Gå til innhold

Jorda får 15.000 ganger mer energi fra sola enn vi bruker

Anbefalte innlegg

... Hvert år mottar jorda 15 000 ganger mer solenergi enn menneskene bruker. Sola gir 1500 ganger mer energi til Norge enn vi bruker. Sola er en fornybar energikilde. Men hvordan kan man utnytte strålene til å danne energi?

... hvordan skal dette tolkes?

Betyr det at verden får 15.000 ganger så mye energi fra sola som vårt totale energiforbruk, eller at verden får 15.000 ganger mer fra sola enn vi utnytter (i solcellepaneler, solfangere etc)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å regne det ut her, oppgir div mellomsteg for å gjøre det enklere å finne feil...

Referanse for å se giga/tera/mega/kilo: 1(T)000(G)000(M)000(K)000

Totalt, alt forbruk i Norge: 226,1 TWh (http://energilink.tu.no/leksikon/energiforbruk.aspx)

Areal fastlands-Norge 307,860 km2 = 307860000000 m2

Stråling 1369/m2 i rommet - 30% (svinn før det treffer bakken) = 958 W/m2

Tot. strålingsenergi = 294 929 880 MW

Tot stråling pr år = 8760 * 294 929 880 = 2 583 585 748 800 MW/h

11427 x mer energi enn vi totalt bruker.

Lenke til kommentar
Men nå tok du utgangspunkt i Norge. 15.000 er for verden, 1.500 er for Norge.

Det er for mye mas å finne tallene for hele verden. Ser uansett noen opplagte feil i utregningen min. Jeg har regnet sol hele døgnet, men det er jo bare om dagen. Sommer/vintertid regner jeg med jevner seg ut. I tillegg ligger Norge nokså skrått i forhold til solen, så strålingen i pr m2 blir mye lavere enn jeg har gått ut fra.

Lenke til kommentar
Men nå tok du utgangspunkt i Norge. 15.000 er for verden, 1.500 er for Norge.

Det er for mye mas å finne tallene for hele verden. Ser uansett noen opplagte feil i utregningen min. Jeg har regnet sol hele døgnet, men det er jo bare om dagen. Sommer/vintertid regner jeg med jevner seg ut. I tillegg ligger Norge nokså skrått i forhold til solen, så strålingen i pr m2 blir mye lavere enn jeg har gått ut fra.

Det betyr at vi trenger større areal land. Men solcellearealet er det samme - det er bare å tilte cellene.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at jorden blir to kilo tyngre hvert sekund som følge av solstråler (e=mc^2), stemmer dette?

Jeg trodde fotoner var masseløse ....?

Men det ramler stadig ned støv, grus og steiner fra verdensrommet mens jorden fyker avgårde, så jordens masse øker av den grunn, i hvert fall. ("Empty space" er langt fra så tomt som man skal ha det til.)

Det er mulig at solvinden (atomer/molekyler slynget ut fra solen) også bidrar til masseøkningen.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at jorden blir to kilo tyngre hvert sekund som følge av solstråler (e=mc^2), stemmer dette?

Jeg trodde fotoner var masseløse ....?

Nå skal jeg ikke si dette for sikkert men.

Fotoelektrisk effekt beskriver vekselvirkningen mellom et elektron og et foton. Om fotonet har nok bevegelsesmengde kan det skape fotoelektrisk effekt. Jeg mener å huske at energien til et foton gis ved ligningen Ek=hf. Via e=mc^2 kan man da gi fotonet masse.

Lenke til kommentar

Siden masse og energi (igjen E=mc^2) er to sider av samme sak, er det riktig at lys på et vis har masse. Det er også dette som gjør at lys ikke kan unnslippe sorte hull. Energien blir derimot ikke omgjort til masse på jorden; det blir etter hvert reflektert ut i verdensrommet i form av varme.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...