mode" og restartet så er alt bra igjen. men eunntak av at ingen nvidia drivere er installert da.

Det er tydlig jeg har rotet til alt, og lurte på om noen hadde noen råd om hvordan jeg skal fikse dette. Med unntak av å reinstallere da. Har en Windows partisjon, som jeg vil beholde, og klarte ikke å velge at ny Linux Mint skulle bare legge seg inn over den "gamle" Linux Mint.

Kan man på en måte "slette" alt det gamle skrotet man gjorde feil, og begynne på nytt? Har prøvd å uninstall driverene på flere måter, i ENVYNG, i terminalen, med Hardware Drivers i menyen, men hver gang jeg prøver å installere på nytt, kommer jeg inn i samme meny på restart som sier den ikke kan kjenne igjen video drivers.......

Håper noen har anledning til å hjelpe, da jeg gjerne skulle kunne brukt 3D i linux. Funker jo greit uten, men begrenser jo litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å legge inn Ubuntu 9.04 RC evt vente 2 dager til final kommer? Denne har med nyeste NVIDIA-driver 180.44 som kanskje løser ditt problem(?).

I installasjonen velger du _manuell_ partisjonering, og haker av for å formatere Linux-partisjonen(e), dvs de med ext-filsystem, og la swap-partisjonen være i fred. Da skal installasjonen erstatte din Linux Mint, og ikke røre Windows så lenge du ikke formaterer Windows-partisjonen, dvs den med NTFS eller FAT-filsystem.

Obs: Dette sletter filene på Linux-partisjonene, ta backup hvis du har noe viktig der.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Men bare for å spørre, er det noen som har opplevd lignende med sine skjermkort. At det ofte bare fryser, og blir litt korrupt, og man ikke kan gjøre noe som helst, så etter noen sekunder virker alt igjen?

Er det Nvidia driverne, mitt kort det er noe galt med, eller andre deler av maskinen min som kan skape disse forstyrrelsene? Skjer aldri nå som jeg ikke har Nvidia driverne installert, så utelukker jo forsåvidt andre deler av maskinen. Er litt synd hvis dette skal ødlegge, for ellers er jeg blitt veldig glad i Linux Mint da.........

Har prøvd å google det en del, men ingen av problemene virker helt like, ofte mer alvrolige feil og svart skjerm og sånt. For meg blir det bare en gjentatt forstyrrende element en gang i blant. Men nok til at man blir lei.

Lenke til kommentar
Okay, men da kan jeg jo prøve å legge in Linux Mint igjen likevel da. Men aner at jeg fortsatt får problemer med frysing og korrupt skjerm. Men da kan jeg jo prøve Ubuntu Jaunty om to dager da:)

Tja, men nå er vel Ubuntu 9.04 nyere enn Linux Mint (som er basert på 8.10), og har en nyere NVIDIA-driver, så jeg ville lagt inn den. Du kan fint legge inn Ubuntu 9.04 Jaunty nå, bare last ned RC-utgaven og kjør update-manager etter install så har du "nesten" final. Den oppgraderes automatisk til final.

Legg inn NVIDIA-driveren (180) via Hardware drivers.

Jeg har ikke merket dine bugs, men den nyeste driveren i 9.04 har tatt vekk noen andre små bugs jeg har hatt (uten stor betydning), og den suger mindre strøm med Compiz, så det har skjedd endringer.

http://se.releases.ubuntu.com/9.04/

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Da la jeg inn UBUNTU 9.04 i dag, og installerte nyeste Nvidia driverne (180) og har samme problemet jeg alltid har. Fryser og blir litt korrupt grafikk noen sekunder, og så funker det igjen...........veldig kjipt, og må vel bare leve med at jeg ikke kan ha de driverne aktive........spiller jo ikke i ubuntu, derfor jeg har beholdt windows partisjon, så overlever nok :)

Men rart synes jeg at dette skal vedvare. Kan jo være et tegn på at det er noe galt med Hardware, men alt funker jo helt fint i Windows.

Lenke til kommentar

Har kikket litt på nett, og får intrykk at det er Powermizer som gjør at ting fryser når den skalerer opp og ned på "hastigheten". Og ser at det ikke er bare, bare å deaktivere den. Får bare håpe dette kommer som alternativ i drivere etterhvert, eller at selve problemet blir fikset.

Lenke til kommentar

Etter mye google søk, fant jeg ett forum som hadde dette tipset:

Alt+F2

gksu gedit /etc/modprobe.conf

Legge til to linjer:

options nvidia NVreg_RegistryDwords="PerfLevelSrc=0x2222"

options nvidia NVreg_Mobile=1

Save og restart.

Tvinger powermizer til å holde kortet på max hele tiden. Om dette er veldig bra for kortet vet jeg ikke, men funket kjempe bra for meg. Ingen flere "freeze and corrupt". Så tydlig der var Powermizer som var problemet.

Tenkte jeg skulle poste dette, hvis flere skulle oppleve samme problemet. Tror også man kan justere tallene i linjene, slik at man ikke har kortet på max, men på ett lavere nivå. Men en så lenge har ikke tempen vært over 58 grader,så prøver det slik forløpig ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...