Ordinær Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg vurderer kanskje å stemme Høyre. Som mange andre frykter jeg enkelte deler av FRPs politikk. Jeg har derimot tro på at FRP vil treffe samme slutning som SV i dét de oppnår regjeringsmakt. Særlig tror jeg deres tidvis smakløse retorikk og politiske forenkling vil forsinne fra partitoppen. Å sitte i opposisjon er ikke det samme som å regjere. Kristin Halvorsen og andre pragmatikere i SV er blitt langt mer sjarmerende etter at de fikk makt. Problemet er at FRP vil være langt større enn Høyre i en eventuell regjering. Hvis jeg skal stemme Høyre må jeg derfor basere meg på en formodning om at Høyre velger å forlate regjeringssamarbeidet hvis FRP rører ved enkelte problemområder, som handlingsreglen og studiestøtten. Jeg tror neppe Høyre vil la FRP drive oss til Hollandsk syke, men jeg kan lett se for meg at de vil gå med på en kraftig kommersialisering av kulturen og kanskje at de vil gjøre universitetsutdannelsen mer reservert. Videre er det problematisk at Siv Jensen kan få statsministerposten. Riktignok innebærer ikke stillingen drastisk mye makt, men det er viktig at statsoverhodet kan holde regjeringen sammen, vekke tillit, vokte sine utspill, ha et godt overblikk over egen organisasjon, og representere staten på en verdig måte. Dette tror jeg ikke vil være Sivs beste vilkår. Sannsynligvis vil dagens regjering kunne holde det gående etter valget, og det er ingen katastrofe. Lenke til kommentar
RevelleR Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Det finnes 5 muligheter for regjering til høsten. 1. De rødgrønne fortsetter som idag. 2. Mindretallsregjering bestående av AP. 3. FrP og Høyre danner regjering sammen. 4. Mindretallsregjering bestående av FrP. 5. KrF, Venstre og Høyre danner regjering sammen (Som er usannsynlig, med tanke på hvor lite velgere disse har til sammen). Hva er best? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 6. høyre for styre i fire år med sin egen politikk (ønske tenkning) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Bender: Høyre er et seriøst parti, og de vil aldri gå med på å kutte ned sine hjertesaker for å bli med i regjering. Da holder de seg utenfor. Som det har blit sagt før. Den største garantien for et borgelig samarbeid er et sterkt Høyre, fordi alle vil samarbeide med dem og de vil samarbeide med alle. Du må også huske på at et sterkt Høyre er også viktig hvis AP lager en mindretalsregjering. Hvor mer makt de har, hvor mer innflytelse har de på AP og hvor mer høyrepolitikk får vi. Det er faktisk større vilje blandt velgerene enn det er blandt ledelsen for et FRP-samarbeid og dermed burde vi ikke være redde for at de selger sjelen sin. For min del vil jeg helst ha et borgenlig samarbeid med alle partiene, men da må vi få ut korken. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det finnes 5 muligheter for regjering til høsten. 1. De rødgrønne fortsetter som idag. 2. Mindretallsregjering bestående av AP. 3. FrP og Høyre danner regjering sammen. 4. Mindretallsregjering bestående av FrP. 5. KrF, Venstre og Høyre danner regjering sammen (Som er usannsynlig, med tanke på hvor lite velgere disse har til sammen). Hva er best? Det er bare alternativ 1 og 2 som er reelle. Alternativ 3 skjer ikke om ikke FrP og H til sammen får over 50%, noe som helt usannsynlig (på målingene nå ligger de rundt 40% til sammen). Alternativ 4 skjer ikke om ikke om ikke FrP får opp mot 50 % av stemmene, noe som er ennå mer usannsynlig. V har tydelig sagt at de heller vil ha Jens enn Jensen og KrF mener det samme, uten at de har sagt det høyt (de lever i håp om at FrP skal snu, se alternativ 5). Alternativ 5 skjer ikke om ikke FrP snur helt rundt og støtter en borgerlig regjering de ikke selv er en del av, noe som også er svært usannsynlig. Det gjør ikke saken bedre at V, KrF og H (i følge målingene) ligger an til å få enda mindre oppslutning samlet enn de hadde i 2001 (og da var det den svakeste mindretallsregjeringen noensinne). Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal få en ny Jens-regjering, enten alene eller sammen med SP og SV. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Høyre har kommet med krav til en regjering hvor Frp inngår. Høyres krav til en regjering hvor FrP inngår - Vi kan ikke kompromisse på saker som går rett inn i Høyres sjel, sa Høyres leder Erna Solberg til Aftenposten, da hun presenterte fire ufravikelige krav for å danne regjering sammen med Fremskrittspartiet. I trontaledebatten i Stortinget konstaterte Solberg at Høyre er uenig med Frp om den økonomiske politikken. Det samme uttrykte finanspolitisk talsmann og nestleder Jan Tore Sanner mandag i et intervju i Dagbladet. Til Aftenposten presenterte Erna Solberg fire ufravikelige krav til Frp, hvis Høyre skal danne regjering med Frp etter valget neste år. Høyre har ikke noe å gi på følgende fire områder: Handlingsregelen skal følges. Pengemarkedet skal reguleres strengt. Integrering er et satsingsområde. Offensiv kulturpolitikk, også overfor ikke-kommersiell kultur. Solberg sier Høyre ønsker et bredest mulig borgerlig samling ved valget, men at det for alle partier går smertegrenser. Til Aftenposten utdyper Solberg disse områdene slik: Vellykket integrering - Vellykket integrering er en av de største utfordringene vi står foran. Vi kan ikke ha den gruppetenkningen som Frp står for. Vi må se enkeltindividene, sier Solberg, og viser bl.a. til Siv Jensens uttalelser om asylsøkere i begynnelsen av september. Fra det republikanske landsmøtet i USA, der både Jensen og Solberg var gjester, forlangte Frp-formannen i et intervju med TV2 innstramming i asylpolitikken fordi asylsøkerne slår og omskjærer sine barn. - En slik generalisering er håpløs. Siv skjærer alle over en kam. På dette området er det ingenting å gi for et konservativt og liberalt parti som Høyre. Vil utvikle kulturlivet Solberg tar også et oppgjør med Frps kulturpolitikk: - Det er utenkelig for Høyre med en rasering av kulturbudsjettene. Høyre vil utvikle institusjonskulturen, ta vare på språket, den tradisjonelle kulturen, men også det ikke-kommersielle kulturuttrykket. Det er mer i livet enn bare penger, kultur gir mening. Høyre med hånd på rattet i økonomisk politikk Finanspolitisk talsmann og nestleder, Jan Tore Sanner, slår fast at det er Høyre som må ha hånden på rattet i den økonomiske politikken i en eventuell regjering med Frp. - Handlingsregelen er en krittstrek vi må forholde oss til. Noe annet er helt uaktuelt. Handlingsregelen er fleksibel på den måten at man kan bruke mer penger i nedgangstider, og mindre i oppgangstider, sier Sanner. - Frps program vil fjerne alle reguleringer av finansmarkedene. Jeg registrerer at Siv Jensen i trontaledebatten distanserte seg fra det. Jeg regner med at Frp rydder opp under arbeidet med nytt program, sier Sanner til Aftenposten. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Høyre har ikke noe å gi på følgende fire områder: Handlingsregelen skal følges. Pengemarkedet skal reguleres strengt. Integrering er et satsingsområde. Offensiv kulturpolitikk, også overfor ikke-kommersiell kultur. Solberg sier Høyre ønsker et bredest mulig borgerlig samling ved valget, men at det for alle partier går smertegrenser. FrP sier de kan gå inn i forhandlingene uten å stille ultimatum. Det burde Høyre også si. Det er ganske lite samarbeidsvillig av Høyre å stille ultimatum gjennom media. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Samarbeidsvilje (i denne sammenheng "vilje til å inngå kompromisser") må selvsagt veies opp mot forutsigbarhet for velgerne. Høyre har skjønt at velgerene ønsker å vite hva de stemmer på, akkurat som de rødgrønne gjorde ved forrige valg. Det er bare KrF og FrP som nekter å fortelle velgerne hva de får om de stemmer på dem. Det er velgerne som skal avgjøre hvilken politikk som skal føres, ikke partienes kjøpsslåing etter at de har blitt valgt. Derfor bør også velgerne være tydelige og kreve at partiene sier hva de kommer til å stå for også etter valget. Endret 2. juli 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Som en potensielle Høyre-stemmer så syns jeg det er beroligende å høre at Høyre ikke er villige til å "selge sjelen sin" bare for å få komme i regjeringmakt. Det å vær i regjering handler om kompromisser på noen punkter, det må alle partiene være forberedt på å gjøre viss de skal samarbeide med andre partier. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Som en potensielle Høyre-stemmer så syns jeg det er beroligende å høre at Høyre ikke er villige til å "selge sjelen sin" bare for å få komme i regjeringmakt. Det å vær i regjering handler om kompromisser på noen punkter, det må alle partiene være forberedt på å gjøre viss de skal samarbeide med andre partier. FrP har heller ikke tenkt til å "selge sjela si". De har mange ganger sagt at de ikke vil i regjering for å kjøre sort limousin, men gjennomføre politikk. Men i et samarbeid må man gi og ta. Men selvfølgelig, størrelsen på partiet har også noe å si for hva partiene skal få igjennom av sin egen politikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Som en potensielle Høyre-stemmer så syns jeg det er beroligende å høre at Høyre ikke er villige til å "selge sjelen sin" bare for å få komme i regjeringmakt. Det å vær i regjering handler om kompromisser på noen punkter, det må alle partiene være forberedt på å gjøre viss de skal samarbeide med andre partier. FrP har heller ikke tenkt til å "selge sjela si". De har mange ganger sagt at de ikke vil i regjering for å kjøre sort limousin, men gjennomføre politikk. Men i et samarbeid må man gi og ta. Men selvfølgelig, størrelsen på partiet har også noe å si for hva partiene skal få igjennom av sin egen politikk. Det går en smertegrense på hva man kan gi før man må si nei. Det er grunnen til at en regjering med SV og Høyre ikke vil fungere særlig bra, fordi det er umulig å danne et samarbeid hvor begge to følger hjertesakene sine. At Høyre nekter å gi fra seg de sakene er det samme som at FRP aldri ville ha gått inn i en regjering hvor vi skulle tillate flere innvandre. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 FrP har heller ikke tenkt til å "selge sjela si". De har mange ganger sagt at de ikke vil i regjering for å kjøre sort limousin, men gjennomføre politikk. Men i et samarbeid må man gi og ta. Men selvfølgelig, størrelsen på partiet har også noe å si for hva partiene skal få igjennom av sin egen politikk. Du hopper over det vesentlige: Synes du ikke velgerne har krav på å vite hvilken konkret politikk de har å velge mellom? KrF og FrP er de eneste partiene som nekter velgerne å svare på dette. Det har ikke med samarbeidsvilje å gjøre, det har med partitaktikk å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå